Trend Átlépte a bűvös határt az e-autók eladása Angliában

Átlépte a bűvös határt az e-autók eladása Angliában

autopro.hu/R.K.E. | 2024.02.05 13:19

Átlépte a bűvös határt az e-autók eladása Angliában

Fotó: Pixabay

Az Egyesült Királyságban megtörtént az elektromos autók egymilliomodik regisztrációja. Igaz, az eladások jelentős részét a flottások teszik ki, a magánvásárlóknak még mindig nincs könnyű dolga.

Bár Európa egyik legnagyobb piacán is visszaestek az eladások, ennek ellenére múlt hónapban regisztrálták az egymilliomodik elektromos autót. A magánvásárlók által regisztrált elektromos autók száma ugyan negyedével csökkent januárban, ugyanebben az időszakban az új autók eladása is 16 százalékkal visszaesett.

Januárban több mint 20 ezer akkumulátoros elektromos autót helyeztek forgalomba, ami ötödével több, mint egy évvel korábban, ehhez nem elenyésző részben a céges autók használóinak nyújtott nagyvonalú adókedvezmények is hozzájárultak. Ez azt jelenti, hogy 2002 óta egymillió ilyen autó került az utakra.

A flottavásárlók – a huszonötnél több autót egyszerre vásárló vállalatok – teljes mértékben a növekedés mögött állnak, az akkumulátoros elektromos autók iránti kereslet több mint 40 százalékkal nőtt körükben. A magánregisztrációk csökkenése azonban azt jelenti, hogy az elektromos autók az Egyesült Királyságban januárban eladott új járművek 14 százalékát tették ki, ami elmarad a 2023-as 16,5 százalékos aránytól. A Gépjárműgyártók és -kereskedők Szövetsége (SMMT) ezért arra szólította fel a kormányt, hogy a magánvásárlók keresletének növelése érdekében a közelgő költségvetésben a felére csökkentse az elektromos járművekre kivetett áfát.

Az akkumulátoros elektromos autók üzemeltetési költségei alacsonyabbak, mint a benzines és dízelüzemű járműveké, de az induló ár körülbelül 30-40 százalékkal magasabb.

Jelenleg azok, akik az Egyesült Királyságban vállalkozáson keresztül vásárolnak elektromos járművet, nagyvonalú adókedvezményekben részesülhetnek. A magánszemélyeknek nyújtott támogatásokat a kormány 2022-ben fokozatosan megszüntette.

Még nem érdemes elkezdeni váltani?

Tavaly Rishi Sunak miniszterelnök megerősítette, hogy az új benzin- és dízelüzemű autók értékesítésének tilalmát öt évvel, 2030-ról 2035-re tolják ki. A bejelentés vegyes visszhangot váltott ki az autógyártók részéről, akik közül sokan nagymértékben kezdtek befektetni az elektromos járművek gyártásába - írja a BBC.

A tilalom elhalasztása ellenére a cégeknek januártól továbbra is szigorú kvótákat kell teljesíteniük az elektromos autók értékesítésére vonatkozóan, biztosítva, hogy minden ötödik eladott autóból több mint egy zéró emissziós modell legyen. Ellenkező esetben súlyos bírságokkal kell számolniuk.

Tart a növekedés

Nagy-Britanniában 8,2 százalékkal, 142.876-ra nőtt az új autók eladása januárban az egy évvel korábbihoz képest, és ezzel már a másfél éve minden hónapban emelkedést jegyeztek fel. A dízelüzemű autók értékesítése éves összevetésben 10,1 százalékkal, 9348-ra csökkent, piaci részesedésük az eladásokból 6,5 százalékra zsugorodott a tavaly januári 7,9 százalékról - derül ki az MTI által szemlézett adatokból.

Idén januárban 81.905 új benzinüzemű autót adtak el, ez 7,5 százalékkal több az egy évvel korábbihoz képest, a piaci részarányuk ugyanakkor 57,7 százalékról 57,3 százalékra zsugorodott. Hibrid autókból 18.744 talált vevőre a múlt hónapban, 1,2 százalékkal kevesebb éves összevetésben, a piaci részesedésük pedig a tavaly januári 14,4 százalékról 13,1 százalékra mérséklődött. A plug-in hibrid autók eladása 31,1 százalékkal, 11.944-re nőtt éves szinten, piaci részesedésük 6,9 százalékról 8,4 százalékra emelkedett. A csak akkumulátorról üzemelő elektromos autók száma 21 százalékkal, 20.935-re nőtt, piaci részesedésük a tavaly januári 13,1 százalékról 14,7 százalékra emelkedett.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink