Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Beperli a Tesla a Teslát
2024.05.07 15:25Két előadással robbant be a Techtogether első napja
2024.05.07 14:40Az innovációk elismerésével rajtolt el az Ipar Napjai
2024.05.07 12:28Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
E-tengelyek adnak lökést az elektrifikációnak
A teherautók elektrifikációjában teret nyerő technológiák egyike az úgynevezett e-tengely, ami lehetővé teszi már meglévő járműplatformok elektromossá alakítását minimális fejlesztési munkával. Ma már több nagy beszállító is fejleszt e-tengelyeket, melyek gyártásába már hazánk is becsatlakozott.
Egy e-tengely lényegében egy tradicionális tengelyház, kiegészítve egy elektromos motorral, egy inverterrel és egy termikus menedzsmentrendszerrel, esetleg egy sebességváltóval. Bár az alap koncepció hasonló, a beszállítók eltérő megoldásokkal élnek saját termékeiknél a megkövetelt hatótávolság és más jellemzők függvényében.
A cél a megszokott nyújtása
Az egyik szereplő, amelyik e-tengelyt fejleszt, a német ZF. A vállalat nemrég Michiganben demonstrálta prototípusát, ami egy villanymotort, egy invertert és egy sebességváltót is magába foglal. Integrálható 400 és 800 voltos rendszerhez is, teljesítménye 180-350 kilowatt között állítható, maximális nyomatéka pedig 15 ezer newtonméter.
A már meglévő karosszériákba integrálhatóságot szem előtt tartva fejlesztett e-tengelyt a mérnökök egy Chevrolet Silverado pickupba építették be a működéséhez szükséges akkumulátorokkal együtt. A SAE International beszámolója szerint annak ellenére, hogy az elektromos komponensek hozzáadnak a rugózatlan tömeghez, a jármű irányíthatóságát ez nem befolyásolta észrevehető mértékben.
A ZF saját közlése szerint a nagy teljesítményű, 2026-tól gyártott e-tengellyel nem céljuk versenyautóvá változtatni az elektromos kisteherautókat, helyette a belső égésűeknél megszokott képességekkel akarják azokat felruházni. Külön előnye a dizájnnak, hogy a ZF sok már meglévő komponens – ilyen például a motor és az inverter – felhasználásával készítheti azt.
Innovatív megoldás
A Schaeffler szintén fejleszt e-tengelyt, sőt már kínálja is kis és közepes teherbírású haszonjárművekhez tervezett e-tengelyét. A vállalat fontos újításnak tekinti, hogy az elektromos motoron, a teljesítményelektronikán és a sebességváltón kívül a termikus menedzsment rendszert is a tengelybe tudta integrálni. Ez a megoldás egyrészt kompaktabb és könnyebb felépítést tesz lehetővé, másrészt kevesebb kábelre és csővezetékre van szükség, ami kisebb hőveszteséget jelent. A rendszer hatékonyan használja a hűvösen tartandó részegységek, mint a motor és az inverter által generált hőt az utastér fűtésére.
A Schaeffler Kínában és Magyarországon állít elő alkatrészeket az e-tengelyhez, amivel állítása szerint 96 százalékos energiahatékonyság érhető el.
Igényre szabott kínálat
Az Allison Transmission három e-tengelyt is kínál közepes és nehéz teherbírású teherautókhoz, valamint autóbuszokhoz különböző teljesítményjellemzőkkel. A legkönnyebb, 100S típusban egy darab 227 kilowattos villanymotor dolgozik, közel 10,5 tonnával terhelhető, és elsődlegesen az észak-amerikai piacnak szánják.
A 100D teherbírása megegyezik könnyebbik társáéval, de benne már kettő, együttesen 454 kilowatt teljesítményű elektromos motor van, míg a 130D az előbbivel megegyező értékekkel rendelkezik, leszámítva a magasabb, 13 tonnás teherbírást. Ezt a változatot kifejezetten Európának és az ázsiai piacra tervezték, mivel ezeken a területeken nagyobb tengelyterhelések jellemzőek, mint Észak-Amerikában.
Az Allison szerint már több OEM is beépíti járműveibe az e-tengelyeit, és jelenleg a Toyotához tartozó Hino Trucks is teszteli azokat.
Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!