Trend Rendkívüli fejlődés előtt az autóipari radarok

Rendkívüli fejlődés előtt az autóipari radarok

autopro.hu/V.M. | 2020.05.20 07:23

Rendkívüli fejlődés előtt az autóipari radarok

Fotó: Volvo Cars Global Media Newsroom

Habár az olyan autókra, melyek emberi felügyelet nélkül képesek eljutni A pontból B pontba, még várni kell, az önvezetési képesség, valamint a különböző vezetői segédrendszerek (ADAS) alapjául szolgáló technológiák fejlődése folyamatos. Az egyik ilyen technológia radar, melynek autóipari szegmense, mind műszaki, mind piaci tekintetben rohamos ütemben fejlődik.

Hirdetés

Körülbelül egy évtizeddel ezelőtt megjelentek az autókban a 24 gigahertzes radarok, lehetővé téve olyan vezetői segédrendszereket, mint a holttérfigyelő rendszer, a sávváltási asszisztens vagy a ráfutásgátló. Mivel a radart, ellentétben a kamerával, minimálisan befolyásolja az időjárás és az egyéb környezeti körülmények, a technológia hamar kedveltté vált.

A radarok új generációja a láthatáron

Az Európai Távközlési Szabványosítási Intézet (European Telecommunications Standards Institute – ETSI), valamint az amerikai Szövetségi Távközlési Bizottság (Federal Communications Commission – FCC) úgy határozott, hogy a 2022. január 1. után készülő autóipari radarok nem használhatják a 24 gigahertzes sávtartományt. Ennek eredményeként növekedésnek indult a 76-81 gigahertzes tartományban üzemelő radarok piaca. A magasabb frekvencia lehetővé teszi a nagyobb felbontású képet alkotó, ugyanakkor kisebb méretű eszközök tervezését.

Az autóipari radarok szegmensének összetett éves növekedési rátája 21 százalék. A Microwave Journal szerint a piac mérete 2023-ra meg fogja haladni a 8 milliárd dollárt, túlszárnyalva például az időjárás-figyelő, a különböző biztonsági célú, illetve a légvédelmi radarok piacát. Ahhoz, hogy a gyorsan növekvő keresletet a gyártók a teljesítmény és a megbízhatóság romlása nélkül elégíthessék ki, szigorú tesztelési követelményekre van szükség.

Elengedhetetlen a részletes tesztelés

Egy önvezető autónak akár huszonnégy radarja is lehet, és interferencia alakulhat ki maguk a radarok, illetőleg a radarok és a jármű más fedélzeti elektronikái között is. Mivel a legkisebb számítási hiba is balesethez vezethet, a mérnököknek a tesztek során alaposan fel kell, hogy mérjék az adott radar működési jellemzőit.

Manapság a tesztelési eljárások bevett eszközei az emulációs szoftverek, melyek segítségével olyan tesztszituációk alkothatóak, melyek segítségével ellenőrizhető a radarok biztonsági előírásoknak való megfelelése. A 76 és 81 gigahertz közti tartományban működő radarokat már több érzékelendő objektum szimulálásával is, tehát a valós körülményeket még élethűbb módon visszaadva tesztelhetik.

Van, amiben jobb a lézer

A ma az autóinkban használt radaroknak még mindig van hova fejlődniük a felbontás, valamint az objektumok elkülönítését illetően. Mint ahogy az a SAE International oldalán megjelent írásból is kiderül, ebben a tekintetben jelenleg jobban teljesítenek a környezetet lézer segítségével pásztázó lidar szenzorok, melyek teljesebb képet nyújtanak a jármű környezetéről.

A technológiának ugyanakkor több hátránya is van, amik egyike a magasabb ár. Az érzékelők átlagos ára 10 ezer dollár környékén van, bár vannak törekvések olcsóbb, akár ezer dollár alatti megoldások készítésére. A lidar szenzorok továbbá rengeteg feldolgozandó adatot generálnak, emellett energiafogyasztásuk is nagyobb a radarokénál.

Kiemelt Partnereink