Trend Miért egyre könnyebbek az autók?

Miért egyre könnyebbek az autók?

autopro.hu/Sz.K. | 2018.12.13 06:11

Miért egyre könnyebbek az autók?

Való igaz, hogy nem múlik el nap új bejelentés nélkül, amely az önvezető technológiában elért áttörésről szólna, és mindig van egy gyártó, aki épp megtalálta az elektromos meghajtás szent grálját. Az anyagszerkezeti kutatások fejleményeit nehezebb elmagyarázni a fogyasztóknak, pedig az autóipai gyártók és a kutatási szféra nagyon ráfeküdtek a témára. Az idő és a Párizsi Klímaegyezmény egyaránt sürget.

Az elektromos mobilitás előre törésével reflektorfénybe került a csökkentett összsúly követelménye is. Az emissziós határértékek teljesítése ugyanis nem pusztán abban rejlik, hogy átállunk egy más meghajtásra, hanem könnyebb, de ugyanolyan ellenálló karosszériák létrehozásában is.

Mindez legfőképpen a Párizsi Klímaegyezmény árnyékában fontos, hiszen ez egy olyan dokumentum, amit 2016-ban Szírián és Nicaraguán kívül minden ország aláírt, ám amelyből az Egyesült Államok azóta kilépett. A szerződés globális érvényű joganyag, melynek célja a klímaváltozás elkerülése különböző környezetvédelmi szabályozások betartásával. Hatása begyűrűzik az autóipar tervasztalaira, lépni kell. A gyártók meg is teszik tétjeiket, súlyos pénzeket invesztálva.

Egy ilyen elköteleződés a Tucana, amely a Warwicki Egyetem kutatóinak segítségével azzal a céllal jött létre, hogy az autóipar könnyebb jármű-struktúrákat legyen képes előállítani. A 37 projekt azonban első körben egy nem túl nagy, 4 millió fontos (1,5 milliárd forint) befektetést kap a brit államtól.

A Tucana konzorciumi formában működik, a projektvezető a Jaguar Land Rover, további partnerek az Expert Tooling & Automation Limited, a Broetje Automation UK Ltd, a Toray International UK Limited, a CCP Gransden Ltd és a Magna Exteriors (Banbury) Ltd is. Az erőátviteli rendszerek fejlesztését is magára vállaló projekt fő célja új, skálázható karbonszálas kompozit megoldások megtalálása. A kutatás-fejlesztés helyszíne a Warwicki Egyetem, amelynek Warwick Manufacturing Group (WMG) nevű gyártócége fogja előállítani a karbonszálas alkatrészeket. A kínaiak természetesen itt is jelen vannak, ugyanis a német Broetje Automation anyavállalata sanghaji. A Toray anyacége viszont japán, vagyis ez az együttműködés valóban nemzetközi lesz.

A számítások szerint a technológia értékláncba kerülésével 2023-2032 között akár 4,5 millió tonnával is csökkenhet a széndioxid-kibocsátás. 2014-ben egy átlagos brit háztartás 8,1 tonna széndioxidot bocsátott ki, melynek 34 százaléka volt köthető a saját gépjárművekhez. Persze most még az is kihívás, hogy az egyelőre drága kompozit anyagok hogyan jutnak a nagy gyártók anyagkészletébe.

Evidens, hogy a könnyebb járművet kevesebb energia felhasználásával lehet gyorsítani. A jövő azért is a könnyebb alvázé és karosszériáé, mert egy évtized múlva a világ lakosságának háromnegyede városokban fog élni, a kis városi autókra tehát növekvő kereslet prognosztizálható.

–Természetes, hogy a kutatás-fejlesztés az autóiparban támogatja az Egyesült Királyság ipari stratégiáit, azért, hogy együtt haladhassunk tovább az elektromos járművek számának növelésében – mondta Lord Bhattacharyya professzor és parlamenti képviselő, a WMG alapítója.

– Az ipar szakértőivel és az akadémiával közösen innovatív szénszálas megoldásokat nyújthatunk, olyan teljesítmény elérésével együtt, mely fokozza a vezetési élményt a jövő prémium kategóriás elektromos autóinál – tette hozzá Dr. Gero Kempf professzor, a Jaguar Land Rover főmérnöke.

Kiemelt Partnereink