Trend Hármas szintű önvezetést vezet be a BMW Németországban

Hármas szintű önvezetést vezet be a BMW Németországban

autopro.hu/V.T. | 2023.11.17 07:21

Hármas szintű önvezetést vezet be a BMW Németországban

Fotó: BMW Group PressClub Global

A BMW tervei szerint a 7-es széria tagjai lehetnek az első autók Németországban, amik hármas szintű önvezetést kínálnak. A rendszer lehetővé teszi, hogy a sofőr levegye kezét a kormányról, valamint a figyelmét sem kell az úton tartania, így annak aktiválása után videókat nézhet a középső kijelzőn, vagy akár e-maileket is szerkeszthet út közben.

A berendezés 60 kilométer/órás sebességig működik olyan autópálya-szakaszokon, ahol a két forgalmi irány fizikailag is el van választva egymástól. Az önvezető rendszer szabályozza az autó sebességét, a távolságát az előtte haladó járműhöz képest, valamint a sávtartást is figyeli. A BMW állítása szerint az ő rendszerük az egyetlen, amelyik sötétben is képes ezekre a funkciókra.

A 6000 dolláros választható extrát 2024 márciusától fogják beépíteni a Németországban forgalmazott 7-es BMW-kbe. A Ford is rendelkezik egy BlueCruise névre hallgató, hasonló rendszerrel, ami a bajor gyártó megoldásával szemben megköveteli, hogy a sofőr tekintete az úton maradjon.

Az Egyesült Királyságban a BMW nagy modelljeiért felelős termelési vezetője, Matt Bacon korábban elmondta az Autocarnak, hogy az új 5-ös széria, az i7-es modellek, és az iX elektromos SUV jövő évben mind megkapják a gyártó úgynevezett „kettő pluszos” szintű önvezető rendszerét a szigetországban.

Mi a különbség a kettes és a hármas szint között?

A BMW kihasználja az Egyesült Királyság új szabályait, amik szerint a sofőrök levehetik a kezeiket a kormányról egészen addig, amíg figyelmüket az úttesten tartják. Erre szoktak kettő pluszos kategóriaként hivatkozni az önvezető rendszerek besorolásakor, és ide tartozik a BlueCruise rendszer is, ami a Ford Mustang Mach-e-ben is megtalálható.

A fő különbség a kettes és a hármas szintű önvezetés között az, hogy az előbbit használva a sofőrnek mindig figyelnie kell a közlekedés történéseit, míg a hármas szintű rendszereknek már erre sincs szükségük.

Az Egyesült Királyságnak is jut az önvezetésből

A kettő pluszos önvezető rendszert a Driving Assistant Professional csomag részeként fogja kínálni a BMW, ami az adaptív tempomatot és a sávtartót is magába foglaló Tech Pack Plus-on felül kérhető az 5-ös szériába. A cég 2024-ben tervezi bevezetni az újításokat az Egyesült Királyságban, ám a pontos dátumra még várni kell.

A BMW még nem közölte, hogy a Mustang Mach-e-hez hasonlóan előfizetéses rendszert, vagy a németországi módszernek megfelelően egyszeri vásárlást fog alkalmazni a szigetországban. Az önvezető funkciók magas árazását az autó pozícionálásához szükséges nagyobb felbontású térképek licencdíjával indokolta a gyártó.

Bacon állítása szerint az utak, ahol a rendszer használható lesz, még nem lettek meghatározva, de az autó értesíteni fogja sofőrjét, ha engedélyezett szakaszhoz érkezik.

A jármű érzékelni fogja a vezető elé épített kamerák segítségével, hogy figyel-e az útra a sofőr. A kettő pluszos szintű önvezető rendszer kihasználja az Aktív Sávváltó Asszisztens lehetőségeit is. Ez jelzi a sofőrnek, ha sávot készül váltani, aki pedig elfogadhatja ezt azzal, ha belenéz a megfelelő oldali visszapillantó tükörbe, így nem kell a kezét használnia sávváltáskor sem. A beépített kamerarendszer fogja figyelni a sofőr tekintetének irányát is.

A BMW állítása szerint 2025-től a Neue Klasse elektromos autókra is kiterjeszti az önvezető rendszerét, ami már „címtől címig” is képes lesz önállóan eljutni.

Eközben a Porsche kettő pluszos szintű, kéznélküli, de figyelmet igénylő önvezetést fog kínálni az új elektromos Macanban, amit az Intel-tulajdonú Mobileye 11 kamerából álló rendszere tesz majd lehetővé.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink