Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Már itt az autonóm rajzó robotméhecske, a BionicBee
2024.05.04 12:22Hány éves korig szabad autót vezetnie az időseknek?
2024.05.04 08:21Drónokat vetnek be a graffitik eltüntetésére
2024.05.04 04:16Az EU az együttműködés hiányával vádolja a kínai gyártókat
2024.05.03 17:17Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Új eljárással válik olcsóbbá és zöldebbé a szénszál
Olcsón és fenntartható módszerekkel előállított szénszál alkalmazására a mai napig nincs sok példa, mivel a karbonszálas alkatrészek gyártása továbbra is költségigényes. Ugyanakkor az ipar folyamatosan keresi a szénszálas kompozitok gyártásának olcsóbb módjait, amelyek egyike a brit Retrac Group által kifejlesztett új présöntési technológia.
A kompozitok gyártásával foglalkozó, Formula 1-es csapatoknak is beszállító vállalat az új présöntési módszerét növényi alapú természetes szálakkal, újrahasznosított szénszállal és bio gyantával kombinálja.
A kompozitok gyártásának tradicionális módja röviden összefoglalva a következő: az alakadó sablonra egymásra terítve több réteg műgyantával átitatott szénszálréteget helyeznek. Ha megvan a kellő rétegszám, az egészet lefedik egy fóliával, ami alatt vákuumot hoznak létre a rétegek összenyomására. Ezután a kompozitot egy kályhában hat baros nyomás mellett 200 Celsius fokon melegítik négy-hat órán keresztül. Ez a folyamat sok energia felhasználásával jár, és egy komplex alkatrész, például egy Formula 1-es vázszerkezet elkészítése körülbelül nyolc ciklust is igényelhet. Ez a gyártást energiaigényessé, amiatt drágává teszi.
Ennek egy alternatívája a zártszerszámos eljárás (RTM), mely során egy szálréteget helyeznek az alakadó szerszám egyik felére, mikor pedig a szerszám kettő fele összezáródott, befecskendezik a gyantát. A keveréket ezután nyomás alá helyezik és felmelegítik.
Egy lépés az egész
A Retrac présöntési módszere szerint a sablonba először száraz szálrétegeket helyeznek, majd ezután fecskendezik be a különböző összetevőkből álló gyantát. Ezek kombinációját aztán felmelegítik és összepréselik. Ez az eljárás olcsóbb, mint a szokványos kompozitgyártái mód, ugyanis hiányzik belőle a szálrétegek előzetes impregnálása. A Retrac eljárásával a kompozitgyártás mindössze egy lépésben, illetve órák helyett percek alatt végezhető el.
A présöntést már az autóiparban is alkalmazzák, a brit cég eljárása azonban eltér a többitől többek között abban, hogy a 60 tonnás prést elektromos szervók mozgatják hidraulika helyett a pontosabb szabályozás érdekében. A szervók további előnye, hogy ellentétben a hidraulikus rendszerrel, csak akkor fogyaszt energiát, mikor a prés bezáródik.
Zöld alapanyagok
A Retrac megoldásával a szénszálas kompozitok készítése nem csupán olcsóbb és gyorsabb, de környezetbarát is. A technológia támogatja a természetes szálanyagok és gyanták alkalmazását az elvárt minőség megtartása mellett. A cég által használt bio gyanta a piacon elérhetők közül a legnagyobb mértékben tartalmaz bioalapú alkotóelemeket.
A folyamat gyorsasága és minősége miatt lehetséges lesz több tízezer alkatrészt elkészíteni vele évente, és a várakozások szerint lehetővé fogja tenni a kompozitok alkalmazását az autógyártók egy szélesebb körének – írja az Autocar.
Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!