Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Magyar cégekkel alakul át a városi közlekedés
2024.04.30 16:23Az osztrákoknál a posta is szén-dioxid-mentes kézbesítésre törekszik
2024.04.30 15:21Zöld utat kapott a Schaeffler és a Vitesco egyesülése
2024.04.30 13:18Következő fázisába léphet a hazai hidrogénipar
2024.04.30 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Így készül a Porsche e-üzemanyaga
Két éve jelentette be a Porsche, hogy saját, szinte teljes mértékben szén-dioxid-mentes szintetikus üzemanyagot fog előállítani. A Chile déli részén, Patagónia régióban található gyár 2022 végén kezdte meg a működést, és jelenleg évente 130 ezer liter környezetbarát üzemanyagot képes gyártani, azonban ez a szám az évtized végére 550 millió literre is nőhet.
Rengeteg információ kering a fenntartható üzemanyagforrásokról, ezért fontos már az elején leszögezni, hogy a Porsche az e-üzemanyagát a levegőből és a vízből nyeri, az olyan bioüzemanyagokkal szemben, amelyek például etanolból vagy repceolajból állnak. Azért fontos ez a különbség, mert a járművek motorja teljesen ugyan úgy működik a német cég által gyártott e-üzemanyaggal, mint benzinnel. Ennek az az oka, hogy a Porsche fejlesztése egy szintetikusan előállított szénhidrogén, míg az etanol, valamint a használt sütőolajból álló biodízel is alkohol (etil-alkohol, az italokban is megtalálható fajta).
A német cég választása azért esett a Punta Arenas környéki helyszínre, mivel rendkívül szeles, valamint elég távol található a várostól, tökéletessé téve azt egy szélenergia farm telepítésére. A Porsche számításai szerint a szélturbinák akár évi 270 napon is maximális teljesítményen üzemelhetnek.
Hogyan is állítják elő ezt az üzemanyagot?
A szélturbinák által előállított elektromosságot arra használják fel, hogy elektrolízis segítségével a vizet felbontsák oxigénre, és arra a hidrogénre, amelyre a Porschének nagy szüksége van. A másik fontos „összetevő” a szén-dioxid, amelyet a levegőből különféle, a környezetet kímélő kémiai eljárások során kötnek meg. Ezután hidrogén és szén-dioxid felhasználásával metanolt hoznak létre (egy másik fajta alkoholt), amelyből végül előállítják a cég szintetikus üzemanyagát.
Az üzemanyag teljesen a dízel vagy a benzin alternatívájaként használható, és keverhető a hagyományos üzemanyagokkal. Egy liter e-üzemanyag elkészítéséhez három liter sótalanított víz és 6000 köbméter levegőből kinyert szén-dioxid szükséges.
Természetesen nem a Porsche az egyetlen vállalat, amely befektet az alternatív üzemanyagokba. Az Audi a Joule-lal közösen Mexikóban gyártja a saját fenntartható forrásból származó szintetikus üzemanyagát, amelyet a szennyvizek ártalmatlan baktériumaiból származó etanolból állítanak elő.
Alternatíva az elektrifikációval szemben?
Vajon az e-üzemanyagok megmenthetik a belső égésű autókat, valamint megállíthatják a világ elektromos autókra való átállását? Semmi sem lehetetlen, de a világ üzemanyag-felhasználása hihetetlenül magas – 2022-es adatok szerint csak az Egyesült Királyság egy év alatt 274.700 hordó üzemanyagot használt fel naponta, ami mintegy 43 millió litert jelent. A leginkább megdöbbentő része ennek az adatnak, hogy ez még egy világátlag alatti szám.
Innen már kiszámolhatjuk, hogy amennyiben a Porsche chilei gyára eléri a maximális gyártási kapacitását, az évi termelése az Egyesült Királyságot csupán két hétig tudná ellátni üzemanyaggal. Azonban reményre adhat okot, hogy egy fenntartható villamosenergia-termelésre szakosodott vállalkozás számára hatalmas potenciál rejlhet a szintetikus üzemanyagok előállításában.
Skóciában az áram 54 százalékát szélerőművekkel termelik. Több bővítési terv is tartalmaz olyan megoldásokat, amelyekkel a szintetikus üzemanyagok esetében kulcsfontosságú hidrogént is elő tudnának állítani abból az elektromosságból, amelyet a csúcsidőn kívül nem tudnak hova raktározni – közölte az Autocar.
Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!