Trend Az EU engedélyezte a második szintű vezetéssegítő rendszert

Az EU engedélyezte a második szintű vezetéssegítő rendszert

autopro.hu/R.K.E. | 2024.03.26 17:19

Az EU engedélyezte a második szintű vezetéssegítő rendszert

Fotó: Ford Media Center

Az EU gépjárművekkel foglalkozó műszaki bizottsága (TCMV) a héten zárt ajtók mögött ülésezett, és jóváhagyta a Ford („BlueCruise") és a BMW két „kéz nélküli", második szintű vezetőtámogató rendszerének használatát az EU-ban. Ezek a rendszerek nem felelnek meg a jelenlegi uniós biztonsági előírásoknak, de egy mentesítési eljárás keretében mostantól engedélyezve lesznek.

Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) komolyan aggódik amiatt, hogy ezek a rendszerek nem hoznak semmilyen biztonsági előnyt, sőt, a jelenlegi rendszereknél is nagyobb valószínűséggel terelik el a sofőr figyelmét az útról, mivel a „kéz nélküli" rendszerek azt az érzést keltik, hogy a jármű teljes mértékben a rendszer ellenőrzése alatt van, holott nem, ami a járművezető túlzott bizalmához vezet. Ezek a rendszerek második szintű automatizálásnak minősülnek, ahol a járművezetőnek folyamatosan felügyelnie kell, szemben a harmadik szinttel, ahol a jármű teljes mértékben átveszi az irányítást.

A múlt hónapban egy BlueCruise rendszerrel felszerelt Ford jármű halálos balesetben volt érintett az Egyesült Államokban – az Egyesült Államok Nemzeti Közlekedésbiztonsági Testülete (NTSB) jelenleg is vizsgálja az okokat és azt, hogy a BlueCruise rendszer közrejátszott-e a balesetben. A Biztosítási Intézet az Autópálya Biztonságáért (IIHS) a hónap elején indított új minősítési rendszerében a második szintű rendszereket, köztük a Ford BlueCruise-t és a BMW egyik rendszerét „rossz" biztonsági besorolással értékelte.

Az ETSC levélben fordult az EU TCMV-bizottságához, hogy ismételten kifejezze a második szintű „kéz nélküli" rendszerekkel kapcsolatos aggályait. Az USA-val ellentétben az EU nem írja elő a második szintű vezetőtámogató rendszerekkel kapcsolatos balesetek kötelező bejelentését. Az EU-ban nincs az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Tanácshoz hasonló hatáskörrel rendelkező ügynökség sem, amely a vezetőtámogató és automatizált vezetési rendszerekkel kapcsolatos balesetek kivizsgálására szolgálna. Az ETSC szerint egy ilyen hatáskörrel rendelkező ügynökségnek előfeltételnek kellene lennie a fejlettebb vezetéstámogató és automatizált vezetési rendszerek további uniós bevezetésének – írja az ETSC.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink