Trend Földre kényszerült a Rolls-Royce e-repülős projektje

Földre kényszerült a Rolls-Royce e-repülős projektje

autopro.hu/V.M. | 2023.06.19 13:20

Földre kényszerült a Rolls-Royce e-repülős projektje

Fotó: Tecnam

Az olasz Tecnam szünetelteti az elektromos utasszállító repülőgép fejlesztésére irányuló programját, amit a Rolls-Royce-szal közösen folytatott. Az ok a jelenlegi akkumulátortechnológia adta lehetőségek elégtelensége.

A Tecnam, a Rolls-Royce és a Widerøe norvég légitársaság 2021-ben jelentették be, hogy közösen fognak megvalósítani egy teljesen elektromos, ingázó járatokra tervezett utasszállító repülőgépet, amely már 2026-ban készen fog állni a kereskedelmi felhasználásra. A Rolls-Royce és az olasz repülőgyártó már korábban is együttműködött a háromtagú projekt keretében fejlesztett P-Volt elektromos repülőgép tervezésében.

A Tecnam azzal a céllal tervezte P-Volt repülőgépét, hogy egy olyan elektromos alternatívát kínáljon a légitársaságoknak, mely költségszempontból fenntarthatóan és nyereségesen üzemeltethető, miközben teljesítménye és üzemeltetési lehetőségei is versenyképesek.

Ugyanakkor az eddigi tapasztalatok alapján a vállalat most azt állítja, hogy ezen célok teljesülését csak rendkívül agresszív, bizonytalan technológiafejlődésre épített spekulációval tudná megvalósíthatónak nevezni.

Magas költség, rövid élettartam

A vállalat, közlése szerint részletesen megvizsgálta a ma rendelkezésre álló akkumulátortechnológiát és a realisztikusan öt éven belül megvalósuló fejlesztéseket. Ezen vizsgálatok alapján egy akkumulátoros elektromos repülő nem lenne a legkívánatosabb alternatíva, nettó jelenérték szempontjából pedig a legrosszabb választás lenne.

A cég meglátása szerint akkumulátoros repülőgépeket a valós igények szerint nem lehetne alkalmazni jelenleg, ami a P-Voltot csupán a „zöld átmenet zászlóvivőjévé” degradálná ahelyett, hogy valós opcióként jelenne meg az üzemeltetők szemében.

A Tecnam számításai szerint a maximális töltöttségi szint korlátozásával a gyakorlatban az elektromos repülő akkumulátorának kapacitása 170 wattóra/kilogramm alá csökkenne, az energiatároló öregedéssel járó kapacitáscsökkenése pedig ahhoz vezetne, hogy mindössze néhány száz repülés után az egész telep csereéretté válna. Ez a fenntartási költségeket drámaian megdobná.

Nem mondtak le a projektről

Mindezeket egybe véve a cég szerint egy magas megtérülést nyújtó e-repülő 2026-2028-ra kifejlesztése nem „megvalósítható.”

A Green Car Congress cikke szerint a vállalat ettől még nem mondott le a villanyhajtású repülésről, és a jövőben figyelemmel fogja kísérni a technológiai változásokat, hogy a P-Volt fejlesztését újraindítsa, mikor eljött az idő.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink