Trend Európa legnagyobb bioüzemanyag-gyárát húzná fel a Shell

Európa legnagyobb bioüzemanyag-gyárát húzná fel a Shell

autopro.hu/V.M. | 2021.09.21 04:21

Európa legnagyobb bioüzemanyag-gyárát húzná fel a Shell

Már zajlanak a munkálatok az új bioüzemanyag-gyár területén. | Fotó: Twitter/Shell Pernis

Európa legnagyobb bioüzemanyag-gyárát építi meg a Royal Dutch Shell holland-angol olajipari vállalat. A Rotterdamban található Pernis olajfinomító átalakításával elkészülő üzem évente 820 ezer tonna fenntartható repülőgép-üzemanyagot és biodízelt állíthat majd elő, kiszolgálva a légi, illetve a szárazföldi közlekedést is.

A működését 2024-ben megkezdő rotterdami létesítmény hulladékból, egészen pontosan sütőolajból, állati hulladékzsírból, valamint más ipari és mezőgazdasági hulladékokból fog egy Shell által kifejlesztett technológiával fenntartható üzemanyagot készíteni.

A feldolgozási folyamat során bionafta és könnyű szénhidrogének keletkeznek, amikből a Shell hidrogént fog előállítani. A gázzal és magasnyomású gőzzel aztán az olajat üzemanyaggá alakítják. A Green Car Congress cikke szerint az alapanyagok listáját növényi, például repcéből nyert használt olajok is ki fogják egészíteni amíg nem válik elérhetővé azok kiváltására még fejlettebb környezetbarát alapanyag.

Mintha eltüntetnének egymillió dízelt az utakról

A 820 ezer tonna éves termelőkapacitás több mint felét repülőgép-üzemanyag, míg a fennmaradót biodízel gyártására fogják fordítani, a mix azonban változtatható lesz az igények függvényében.

Egy, a Shellével egyező méretű üzem elegendő biodízelt állíthat elő évi 2,8 millió tonna szén-dioxid-kibocsátás elkerüléséhez. Ez megfelel egymillió közepes méretkategóriájú dízelautó útról levételének egy átlagos EU-s állampolgár által egy évben vezetett távolsággal számolva.

A tenger alá temetik a szén-dioxidot

A bioüzemanyagok előállítása során keletkező szén-dioxidot a Shell egy, az Északi-tenger alatti kiürült gázmezőben tervezi tárolni. Ehhez még ki kell építeni a szén-dioxid gyűjtésére és szállítására szolgáló infrastruktúrát, aminek építéséről 2022-ben születhet végső döntés.

A Porthos néven megvalósítandó szén-dioxid-gyűjtő és -tároló projekt a Shellén kívül más vállalatok emisszióját is kezelni fogja, így 2024-től évente 2,5 millióval csökkentheti azok együttes szén-dioxid-kibocsátását.

A Shell célja, hogy 2030-ra 55 százalékkal csökkentse a tradicionális üzemanyagok termelését, egyúttal fokozza a klímabarát hajtóanyagok, mint a bioüzemanyagok előállítását. Ennek érdekében finomítóinak egy részét úgynevezett energia és vegyi parkká konvertálja. A rotterdami finomítót másodikként fogják átalakítani a németországi Rajna-vidéki után.

Kiemelt Partnereink