Trend Minek az elektromobilitás, ha itt a CNG?

Minek az elektromobilitás, ha itt a CNG?

autopro.hu/V.M. | 2020.04.25 08:22

Minek az elektromobilitás, ha itt a CNG?

Fotó: ŠKODA Storyboard

Ahogy a személygépkocsik károsanyag-kibocsátását korlátozó előírások világszerte szigorodnak, könnyen lehet, hogy el fog jönni az idő, mikor az olyan nagy múlttal rendelkező belsőégésű erőforrás csak alternatív üzemanyagok használatával lesz autóinkba építhető. A gyártók a hibrid hajtásláncok mellett tették le voksukat, ám az iparág egyes szereplői szerint itt lenne az ideje, hogy újragondolják döntéseiket.

Annak, hogy az általa elérhető alacsonyabb emisszió ellenére miért nem terjedhetett el a CNG-hajtás, egyszerű oka van. Egészen idáig nem sikerült megoldani, hogy a benzint elhagyva a motor kizárólag gázzal működjön, a kétféle üzemanyag együttes használata pedig bonyolultabbá teszi a táprendszert, valamint az üzemanyag-tárolás helyigénye is növekszik. Az angliai Mahle Powertrain azonban demonstrációs céllal egy olyan járművet készített, amit egy, csak CNG-vel működő háromhengeres, közvetlen befecskendezéses erőforrás hajt.

A tesztek eredményei a szén-dioxid-kibocsátás maximális terhelés melletti megfeleződését, valós vezetési körülmények között (real driving emissions – RDE) pedig 20-40 százalékos csökkenését mutatják. Az alacsony értékek hátterében a rendkívül rövid szénláncok állnak. A gáz továbbá 120 feletti oktánszámmal rendelkezik, ami magas kompresszióviszonyt tesz lehetővé, az angliai cég motorjának esetében például a 13:1 értéknél is nagyobbat. A gázüzemmel a szilárdrészecske-kibocsátás is drasztikusan redukálható, mivel a gáz az égéstérben jobban el tud keveredni a beszívott levegővel, így kisebb szerep hárul a költséges kipufogógáz-utánkezelő rendszerekre.

Ellenállóbb konstrukciókra van szükség

A csak CNG-vel üzemelő motorok persze megkövetelnek bizonyos módosításokat. A részegységeket robosztusabbra kell tervezni, az égési csúcsnyomás ugyanis akár 180 bar is lehet, emellett pedig a maximális fordulatszám értéke megegyezik a benzines motorokéval, mivel az nincs korlátozva az égési sebesség által, úgy ahogy a dízeleknél. Ennek megfelelően módosításokat kellene végezni a dugattyúkon, a dugattyúcsapokon, a hajtórudakon, a csapágycsészéken, valamint a szelepek és a szelepülés-betétek anyagában, hogy elviseljék a megnövekedett terhelést.

A Mahle Powertrain kutatási vezetője, Mike Bassett elmondta, hogy ugyanakkor a CNG-re váltás a már kiépült földgázelosztó rendszerrel rendelkező országokban egyszerűbb lenne, mint egy teljesen új elektromos töltőhálózat telepítése – olvasható a Society of Automotive Engineers cikkében.

Kiemelt Partnereink