Trend Nem hozzák a szintet hidegben az elektromos modellek

Nem hozzák a szintet hidegben az elektromos modellek

autopro.hu/H.J. | 2020.03.29 16:20

Nem hozzák a szintet hidegben az elektromos modellek

Fotó: youtube.com/watch?v=sXluYeNOJ6g&feature=emb_logo

Mi történik, ha az elektromos autóknak extrém hideg időben kell üzemelniük? Mi lesz a töltési idővel, a hatótávolsággal, és mi történik, ha lemerül az akksi? A 20 legnépszerűbb elektromos járművet Norvégia hideg időjárásában tesztelték.

Hirdetés

Az elektromos autók esetében köztudott, hogy hideg időben csökken a hatótávolság. A modellek közti különbség csupán annyi, hogy valamelyik kicsivel tovább bírja, mint a másik. A Norvég Autószövetség nemrég élesben is kipróbálta az ország 20 legnépszerűbb akkumulátoros modelljét, hogy megnézzék, mit bírnak a modellek a téli időjárásban. Általánosságban elmondható, hogy az elektromos autók hatótávolsága 18,5 százalékkal csökkent, emellett sokkal lassabban töltődtek az akkumulátorok a hideg időben.

A tesztelt elektromos modellek között szerepelt többek közt a Nissan Leaf, a Tesla Models S, 3 és X, Hyundai Kona és Ioniq, valamint az Audi E-Tron.

Jóval kevesebbet mennek a modellek, mint az ígért hatótáv

A hatótávolság tekintetében a Hyundai Kona szerepelt a legjobban – a hivatalos WLTP-tartományhoz képest csupán kilenc százalékot veszített. Azaz 449 km helyett 405 km megtételére képes hideg időben. Hasonlóan végzett a Tesla Model 3, amely 404 km-t tud menni – azonban az említett autó az ígért 560 km helyett, így jóval nagyobb teljesítménykülönbségről beszélhetünk.

Szintén a jobbak között végzett az Audi E-Tron – az 50 Quattro 13 százalékkal, a nagyobb teljesítményű 55 Quattro 14 százalékkal maradt alul a hivatalos tartományhoz képest. A Volkswagen e-Golf 11 százalékkal alacsonyabb teljesítményre képes téli időjárásban.

Az összes vizsgált modell közül a Tesla Model S képes a legnagyobb távolságot megtenni – azonban az egyik legnagyobb veszteséggel, hiszen az ígért 610 kilométernek csak a 77 százalékát tudja megtenni. A Model 3 28 százalékát veszítette el a teljes hatótávnak.

Nézzük a leggyengébben teljesítő modelleket. Az Opel Ampera-e 297 kilométert tett meg a teszten – 30 százalékkal kevesebbet a WLTP-tartománynál. Az európai fogyasztóknak azonban nem is kell nagy figyelmet fordítani a modellre, hiszen a gyártó fokozatosan kivonja a kontinensről, és helyette az Egyesült Államok piacára helyezi a hangsúlyt, ahol Chevrolet Bolt-ként már dolgoznak a hatótávolság és a téli üzemelés javításán.

Hasonló feltételek, de eltérő teljesítmények

A konvojszerű tesztvezetés mindegyik autó esetében azonos volt – városi, országúti, és autópályás útvonalakat is felmértek, 60-110 km/h sebességgel, környezetbarát üzemmódban. Mindegyik modell legalább egy hegyi útvonalat is teljesített, míg a nagyobb hatótávolságú modellek kettőt is megtettek. A vezetőknek nem engedték, hogy előre felmelegítsék az utasteret vagy az akkumulátort, a tesztelés során pedig 21 Celsius fokra állították a klímaberendezéseket. A külső hőmérséklet -6 és 3 Celsius fok között ingadozott.

A töltés tesztelésére az elektromos modellek legalább két órás autópályás tesztutat követően mehettek töltőállomásra – az akkumulátorok melegek voltak, amely optimálisabb a töltés számára, emellett várakozniuk sem kellett a sofőröknek. Az elemeket 10 százalékról legfeljebb 80 százalékra töltötték fel.

Ebben az esetben is az Opel Ampera-e teljesített a legrosszabbul, a Renault Zoe mellett – a gyártók mindegyike azzal büszkélkedett, hogy fél órát követően 150 km megtételére képesek a modellek. A hideg időjárásban azonban 79 kilométeres hatótávolságra töltődtek fel az akksik. A 80 százalékos töltöttségi állapotot 90 perc alatt érték el. Ezzel szemben az Audi E-Tron 55 quattro ugyanezt a szintet mindössze 27 perc alatt érte el.

A Norvég Autószövetség azt az általános következtetést vonta le, hogy az elektromos modellek mindegyike megtartja a sebességet az utolsó néhány kilométerig. Néhány autó automatikusan leállítja a fűtést – ha ekkor a vezető leállítja a modellt, és hagyja állni 30-60 percig, akkor az autó elegendő energiát gyűjt ahhoz, hogy néhány kilométert még megtegyen a következő töltőállomásig – írja az Autoblog oldala.

Kiemelt Partnereink