Trend Új fejlesztések védenek a stop-start okozta kopástól

Új fejlesztések védenek a stop-start okozta kopástól

autopro.hu/V.M. | 2023.01.01 16:19

Új fejlesztések védenek a stop-start okozta kopástól

Fotó: GM Corporate Newsroom

A stop-start rendszer megtalálható a legtöbb modern autóban. A megoldás csökkenti a fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást, azonban fokozhatja a motor kopását. Szerencsére már adottak olyan technológiák, melyekkel kezelhető az utóbbi probléma.

Mikor az autó megáll, a stop-start a motort automatikusan leállítja, hogy üzemanyagot és kibocsátást takarítson meg. Hibridek esetében a motort alacsony terhelés mellett, emelkedőn lefele haladáskor és nagy sebességről lassításkor is lekapcsolhatja, hogy aztán ismét beindítsa, mikor a kuplungot kinyomják, a vezető felengedi a fékpedált vagy egyszerűen csak kész ismét gyorsítani. Az autó egy számítógéppel érzékeli, ha fennállnak a motor leállítását engedő körülmények, amikor is az üzemanyagellátást és a gyújtást is szünetelteti. Hasonlóan a leálláshoz, az újraindítás is automatikusan történik.

A rendszer lelke az indítómotor, mely a lendkereket hajtja meg. Az újabb rendszerek motorjai gyakran erősebbek és ellenállóbbak az elődöknél, továbbá egy magasabb teljesítményű akkumulátor szolgálja ki őket. Némelyikük kettő szolenoiddal is rendelkezik, amivel az indítómotor simábban csatlakozhat az éppen leálló, de még mozgó lendkerékhez azokban az esetekben, mikor megállás előtt hirtelen ismét gázt ad a sofőr. Ilyenkor az egyik szolenoid szinkronizálja az indítómotor és a motor forgási sebességét mielőtt a második aktiválásakor az indítómotor fizikai kontaktusba kerülne a lendkerékkel, ezzel elkerülve az esetleges sérüléseket.

Hatszor nagyobb megterhelés

Egy normál autó motorja élete során 50 ezer alkalommal áll le és indul el – mondta el az Autocarnak Gerhard Arnold, a Federal Mogul csapágytervezési vezetője. „Azonban, ha a start-stop minden alkalommal aktiválva van, mikor az autó megáll, a szám drasztikusan emelkedik, akár 500 ezer start-stop ciklusra a motor élettartama alatt.

Ez bizony plusz megterhelést jelent a motor főtengely-csapágyainak. Normál üzemben a fém csapágyak és a főtengely között egy vékony olajfilm van, mikor azonban a motor leáll, a tengely közvetlenül a csapágyak felszínének feszül. Indításkor egy rövid időbe telik, mire a két fém felület között ismét megjelenik az olaj, ami elkerülhetetlenül kopáshoz vezet. Átlagos csapágyakat a több stop-start ciklus hamarabb tönkre tesz, éppen ezért a beszállítók új anyagokat fejlesztenek. A Federal Mogul például az Irox-szal állt elő, melyen egy polimer bevonat van, ami vas-oxidot tartalmaz mikroszkopikus mérettartományban, meglepően hatékonyan csökkentve a súrlódást.

A kenés is sokat számít

A kopás ellen továbbá a motorolajok is védelmet nyújthatnak az adalékok variálásán keresztül. Ilyen irányban tapogatózik a brit Millers Oils is, melynek műszaki igazgatója, Martyn Mann megosztotta, hogy a cégnél már 2006 óta foglalkoznak súrlódáscsökkentő olajok kutatásával.

A vállalat legfrissebb újítása nanotechnológián alapul, ahogy neve is mutatja. A Nanodrive olyan nanorészecskéket tartalmaz, melyek nyomás alatt szétlapulnak és a motor fém felületeihez tapadnak, védve azokat a kopástól. Ma még csak a Miller versenyolajaiban érhető el a technológia, később azonban hatékony eszköze lehet a stop-start okozta kopás elleni harcnak.

Összefoglalóan tehát megállapítható, hogy a megfelelő fejlesztések már úton vannak, így elméletben jól kezelhetővé válik a stop-start rendszerekkel járó plusz kopás.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink