Trend Megakadályozhatja az autónk az ittas vezetést?

Megakadályozhatja az autónk az ittas vezetést?

autopro.hu/D.Á. | 2024.01.07 16:23

Megakadályozhatja az autónk az ittas vezetést?

Fotó: Pixabay

Az amerikai Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal (NHTSA) december közepén jelentős lépést tett egy biztonsági szabályozás megalkotása felé, amely kötelezővé tenné az alkoholos vagy más tudatmódosító általi befolyásoltság alatti vezetést megakadályozó technológia bevezetését az új járművekbe. A fő kérdés az, milyen technológia tudná észrevenni az alkoholos vagy drogos befolyásoltságot.

Hirdetés

December 12-én az NHTSA előrejelezte a szabályozás létrehozását. A hivatal szerint ez az előrejelzés segít majd megalapozni az alkoholos befolyásoltság detektálását lehetővé tevő technológia szabályozását, amint a technológia rendelkezésre áll. 2021-ben 13.384 ember halt meg az Egyesült Államokban ittas vezetéses balesetben az NHTSA szerint, és veszélyt jelent a marihuána rekreációs használatának terjedő legalizálása is.

Az NHTSA leendő, befolyásoltság alatti vezetést megelőző szabályozása a 2022-es Kétpárti Infrastruktúra Törvény közútra és járművekre vonatkozó biztonsági követelményeinek részét képezi. A funkció bevezetésének és tömeggyártott járművekbe építésének dátumáról még nincs rendelkezés. „Az ittas vezetés miatt történő balesetek száz százalékban megelőzhetőek, egyszerűen nincs kifogás az alkohol és drogok befolyása alatt történő vezetésre” – mondta Ann Carlson, az NHTSA megbízott igazgatója.

Több technológia is szóba jöhet

Ha három éven belül nem születik szövetségi szabályozás a kérdésben, az NHTSA kaphat haladékot, de akkor minden évben jelentenie kell a Kongresszusnak, hogy miért nincs még eredmény. Amint létrejön a szabályozás, a járműgyártóknak három évük lesz elkezdeni beszerelni a befolyásoltság alatti vezetést detektáló technológiát az új járművekbe. Jelenleg azonban még nincs konszenzus arról, milyen technológia lenne használható. A legtöbb fejlesztés a légalkoholszint-mérő és a spektroszkópikus (érintésalapú) megközelítés terén zajlik, de a kameraalapú megoldások is ígéretesek lehetnek, hiszen az ipar rohamosan fejleszti a gépi látási technológiát a fejlett vezetéstámogató rendszerek sofőröket megfigyelő funkciói miatt. A Közlekedésbiztonsági Autóipari Koalíció az ittas vezetést felismerő rendszer (DADSS) fejlesztésére létrehozott programja keretében légalkohol- és érintésalapú technológián is dolgozik, amelyek aztán a vér alkoholszintjére következtetnek, és adott esetben megakadályozzák a jármű elindulását. Jelenleg a szükséges tesztek folynak annak érdekében, hogy a technológiák gyorsak, pontosak és megbízhatóak legyenek, mielőtt a piacra kerülnek.

Egy elsőgenerációs leheletszenzor már 2021-ben megjelent, és ezt az irányított fújás alapján működő rendszert már tesztelik valós flottákkal. Az első kereskedelmi forgalomban kapható termékek ezzel a működési elvvel 2023-ban álltak elő. Egy második generációs, passzív leheletet detektáló szenzor jelenleg fejlesztés alatt áll a Senseair vállalatnál, ez 2025-re készülhet el. Sokak szerint a passzív rendszer a legéletképesebb a személyautókban való használatra. A Volvo a 2024-es EX90 modelljével az első gyártók között van, akik szenzorokat használnak az utastérben az ittasság detektálására. A General Motors vezérigazgatója, Mary Barra kommentálta az NHTSA bejelentését, szerinte is életképesek a technológiák a befolyásoltság észlelésére.

Felkapott téma – így segíthet a MEMS

Egyes fejlesztők úgy vélik, a leheleten alapuló befolyásoltságot detektáló rendszerek beépítése hiba lenne, de legalább is túl nehéz megfelelően alkalmazni őket az autók utasterében. Szerintük az autó start-stop gombján vagy a kormányon elhelyezett érintésérzékeny szenzornak van jövője – a MEMS (mikroelektromechanikai) szenzorokat használó spektroszkópikus technológiát sokan fejlesztik, köztük például a Joysen Safety Systems. A DADSS program keretében is fejlesztés alatt áll egy érintésalapú befolyásoltságot detektáló technológia, és dolgoznak ennek integrációján a személyautókba. Az még megoldásra vár, hogy milyen módszer lesz képes megállapítani, hogy valóban a vezető érinti-e meg a szenzorokat – írja az SAE International.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink