Trend Mikor lesznek Németországban önvezetők?

Mikor lesznek Németországban önvezetők?

autopro.hu/Sz.K. | 2020.01.29 04:18

Mikor lesznek Németországban önvezetők?

Fotó: instagram/inside_ericsson

A jövő autói biztonságosabbak és hatékonyabbak lesznek, ebben pedig az automatizált és összekapcsolt járművek fontos szerepet játszanak. De mi is a helyzet jelenleg Németországban?

Milyen messze még az autonóm vezetés?

Sikeresek a kutatások és a fejlesztések. A Bosch és a Daimler önvezető autói az Egyesült Államokban már tesztelés alatt állnak. Mindkét vállalat tavaly év vége óta működtet ott autómegosztó szolgáltatásokat. A Toyota már bejelentette, szeretne Japánban egy kísérleti várost építeni, hogy az olyan technológiákat, mint amilyen az önvezetés is, valós környezetben tesztelhesse. Az ADAC előrejelzései szerint először 2040 után lehet majd nagy számban teljesen önvezető autókat látni az utakon.

Hol áll a fejlesztés?

Sokan állnak az autonóm vezetés küszöbén. Ennek fokozatai a sofőrasszisztens, részben automatizált, a magasan automatizált és a teljesen automatizált járművek. Az első két fokozatnál a sofőr irányítja az autót, és csak a harmadik szinten lehet legkorábban elfordítani a figyelmet a vezetéstől, és csak a negyedik szinten válik a sofőr utassá. Az ADAC szerint jelenleg a technológia a sofőrasszisztens rendszerek szintjén áll. Az automatizált közlekedés így még távolabbi jövő.

Mi történik a tesztpályákon?

Németországban már számtalan tesztpálya létezik az összekapcsolt és az automatizált járművek számára. Az A9-es digitális teszt autópályán Bajorországban tesztelnek ilyen rendszereket. Hamburgban közlekedési lámpák és egy híd továbbít információkat a járműveknek. A berlini városi közlekedésben egy 3,6 kilométer hosszú útszakaszon, a Brandenburgi kapu és az Ernst-Reuter-Platz között húzódik ilyen technológia. Berlinben gyakran van az utakon tesztautó is, melyet számítógép irányít, ember már csak a biztonság kedvéért van a kormány mögött. Alsó-Szászországban pedig van egy olyan tesztpálya, ahol az automatizált és összekötött járműveken kívül az utazás közbeni viselkedést és a közlekedés folyását is érzékelik és elemzik.

Milyen problémák vannak?

Első sorban a jogi szempontokat kell tisztázni. Az ADAC szerint a rendszernek legalább olyan biztonsággal kell közlekednie, ahogy egy átlagos sofőr közlekedik. Vitáznak a járműbiztosítók és az etikusok, akik a balesethelyzetben hozott döntéseket elemzik. Ehhez jönnek a város és a vidék közötti különbség. Éppen emiatt egy tesztprojekt, amely Osnabrück-ben működik, Mecklenburg-Elő-Pomerániában nem fog, mert a technológia vidéken nem működik. Ez azért történhet meg, mert Osnabrückben a közművek egy Hubi névre hallgató autonóm buszt tesztelnek, amely az utcákon szállítja az utasokat. A jármű érzékelőkkel tájékozódik, melyhez szüksége van az útszélen sorakozó, letapogatható épületekre. Ezzel a technológia csak a városokban és falvakban alkalmazható, vidéken nem - számolt be az automobilwoche.de.

Nyitókép: instagram/inside_ericsson

Kiemelt Partnereink