Trend Biztos jövője van a dízelmotornak az építőiparban

Biztos jövője van a dízelmotornak az építőiparban

autopro.hu/V.M. | 2022.02.04 10:21

Biztos jövője van a dízelmotornak az építőiparban

Fotó: Bosch Media Service

A világ járműgyártói gőzerővel dolgoznak az elektrifikáción, ez azonban nem azt jelenti, hogy nem lenne jövője a dízelmotornak, ami még legalább egy évtizedig a meghatározó hajtástechnológia lesz a nehéz haszongépjárművek szegmensében. Az egyik terület, ahonnan biztosan semmi nem fogja teljesen kiszorítani, az építőipar.

Hirdetés

„Az építőipari szektorok többsége számára, különösen a legnagyobb építőipari gépek és berendezések esetében a dízel a megfelelő választás” – fogalmazott Allen Schaeffer, a dízelmotor fontosságát hirdető amerikai Diesel Technology Forum vezetője a szervezet által nemrég szervezett panelbeszélgetésen. „A dízel még mindig fejlődik, és ez a jövőben is így lesz, még alacsonyabb emissziót és magasabb energiahatékonyságot érve el” – folytatta.

A Volvo Építőgépek termékmenedzsmentért felelős alelnöke, Ray Gallant aláhúzta, hogy nincs mindenre megfelelő megoldás, ezért az építőiparban mindig helye lesz a belső égésű motornak. „Az akkumulátoros elektromos hajtás a kisméretű berendezések esetében egy elég egyszerű átmenetet jelent. Ezt az üzemanyagcellás hajtás fogja követni… De mindig lesz helye az alternatív vagy alacsony emissziós üzemanyagot használó belső égésű motoroknak.”

Nagy potenciál van a flottafiatalításban

Jeremy Harsin, a Cummins építőpiaci igazgatója rávilágított, hogy még ma is sok 2006-2011 között készült építőipari gép működik, mivel ezek akár háromszor annyi ideig is szolgálhatnak, mint a közúti társaik. Mint elmondta, ez a járműállomány „ahogy haladunk előre lehetőséget fog adni az emisszió csökkentésére csupán a flotta természetes megújításán keresztül.”

A Cummins a 2018-ban bemutatott Teljesítmény sorozatú motorjainál olyan fejlett megoldásokat is alkalmazott, mint a start-stop automatika. Harsin szerint ezekhez hasonló megoldásokkal fogják ellátni a jövőben minden nyugati piacokra szánt erőforrásukat.

Több módon is csökkenthető a kibocsátás

Alex Freitag, a Bosch, dízelrendszerek fejlesztéséért felelős igazgatója a dízelmotorok károsanyag-kibocsátásának csökkentési módozatairól beszélt. Mint elmondta, egyre nagyobb hangsúly van nitrogén-oxidok mennyiségének csökkentésén a hidegindítás utáni első szakaszban, és a hőmérsékletmenedzsment egyre inkább az egyik kulcseszközévé válik az emissziós értékek szinten tartásának.

Egy olyan technológia pedig, amit gyakran alkalmaznak közúti járművek esetében, de máshol is megállhatja a helyét, a 48 voltos rendszer. Ez nem csak a fogyasztás, de az emisszió csökkentésében is segít azzal, hogy eléggé felmelegíti a kipufogórendszert a katalizátorban végbe menő kémiai folyamatok megfelelő végbemeneteléhez.

Jöhet a „benzinesítés”?

Jon Gilbeck, a John Deere építőgép-marketingért felelős menedzsere szerint a megújuló forrásból származó üzemanyagok használatán kívül a gyújtógyertyás dízelek alkalmazásának lehetőségét is meg kell vizsgálni. Egy gyújtásos elven működő motor csökkenti a kipufogógáz kezelésének összetettségét, valamint többféle megújuló üzemanyag használata is szóba jön. A propán, a zöld hidrogén és az etanol csak néhány a lehetőségek közül.

„Több lehetőséget is fel kell deríteni, hogy kiderüljön, melyik életképes” – idézi Gilbecket a SAE International. „Megértjük, hogy a vásárlók nem feltétlenül mondanák örömmel azt, hogy kettő, három vagy négy különféle üzemanyagot akarok használni az építkezésemen.”

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink