Trend Automatizált sebességkorlátozást tesztel a Ford

Automatizált sebességkorlátozást tesztel a Ford

autopro.hu/D.Á. | 2022.06.06 12:21

Automatizált sebességkorlátozást tesztel a Ford

Fotó: Ford Media Center

A sebesség az egyik fő balesetokozó tényező, ezért számos autóipari szereplő foglalkozik vele. A Ford kísérleti projektjében olyan, virtuálisan körülhatárolt területeket hoz létre, amelyekbe belépve az autók automatikusan lelassítanak az előírt sebességre. A technológiát a Ford Kölnben teszteli egy E-Transit kisteherautóval, 30 kilométer/órás zónákat kialakítva. Fontos, hogy a funkció kikapcsolható.

Hirdetés

A világ számos városa korlátozza a járművek sebességét iskolák, kórházak és bevásárlóközpontok közelében, de a táblákat sokszor nehéz észrevenni, és sokan nem is tartják be az előírt sebességet. A Ford jelenleg egy olyan, geofencing (geo: földrajzi; fencing: kerítés) nevű technológiát tesztel, amely egy adott területet virtuálisan körbekerít, és a területen belül automatikusan leszabályozza a behajtó autók sebességét, így akár sebességkorlátozó táblákra sincs szükség, és a járművezetők sem futnak bele gyorshajtási büntetésekbe.

Michael Huynh, a Ford illetékes menedzsere elmondta, a járművekben alkalmazott konnektivitási technológiában ott van a potenciál, hogy a mindennapi közlekedést könnyebbé és biztonságosabbá tegye nem csak a vezetők, hanem a többi közlekedő számára is. A geofencing gondoskodik a sebességhatárok betartásáról, ahol és amikor arra szükség van.

Muszáj lassítani

Európában átlagosan 29 százalékban gyalogosokat és kerékpárosokat érnek halálos balesetek. 30 kilométer/órás sebességhatárral rendelkező zónák kialakítása kulcsfontosságú a két veszélyeztetett csoport által gyakran használt területeken, hogy a vezetőknek több idejük legyen reagálni, az esetleges ütközési sebesség pedig alacsonyabb legyen. Az olyan technológiák, mint a Ford intelligens sebességasszisztense vagy az adaptív sebességtartó automatikája, amely elindulni és megállni is tud magától, már most is segít, hogy a vezetők ne lépjék át a megengedett sebességhatárt, a geofencing viszont még ezeknél is sokkal hatékonyabb. A technológia a jövőben megtalálható lesz a Ford személy- és haszongépjárműveiben egyaránt.

A Ford két járművel térképezi fel, hogyan javítható a sebességszabályozással a forgalom áramlása, illetve csökkenthető a balesetek száma. A tesztek Ford E-Transit járművekkel Köln belvárosának minden 30 kilométer/órás zónájában folynak, de egyéb 30-as és 50-es zónákat is bevonnak. Az egy évig tartó kísérletet olyan projektek előzték meg, mint a mentőket, tűzoltókat és rendőröket felismerő, és nekik automatikusan zöld jelzést biztosító jelzőlámpáké, valamint a többi közlekedő és tárgyak közeledését hanggal jelző speciális hangszóróké. A Ford saját veszélyre figyelmeztető fedélzeti rendszere 2020-ban debütált az új Pumában. A technológia már 500 ezer európai Fordban működik, és havonta 100 ezer veszélyforrásra hívja fel a vezetők figyelmét Európában.

Fotó: Ford Media Center

A geofencingről

A tesztek a kölni és aacheni városvezetés, a Ford városi teszteket bonyolító projektcsoportja és a vállalat Palo Alto-i mérnökcsapatának együttműködésének eredménye. Az amerikai, Palo Alto-i szoftvermérnökök kifejlesztették a technológiát, amely összeköti a járműveket a geofencing rendszerrel, és lehetővé teszi a GPS-es nyomkövetést, valamint az adatáramlást.

A rendszer működéséről a vezető a műszerfalon jelzést kap, ha belép egy geofencing által körbezárt zónába. A pillanatnyi sebesség kijelzője alatt elkezd villogni a sebességhatár, majd a jármű automatikusan lassít az előírt sebességre. A vezető bármikor felülírhatja vagy kikapcsolhatja a funkciót. A jövőben a sebességkorlátozás időtartama is változtatható, így figyelembe véve az útépítéseket, csúcsidőket vagy ideiglenes veszélyforrásokat. A Ford rendszere lehetővé tenné azt is, hogy a vezetők is létrehozhassanak maguknak geofencing zónákat, egészen 20 kilométer/órás minimumsebességgel, például ipari létesítményeken vagy magánterületeken belül.

Segítség a táblaerdővel megbirkózásban

A német KRESZ több mint 1000 féle jelzőtáblát különböztet meg, míg az Egyesült Királyságban a kihelyezett jelzőtáblák száma megduplázódott az elmúlt két évtizedben, 4,6 millióra nőtt, ezért törekvések folynak a felesleges táblák leszerelésére és a rendszer átgondolására. A kevesebb tábla letisztultságot hozna az utakra, és segítene, hogy a vezetők az útra koncentrálhassanak, és ne folyamatosan a jelzőtáblákat kelljen figyelniük, addig is azonban különösen jó szolgálatot tennének az olyan megoldások, mint amin most a Ford is dolgozik.

Dr. Bert Schröer, a tesztben részt vevő AWB szemétszállítási vállalat technológiai vezetője elmondta, gépkocsivezetőik profitálni fognak a fejlesztésből, mivel anélkül tudják tartani a megengedett sebességet, hogy figyelniük kellene rá.

A projekt 2023 márciusáig tart, és az új Ford E-Transit átfogó, valós közlekedés során elvégzett tesztelésének egyik állomásaként is szolgál. A tesztek között lesz postai, városfenntartási és utolsó kilométeres szállítási alkalmazás is. A levegő minőségének javulását is várják a geofencing projekttől, mivel például a Transit plug-in hibrid változata automatikusan tisztán elektromos módban közlekedik, mikor a geofencing által körbezárt belső városrészekre érkezik.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink