Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Komoly tervei vannak az IT-vel a magyar kormánynak
2024.04.26 16:23Továbbra is kudarc a Ford e-autós részlege
2024.04.26 15:21Ismét a legvonzóbb magyar munkahelyek között a Mercedes
2024.04.26 13:19Hatékonyabb invertereken dolgozik a Fraunhofer
2024.04.26 12:20Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Önfűtő akkumulátorok tehetik klíma-immunissá az e-autókat
A lítium-ionos akkumulátorok számára nem épp optimális a hideg: 10 Celsius-fok alatt a hagyományos telepek nem tudnak gyorsan feltölteni, ami számos régióban problémát okoz. A skandináv piacra szánt elektromos járművekbe éppen ezért kis fűtőtestet szereltek az akkumulátor borítása alá, melyet a töltőponton csatlakoztatni lehet a töltőhöz, hőmérséklet-ellenállóbbá téve ezzel az autót. Az újításnak Minnesotában és Kanadában is biztos sikere lesz.
A Pennsylvania Egyetem csapata olyan akkumulátort fejlesztett ki, ami felfűti magát, hogy elkerülje a hideg miatti lemerülést. A megoldás lehetővé teszi, hogy az akkumulátorok 15 perc alatt feltöltődjenek a gyorstöltő állomásokon, még akkor is, ha a külső hőmérséklet akár -43 Celsius-fok.
Az akkumulátort vékony nikkel fóliával látják el, amihez egy hőmérőt kötnek. Ha folyamatosan 25 Celsius-fok alatt van a külső hőmérséklet, a rendszer működésbe lép, és elektromosság áramlik át a nikkelen. Az elektromos ellenállás felhevíti a fóliát, így melegíteni kezdi az akkumulátort. Ha a hőmérséklet szobahőmérséklet fölé emelkedik, a berendezés az akkumulátor töltésébe segít be.
– A töltés és fűtés irányítása ezzel a töltőkből átkerül az akkumulátorokba – hangsúlyozta Chao-Yang Wang, a csoport igazgatója. A kutató a jelentésben leírta, hogy prototípusuk 4500 töltési cikluson keresztül ellenállt a nulla Celsius-fokon történő töltésnek húsz százalékos töltési kapacitásveszteséggel, így összességében ez az akkumulátornak 12,5 éves működést ígérne. Egy hagyományos akkumulátor ugyanekkora töltési kapacitásveszteséget már 50 töltési ciklus alatt elérhet.
Az innováció biztonságosabbá is tenné az akkumulátorokat. 10 Celsius-fok alatt a lítium-ionos akkumulátorok töltése esetén a lítium lecsapódhat az anódok felületén, ami rövidzárlatot okozhat, így felszökhet a hőmérséklet, és kigyulladhat az akkumulátor. Ezt akadályozná meg a nikkel fólia.
Az újítás lehetővé teszi a gyártóknak, hogy kisebb akkumulátorokat is használjanak, amik könnyebbek is, éppen ezért biztonságosabb behelyezésük a járművekbe.