Trend Katonai terepjárót faragtak a Hummer EV-ből

Katonai terepjárót faragtak a Hummer EV-ből

autopro.hu/V.T. | 2023.09.30 12:21

Katonai terepjárót faragtak a Hummer EV-ből

Fotó: GM Defense

A GM Defense, a General Motors katonai megoldásokkal foglalkozó leányvállalata 2022 júliusában jelentette be, hogy az Amerikai Hadsereg őket bízta meg egy elektromos katonai jármű fejlesztésével elemzés és demonstráció céljából. Akkor azt árulták el, hogy a járműnek a pár hónapja gyártásban lévő GMC Hummer EV pickup adhatja az alapját.

Kevesebb, mint egy évvel a bejelentést követően a GM Defense 2023 júniusában, Washington D.C-ben bemutatta az Electric Military Concept Vehicle-t (röviden: eMCV - Elektromos Katonai Koncepciójármű). A jármű elektromos hajtásrendszere teljesíteni tudta a hadsereg minden olyan igényét, ami egy könnyűtől nehézsúlyúig terjedő e-járműre vonatkozik. Az elektromos hajtásnak köszönhetően kisebb mértékben kell a seregnek fosszilis üzemanyagokra támaszkodnia helyőrségeken és hadműveletek közben.

Steve duMont, a GM Defense elnöke szerint a vállalat a GM fejlett technológiáinak köszönhetően képes piaci forgalomban lévő megoldásokat a védelmi elvárásoknak megfelelővé alakítani és az ügyfeleik igényeinek megfeleltetni. Hozzátette még, hogy a járműtől azt várják, hogy bizonyítsa az Amerikai Hadseregnek a felhasznált technológiák életképességét a jövő védelmi igényeit tekintve.

Utcai jármű adja az alapokat

A hatszemélyes eMCV a forgalomban lévő Hummer EV karosszériáját és felfüggesztését használja, azonban néhány módosítást eszközöltek rajta. Méretesebb kerekekkel, nagyobb teljesítményű fékekkel és erősebb gátlókkal szerelték fel a járművet. A mérnökök állítólag még az eredeti verzióban is impozáns első és hátsó terepszögeken is javítottak.

A katonai Hummer EV-t felszerelték egy 46 hüvelykes fegyvertartó konzollal, kinyitható oldalsó fegyverrögzítőkkel és alacsonyabb hang- és hőkibocsátást lehetővé tevő üzemmódokkal. A jármű akkumulátorát nagy fontosságú eszközök töltésére is lehet használni. Egy 12 kilowattos dízel generátorral is ellátták, ami az akkumulátor töltésére és a jármű meghajtására is használható, de csak rövid távon.

Az eMCV akkumulátorpakkja is azt a 24 modulos technológiát használja, mint a Hummer EV Edition 1 pickup, ami két rétegben elhelyezett vertikális cellákat jelent, több, mint 200 kilowattórás kapacitással. Az akkupakkot alacsonyan, az autó közepén helyezték el, mivel így a jármű súlypontja a talajhoz közelebb tartható, valamint rövidebb első és hátsó túlnyúlásokat tesz lehetővé. Az eMCV-t ellátták 800 voltos, maximum 350 kilowattos egyenáramú gyorstöltéssel is, aminek köszönhetően nagyjából 160 kilométernyi hatótávot tölthetnek bele csupán 12 perc alatt.

A három motorból álló e4WD hajtásrendszert is az Edition 1-ből emelték át. A hátsó tengelyen két elektromotor kapott helyet virtuális differenciálzárral, míg elöl egy darab elektromotor található elektromos differenciálzárral. Ez az elrendezés 1000 lóerőt és 15.591 newtonméter nyomatékot biztosít. A jármű a GM Defense állítása szerint 529 kilométeres kombinált hatótávval rendelkezik, valamint 3 másodperc alatt gyorsul 0-ról 97 kilométer/órára.

Már próbálkoztak ilyen járművekkel

Az eMCV nem a GM Defense első próbálkozása az elektromos katonai járművek területén. A cég 2021-ben mutatta be az All-Electric Military Concept Vehicle-t (röviden - eISV; Teljesen Elektromos Katonai Koncepciójármű), ami a turbódízel hajtású ISV-hez (Infantry Squad Vehicle - Gyalogsági Jármű) hasonlóan a Chevrolet Colorado ZR2 platformján alapszik.

A kilencszemélyes ISV-vel szemben az eISV öt utast tud szállítani és a GM forgalomban lévő akkumulátoros hajtásrendszerét és komponenseit használja. A járművet felszerelték egy szállítódobozzal, valamint egy könnyű és erős acéltípusból készült borulásvédelmi bukókeretes rendszerrel is. A GM Defense állítása szerint a mérnökök 12 hét alatt koncepcióból kész járművé fejlesztették az eISV-t.

eISV

eISV | Fotó: GM Defense

Az eISV-ben az eCreate névre hallgató, 400 voltos, 3 fázisú, állandómágneses váltóáramú elektromotor üzemel egy nagyfeszültségű, 66 kilowattórás lítiumion akkumulátor mellett. Az akkumulátor technológiája alacsonyabb hang- és hőkibocsátást tesz lehetővé és mobil villanytápként is használható.

Az ISV 90 százalékban kereskedelmi forgalomban lévő alkatrészekből épül fel, több a Chevrolet Performance által készített, off-road célú felfüggesztést és karosszériát érintő fejlesztés mellett. A GM Defense állítása szerint az eISV megőrzi az ISV fő tulajdonságait, így a GM globális ellátási láncának használatát is a polgári célokra fejlesztett alkatrészek használatával.

Extra kiegészítők is rendelhetőek az eISV-hez a jármű képességeinek és ütőerejének továbbfejlesztése érdekében. Ezek a kiegészítők lehetnek távolról vezérelhető fegyverrendszerek, fix vagy mozgatható oldalsó rögzítőkarok közepes és nehéz gépfegyverek számára, de akár gránátvetők is kérhetőek.

A GM szerint az elektromos jármű is képes „hasonló” távokat lefedni, mint a belső égésű motorral szerelt társai, miközben gyors bevethetőségét is megőrizte. Mivel kevesebb, mint két és fél tonnát nyom, ejtőernyővel ellátva kidobható repülőgépekből, szállítható bizonyos helikopter típusok rakterében vagy akár helikopterek hasára rögzítve is – írta meg a SAE International.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink