Trend Eddig beváltak a hidrogénes buszok Magyarországon

Eddig beváltak a hidrogénes buszok Magyarországon

Pörge Béla | 2024.04.14 16:23

Eddig beváltak a hidrogénes buszok Magyarországon

Fotó: Pörge Béla

Magyarországon jelenleg két darab hidrogén üzemanyagcellás autóbusz közlekedik, mindkettő tesztjelleggel a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. kísérleti projektjében.

Mint ismert, a HUMDA 2023 júniusában írt ki közbeszerzést két darab hidrogén üzemanyagcellás hajtásrendszerű szóló autóbusz, valamint a szükséges kiszolgáló infrastruktúra egy éven át tartó bérlésére, kifejezetten tesztelés céljából. A tender eredményeként egy CaetanoBus és egy Solaris gyártmányú hidrogénbusz érkezett hazánkba – előbbivel Budapesten és környékén, utóbbival pedig egy országjárás keretében a programban résztvevő vidéki városokban találkozhatnak az utasok 2024 folyamán. A CaetanoBus budapesti debütálásáról az autopro.hu is beszámolt.

A HUMDA adatai szerint a teszt január 20-ai kezdete óta március 20-ig a Solaris az üzemanyagcella meghibásodása miatt két napot állt, a CaetanoBus pedig ajtómeghibásodás miatt néhány órára kiesett január 24-én. Ezt a két esetet leszámítva a buszok zavartalanul, gond nélkül közlekedtek.

Eddig a CaetanoBus fogyaszt jobban

A két busz együttesen 17.361 kilométert tett meg a hivatalos teszt keretében március közepéig – valamivel többet, 9279 kilométert futott a Caetano. A Solaris átlagfogyasztása Debrecenben 10,1 kilogramm hidrogén volt száz kilométeren, Miskolcon 7,5. A CaetanoBus a budapesti agglomerációban 6,7 kilogramm/száz kilométeres fogyasztással dolgozott.

A HUMDA Zöld Életre Valók roadshow-jának áprilisi, debreceni állomására a CaetanoBus is ellátogatott. Mészáros Virág, a HUMDA vezérigazgatója a Gépipari Tudományos Egyesület (GTE) és a Magyar Mérnöki Kamara Gépészeti Tagozata által közösen szervezett eseményen előadásának (az előadás többi részével egy későbbi cikkben foglalkozunk) végén elmondta, hogy a busz 4,9 kilogramm/száz kilométeres fogyasztással tette meg a Budapest-Debrecen-Budapest utat, igaz, 70 kilométer/órás átlagsebességgel. A táv bejárásához egyetlen töltésre volt szüksége a járműnek, és még 29 százalékos maradt a hidrogéntartály töltöttsége a fővárosba visszatérve.

A CaetanoBus budapesti menetrendje ide kattintva érhető el, de az autóbusz mozgása a BKK BudapestGO alkalmazásában is követhető.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink