Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Több európai városvezető akar beleszólni a sebességkorlátozásba
2024.05.06 09:19Az EU a nagy légitársaságok körmére néz a greenwashing vádja miatt
2024.05.06 08:18Még mindig az Octavia a Škoda legnagyobb fegyvere
2024.05.06 07:16A generatív MI-vel kísérletezik a Coca-Cola és a Microsoft
2024.05.06 06:17Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Kínai elektromos miniautó hódíthatja meg az európai piacot
Európában a „megfizethetőnek” számító elektromos modelleknek is jelenleg borsos ára van. Nem beszélve arról, hogy a teljesítményük bizonyos körülmények és sebességtartományok közt meglehetősen csekély. Az európai gyártók modelljeinek azonban új vetélytársa akadhat – a kínai Wuling Hong Guang Mini minden eddiginél jobb paramétereket kínál.
A legolcsóbb elektromos járművek – mint például a Renault Zoe vagy a hamarosan debütáló Fiat 500E, valamint a várható Volkswagen ID.2 – körülbelül 20 ezer eurónál kezdődnek. Ez az összeg kétszer annyi, mint egy belépő szintű benzinüzemű autóé. Emellett az olyan kisebb elektromos modellek és SUV-k, mint a Vauxhall / Opel Corsa és az MG ZS, körülbelül 30 ezer euróba kerülnek.
Mindezen modellek ígéretes hatótávolsággal kecsegtetnek – mindaddig, míg autópályán nem közlekednek. Európában az átlagos sebességhatár az autópályákon 130 kilométer/óra. Ennek azért van jelentősége, mert a 80-130 kilométer/óra körüli sebesség az akkumulátorok hatótávolságára rendkívül rossz hatással van, mintegy felére csökkentve a megtehető kilométerek számát.
Tehát hiába tűnnek az említett elektromos modellek kifizetődő befektetésnek, teljesítményük korántsem hasonlítható össze a hagyományos járművek által nyújtottakkal. Városi autónak tökéletesek, hosszabb távra azonban teljesítményük végett megfontolandó a vásárlásuk.
Ezt mind tudja a Wuling Hong Guang Mini
Azonban nem minden kis elektromos modell rendelkezik ilyen paraméterekkel. Például a kínai Wuling Hong Guang Mini elektromos autó több olyan tulajdonsággal is bír, amely miatt megéri elgondolkodni a megvételén. Az alapmodell közel 96 kilométer/órás sebességre képes, hatótávolsága pedig mintegy 112 kilométer – ami kielégíti az átlagos európai családok által megtett napi távolságot.
A modell alapára Kínában 4400 dollár, azaz átszámítva 1,3 millió forint. Amennyiben Európába is betör a modell, valószínűleg minimálisan emelkedhet ez az ár – azonban így is jóval olcsóbb lesz, mint az európai piacon jelenleg elérhető elektromos modellek.
A kínai modell európai vetélytársa a PSA-csoport Ami elektromos modellje lehet – habár az autó meglehetősen lassú, mindössze 45 kilométer/órás sebességre képes, emellett mindössze 2 ülése van, hatótávolsága pedig 69 kilométer. Nem beszélve arról, hogy a csekélyebb paraméterek mellett ára magasabb a kínai modelléhez képest – a Citroën Ami ugyanis 2,2 millió forintba kerülhet majd.
A kis kompaktok nem, de az elektromos modellek egyre népszerűbbek
Elemzők szerint az európai piacon egyelőre nem olyan népszerűek ezek a kicsi, kompakt modellek. Sőt, Viktor Irle svédországi szakértő szerint az ilyen kis autók nem lesznek nyereségesek a közeljövőben. Európában az elmúlt időszakban a hagyományos városi autók számának csökkenése volt megfigyelhető. Ezt bizonyítja, hogy az IHS Markit előrejelzése szerint 2025-ben a városi autók az európai piac alig több mint 1 százalékát, 2030-ban pedig alig 2 százalékát teszik majd ki.
Ian Fletcher, az IHS Markit elemzője hozzátette, hogy az elmúlt időszakban ugrásszerű növekedést tapasztaltak az akkumulátoros modellek vásárlásaiban – főleg a VW Poloval, valamint a VW Golffal egyenértékű modellek szegmensében. 2025-re a B szegmensben az elektromos modellek a teljes piac 6,5 százalékát, 2030-ra pedig 9,5 százalékát teszik ki; míg a C szegmensben ugyanezek az értékek 7, illetve 12,5 százalék körül lesznek.
Vetélytársa akadhat az európai gyártóknak
Alan Kang, az LMC Automotive elemzője kiemelte, hogy a GM és a SAIC közös projektjének keretében piacra dobott Hong Guang Mini elektromos modell a kínai piacot pillanatok alatt meghódította. Ez persze nem jelenti azt, hogy az európai országokban is ugyanilyen népszerű lesz, ettől függetlenül érdemes figyelemmel kísérni az autót.
David Bailey, a Birmingham Business School üzletgazdaságtan professzora szerint Kína komoly vetélytárs lehet ebben a szegmensben az európai piacon, ugyanis jóval olcsóbb, de annál jobb teljesítményű modellt kínál az ügyfelek számára. A szakértő hozzátette, hogy amennyiben a jármű megfelel az európai biztonsági előírásoknak, úgy az európai vállalatoknak ideje felkötni a nadrágjukat – olvasható a Forbes oldalán.