Trend Egyre zöldebb kikötőkön haladnak át Európa autói

Egyre zöldebb kikötőkön haladnak át Európa autói

autopro.hu/V.M. | 2022.06.19 04:20

Egyre zöldebb kikötőkön haladnak át Európa autói

Fotó: Port of Koper

Az előző évben változékony autóforgalom tartotta nyomás alatt a gépkocsik szállításába bekapcsolódó európai kikötőket. Azok viszont még a nehézségek ellenére sem hagytak fel a működésük környezetkímélőbbé tételére irányuló fejlesztésekkel.

Hirdetés

A gépjárművek kezelésével foglalkozó európai kikötők többsége számára a fő kihívás 2021-ben a járművolumen ingadozása volt, ami főképpen a félvezetőhiány autógyártásra gyakorolt hatásából eredt. Ezt támasztják alá a koperi, az antwerpeni és a közelében található Zeebrugge kikötő tapasztalatai is – utóbbin keresztül áramlik át Európában a legtöbb autó, tavaly összesen 2,26 millió darab.

A barcelonai kikötő csakugyan a forgalom volatilitásával küzdött. Tavaly a kikötő 5 százalékkal kevesebb járműszállító hajót fogadott, de mivel a hajók csak fél kapacitással közlekedtek, valójában 40 százalékkal csökkent a forgalma.

A vigói kikötő Spanyolországban az autógyártási zavarok következtében ismétlődően a járművek terminálokon felgyülemlésével küzdött. Görögországban a pireuszi kikötőben a járműterminál folyamatosan maximális kapacitáson dolgozott, a tárolóhelyek pedig teljesen tele voltak. Ennek oka szintén a chiphiány volt, ami miatt először bezuhant az autógyártás, majd az hirtelen megugrott ahogy az OEM-ek próbálták kielégíteni a felgyülemlett keresletet, és minél több autót egy hajóra rakni.

Fejlesztések az elektromobilitás érdekében

A nehézségek ellenére az európai kikötők nem álltak le a zöldítéssel. Zeebrugge-ben például a termináloperátorok olyan fejlesztéseket végeztek, amik támogatják az elektromos autók kezelését. Kettő operátor összesen 16 szélerőművet telepített, amik évente 50 gigawattóra energiát fognak termelni helyi használatra, továbbá az operátorok töltőinfrastruktúrába és más, e-autók kezeléséhez szükséges eszközökbe is befektetnek. Ezenkívül maga a kikötő alternatív üzemanyagokat kínál az autószállító hajóknak.

Antwerpenben LNG-t tankolhatnak a beérkező hajók, továbbá a kikötő új, alacsony energiafogyasztású vontatóhajókat állított üzembe. „Még idén átépítünk egy vontatóhajót metanolüzeműre, 2023-ra pedig egy hidrogénüzemű vontatóhajót is rendszerbe állítunk” – mondta el Anne de Sme, az antwerpeni kikötő ügyfélmenedzsere az Automotive Logistics-nak nyilatkozva.

Koperben egy új közlekedési útvonalat alakítottak ki teherautóknak, ezzel jelentősen lerövidítve a szállítási útvonal hosszát, aminek környezetvédelmi szempontból is van pozitív hatása. Ezenkívül új, energiahatékonyabb világítórendszereket szereltek fel a raktárterületre, folyamatban van a járműállomány elektromosra cserélése, és töltőállomások kialakítása elektromos autók számára.

Kedvezményekkel támogatják a váltást

Barcelona kikötője ugyancsak komolyan gondolja a zöldítést. Az antwerpenihez hasonlóan LNG terminált működtet, az LNG-t vagy akkumulátoros elektromos hajtást használó hajóknak pedig kedvezményeket nyújt, mivel a kevesebb kibocsátással hozzá járulnak a város levegőjének tisztán tartásához. Az ammónia és metanol üzemanyagok nyújtásához szükséges tárolókapacitások már rendelkezésre állnak, ezenfelül a kikötő aktív részese zöld hidrogénnel kapcsolatos projekteknek. Továbbá a kikötő saját megújulóenergia-termelés kiépítésén is dolgozik.

Az autóterminálokkal rendelkező európai kikötők tehát a nehézségek ellenére sem hagytak fel zöldítési törekvéseikkel. Az ukrajnai háború kirobbanásával, valamint a chiphiány elhúzódásával azonban úgy tűnik, hogy idén is kedvezőtlen viszonyok között lesznek kénytelenek folytatni a környezetbarát technológiákra átállást.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink