Trend Alternatív üzemanyagokat keres a hajózás

Alternatív üzemanyagokat keres a hajózás

autopro.hu/V.M. | 2022.04.17 04:23

Alternatív üzemanyagokat keres a hajózás

Fotó: Pexels

Az autózásban az akkumulátoros elektromos technológia vált a dekarbonizáció fő eszközévé. Az akkumulátorok azonban nem jelentenek teljes körű megoldást a közúti közlekedésben, nem beszélve más közlekedési szektorokról, például a hajózásról. Ez azt jelenti, hogy a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésének lehetőségeit a belső égésű erőforrások fejlesztésében vagy az alternatív üzemanyagokban kell keresni.

A belső égésű motorok és a kipufogógázok tisztítására szolgáló rendszerek még kínálnak teret a fejlesztésre, azonban, ahogy a kibocsátáscsökkentésben elért eredmények marginálissá válnak, az ésszerű lehetőség az üzemanyag megváltoztatása lesz – mutatott rá Stefan Mayer, az MAN Energy Solutions dízelhajtási menedzsere a SAE International WCX konferenciájának alternatív üzemanyagokról szóló panelbeszélgetésén.

Vannak olyan alternatív üzemanyagok, melyek iránt már most sok az érdeklődő. Ilyen a hidrogén, amely termelőkapacitásának gyors ütemben kell fejlődnie ahhoz, hogy a ráépülő egyre több tervet megvalósíthassák a vállalatok. A hidrogén azonban csak egy azon szóba jövő megoldások közül, amik a jövőben jelentős teret nyerhetnek.

Több vasat is a tűzben tartanak

Mayer elmondta, hogy a hajóhajtásokkal foglalkozó vállalatok elkötelezettek az emisszió csökkentése mellett. Rámutatott továbbá, hogy a világkereskedelem 80-90 százalékában játszik közre a tengeri/óceáni szállítás, és hogy a tengeri áruszállításból ered a globális szén-dioxid-kibocsátás 3 százaléka – számításba véve, hogy a piac felét az MAN erőforrásai uralják, a cég felel a teljes kibocsátás 1,5 százalékáért.

Mayer szerint a mostani 50 százalékos termikus hatásfokkal a tengerjáróknak tervezett motorjaik a lehető legjobban optimalizáltak, ezért eljött az ideje az alternatív üzemanyagok kutatásának. Az MAN éppen ezért építette meg az AmmoniaMot tesztelési célokat szolgáló, tengeri hajóknak tervezett erőforrását, ami ahogy neve is sejteti, ammóniával működik. Mivel az ammónia nem tartalmaz szenet, ezért elégetése nem jár szén-dioxid kibocsátásával. A projekt a hajtástípus egyedi igényeinek, az ammónia kezelésének, illetve az egyedi biztonsági követelményeknek a vizsgálatát szolgálja. A végső cél, hogy a tapasztalatokat felhasználva 2024-ben megkezdhessék az ammóniahajtású motor kereskedelmi forgalmazását.

Az MAN már jelenleg is kínál alternatív üzemanyaggal működő motorokat, melyek LNG-vel, metanollal és LPG-vel üzemelnek – mondta el Mayer, hozzátéve, hogy a bioüzemanyagokban is látnak potenciált. Utóbbiakkal 40 százalékkal lehetne mérsékelni az üvegházhatású gázok emisszióját.

Az előbbieken kívül kutatások folynak a légkörből kivont szén-dioxid felhasználásával készülő úgynevezett kék bioüzemanyagokkal, illetve a szintetikus üzemanyagokkal kapcsolatban is. Mayer szerint ezek a hajtóanyagok mind ígéretesek.

Komoly emissziócsökkentést várnak el

Frederic Meyer, a Total Energies stratégiai vezetője a panelbeszélgetésen elmondta, hogy várakozásai szerint a jövőben több figyelmet fognak kapni az ammónián és a kék bioüzemanyagokon alapuló hajtások, mivel a nemzetközi előírások szerint 2025-től az új hajóknak 30 százalékkal kell kevesebb szén-dioxidot kibocsátaniuk, mint, ami a 2000-2010 periódus átlaga volt.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink