Trend Új eljárással válik olcsóbbá és zöldebbé a szénszál

Új eljárással válik olcsóbbá és zöldebbé a szénszál

autopro.hu/V.M. | 2022.01.14 13:17

Új eljárással válik olcsóbbá és zöldebbé a szénszál

Fotó: Chevrolet Pressroom

Olcsón és fenntartható módszerekkel előállított szénszál alkalmazására a mai napig nincs sok példa, mivel a karbonszálas alkatrészek gyártása továbbra is költségigényes. Ugyanakkor az ipar folyamatosan keresi a szénszálas kompozitok gyártásának olcsóbb módjait, amelyek egyike a brit Retrac Group által kifejlesztett új présöntési technológia.

A kompozitok gyártásával foglalkozó, Formula 1-es csapatoknak is beszállító vállalat az új présöntési módszerét növényi alapú természetes szálakkal, újrahasznosított szénszállal és bio gyantával kombinálja.

A kompozitok gyártásának tradicionális módja röviden összefoglalva a következő: az alakadó sablonra egymásra terítve több réteg műgyantával átitatott szénszálréteget helyeznek. Ha megvan a kellő rétegszám, az egészet lefedik egy fóliával, ami alatt vákuumot hoznak létre a rétegek összenyomására. Ezután a kompozitot egy kályhában hat baros nyomás mellett 200 Celsius fokon melegítik négy-hat órán keresztül. Ez a folyamat sok energia felhasználásával jár, és egy komplex alkatrész, például egy Formula 1-es vázszerkezet elkészítése körülbelül nyolc ciklust is igényelhet. Ez a gyártást energiaigényessé, amiatt drágává teszi.

Ennek egy alternatívája a zártszerszámos eljárás (RTM), mely során egy szálréteget helyeznek az alakadó szerszám egyik felére, mikor pedig a szerszám kettő fele összezáródott, befecskendezik a gyantát. A keveréket ezután nyomás alá helyezik és felmelegítik.

Egy lépés az egész

A Retrac présöntési módszere szerint a sablonba először száraz szálrétegeket helyeznek, majd ezután fecskendezik be a különböző összetevőkből álló gyantát. Ezek kombinációját aztán felmelegítik és összepréselik. Ez az eljárás olcsóbb, mint a szokványos kompozitgyártái mód, ugyanis hiányzik belőle a szálrétegek előzetes impregnálása. A Retrac eljárásával a kompozitgyártás mindössze egy lépésben, illetve órák helyett percek alatt végezhető el.

A présöntést már az autóiparban is alkalmazzák, a brit cég eljárása azonban eltér a többitől többek között abban, hogy a 60 tonnás prést elektromos szervók mozgatják hidraulika helyett a pontosabb szabályozás érdekében. A szervók további előnye, hogy ellentétben a hidraulikus rendszerrel, csak akkor fogyaszt energiát, mikor a prés bezáródik.

Zöld alapanyagok

A Retrac megoldásával a szénszálas kompozitok készítése nem csupán olcsóbb és gyorsabb, de környezetbarát is. A technológia támogatja a természetes szálanyagok és gyanták alkalmazását az elvárt minőség megtartása mellett. A cég által használt bio gyanta a piacon elérhetők közül a legnagyobb mértékben tartalmaz bioalapú alkotóelemeket.

A folyamat gyorsasága és minősége miatt lehetséges lesz több tízezer alkatrészt elkészíteni vele évente, és a várakozások szerint lehetővé fogja tenni a kompozitok alkalmazását az autógyártók egy szélesebb körének – írja az Autocar.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink