Trend Új megoldással növeli az e-autók hatótávját a Toyota

Új megoldással növeli az e-autók hatótávját a Toyota

autopro.hu/V.M. | 2022.05.21 16:19

Új megoldással növeli az e-autók hatótávját a Toyota

Fotó: Toyota USA Newsroom

Az autógyártók folyamatosan növelik a tisztán elektromos és plug-in hibrid autóik hatótávolságát, amit azonban minden erőfeszítés ellenére máig komolyan befolyásol a téli hidegek melletti fűtés. A Toyota megoldása egy elektromos radiátorban rejlik, ami amellett, hogy csökkenti az energiafogyasztást, a vezető komfortérzetére is jó hatással van.

A nyári légkondicionáló-használat is negatívan befolyásolja az elektromos autók hatótávolságát, az igaz gondot azonban a téli időszaki fűtés jelenti, aminek hatására 30-40 százalékkal is csökkenhet az egy töltéssel megtehető távolság.

Mostanáig az e-autók fűtési teljesítményének javítása érdekében elsődlegesen az ülések és a kormány elektromos melegítésével, valamint hűtő-fűtő rendszerbe épített hőszivattyúkkal próbálkoztak a mérnökök. Utóbbiak teljesítményét azonban korlátozza, hogy a hűtőfolyadék áramlása lelassul alacsony hőmérséklet mellett.

Átdolgozott fűtőrendszer

A Toyota a problémát elektromos hősugárzó segítségével oldaná meg. Demonstrációs jelleggel a Prius Prime plug-in hibridbe építette be az új megoldást, amivel szerinte más módszereknél gyorsabban és hatékonyabban érhető el kellemes hőmérséklet. Az ülés- és kormánykerékfűtéssel is ellátott Prius Prime fogyasztását így 5,3 százalékkal sikerült csökkenteni, miközben a vezető komfortérzete már két perc elteltével sokat javult.

Az elektromos hősugárzó által generált infravörös sugarak az útjukba kerülő tárgyakat felmelegítik. A Prius-ban a vezetőre irányított sugarak a test frontális részeit érik, kiegészítve az ülésfűtést, ami a hátat és a comb hátoldalát melegíti. A kormányfűtés a kezek hőmérsékletét növeli, míg a szellőzőrendszerből kilépő, a motor hűtővízéből nyert meleg levegő a térdet és a láb alatta levő részét éri.

Egy konvencionális hűtő-fűtőrendszert úgy terveznek általában. hogy az egész utasteret melegítse, ami azonban elnyújtja a folyamatot. Az átalakított Prius-nál ellenben a rendszernek csak a lábak alsó felét és a térdeket kell melegítenie. Még így is időbe telik, míg a rendszer eléri a kívánt hőmérsékletet, azonban már az addig eltelő időben is, az elektromos fűtőberendezések képesek meleggel szolgálni.

Az elektromos fűtőtestet a Toyota a Prius kormánya alá helyezte. Ez a bekapcsoláskor azonnali meleget nyújt, hatékonyságát pedig fokozza, hogy a testnek csak egy viszonylag kis részére irányítja a hősugarakat.

Az első elektromos modell, ami megkapja a technológiát, a bZ4X lesz. Az akkumulátoros elektromos SUV-ba 2023-tól építik be a megoldást, aminek egy egysége az utasoldalon, a kesztyűtartó alatt is helyet kaphat.

Kellemes meleg, gyorsabban

A Toyota az átalakított Prius-t a Denso egy 150 wattos radiátorával látta el. A SAE International cikke szerint a megoldás tesztelése céljából egy 6,7 Celsius fokos tesztkamrába állították a járművet, majd a hűtő-fűtőrendszert 22 Celsius fok elérésére, majd automatikus tartására állították. Ezután egy tesztpilóta segítségével megmérték, a konvencionális úton történő, valamint az elektromos radiátorral kombinált fűtés teljesítményét.

Az utóbbi megoldás esetében a pilóta két perc elteltével kényelmesen érezte magát a karok, a fej és a lábfejek kivételével. Ellenben radiátor nélkül a vezető testének nagy része még hideg volt ennyi idő után – kivéve a hátat és a fejet.

Öt perc elteltével a radiátor mellett a pilóta csak a lábfejét érezte nem elég melegnek. A konvencionális megoldásnál tíz perc után még mindig csak nagyjából érezte magát komfortosan a teste egészén (a lábfejeit még ekkor is túl hidegnek érezte), holott a radiátorral ugyanennyi idő után a vezető kényelmes állapotba került.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink