Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Budapestről egyszer már elküldött buszokat bérel a BKV
2024.05.05 12:23Ön tudja, hogy miért levegővel töltjük fel az abroncsokat?
2024.05.05 08:18Az MI megmondja a politikai hovatartozását pusztán az arcára nézve
2024.05.05 04:20Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Egyre zöldebb hajók szállítják autóinkat
Az autóipari OEM-ek azon fáradoznak, hogy az autógyártáshoz hasonlóan a kész járművek szállítását is minél fenntarthatóbbá alakítsák. Részben ennek köszönhető, hogy az autószállító tengerjárók esetében is megindult a károsanyag-kibocsátás csökkentése alternatív üzemanyagok és más megoldások használatával.
A tengeri áruszállításhoz köthető a globális nitrogén-oxid-kibocsátás 18-30 százaléka, a kén-oxidok emissziójának 9 százaléka, valamint a szén-dioxid-kibocsátás 3 százaléka. Nem csoda, hogy mind a nemzetközi előírások, mind a vállalatok azon törekvése, hogy fenntarthatóbb ellátási láncokat hozzanak létre, új, tisztább technológiák, többek között alternatív üzemanyagok felé terelik a hajók gyártóit és üzemeltetőit.
A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) keretrendszert dolgozott ki a karbonemisszió csökkentésére. Az intézkedések között szerepel a hajók üvegházhatásúgáz-kibocsátásának 40 százalékkal mérséklése 2030-ig, továbbá az az előírás, miszerint a 2022-ben épült hajóknak 30 százalékkal tisztábbnak kell lennie, mint az egy évtizeddel korábban készült elődjeiknek.
Az elektromos hajtás is szerephez jut
Másokhoz hasonlóan az autószállító hajókat üzemeltető vállalatok is a kibocsátásuk csökkentésén dolgoznak. A Norvég UECC például új, takarékosabb hajókat vezetett be, amik több jármű szállítására képesek, továbbá tisztább üzemanyagokat, többek között biodízelt használnak. Ezenfelül a vállalat a jövőben akkumulátoros hajtás alkalmazását is tervezi.
Az UECC 2014-ben elsőként adott le megrendelést kettő darab olyan autószállító hajóra, ami kettőféle üzemanyaggal, alternatívaként LNG-vel képes működni. Ezek a hajók 2017 óta járják az Európa környéki vizeket, később pedig csatlakozott hozzájuk három olyan elektromos hibrid, ami LNG-vel és más üzemanyaggal is működhet.
A flotta megújulása most is folytatódik, és az idén júliusban vízre bocsátandó következő hajóval a vállalat már túl fogja teljesíteni az IMO már említett 40 százalékos emissziócsökkentési követelményét.
Nem csak a hajtáson lehet változtatni
Az új üzemanyagokon kívül más megoldások is kínálkoznak a károsanyag-kibocsátás csökkentésére. A szintén norvég Höegh Autoliner például a hajóit szennyeződéstől védő festékkel látja el, ami megakadályozza a tengeri élőlények hajótesten megtelepedését, ezzel csökkentve a közegellenállást.
Ezenkívül a cég úgynevezett bulba orrt épít hajóira, hatékonyabb propellerekkel látja el őket, illetve rendszeresen tisztítja a testüket, ezzel ugyancsak csökkentve a közegellenállást.
Alternatív hajtások lehetőségét a Höegh Autoliners is vizsgálja. Most épülő, 9100 autó befogadására képes Aurora-osztályú hajója többféle üzemanyagot, köztük ammóniát és metanolt is használhat majd. A vállalat szerint elkészültekor a legnagyobb és legtisztább járműszállító hajó lesz.
Belülről jövő fejlesztések
A tengeri autószállítással foglalkozó vállalatok, legalábbis egy részük tehát jól halad a zöldítéssel. A folyamat fő hajtóerejét azonban nem a szabályozások adják, hanem az önként vállalt fejlesztések – így látja Edward Sweeney, a Heriot-Watt Egyetem logisztikai professzora.
„A bizonyíték erre, hogy sok vállalat jóval azelőtt jár, mint amit a szabályalkotás és a regulációk előírnak nekik” – mondta el Sweeney az Automotive Logistics-nek nyilatkozva.
Ugyanakkor egyáltalán nem minden hajós társaság teheti meg, hogy előre rohanjon a dekarbonizálásban. Sokak számára az „alacsony nyereségesség vagy akár a veszteségek ezt nem teszik lehetővé” – fogalmazott Bjorn Svenningsen, az UECC értékesítési igazgatója.
Svenningsen továbbá rámutatott, hogy a vállalatok helyzetét a szigorodó környezetvédelmi követelmények mellett a folyamatos ellátási zavarok, a chiphiány és a koronavírus okozta problémák még nehezebbé teszik.
Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!