Trend A parkolóházak betonvasalatai között is működő információs rendszert mutattak be

A parkolóházak betonvasalatai között is működő információs rendszert mutattak be

Uzoni Ábel | 2017.12.05 09:33

A parkolóházak betonvasalatai között is működő információs rendszert mutattak be

A jövő izgalmas, hirdette a Vodafone videóbejátszása a telekomcég és a magyar navigációfejlesztő NNG közös sajtótájékoztatóján, ahol azt az integrált navigációs fejlesztést is megszemlélhették az újságírók, amely ugyan még nem piac érett, de az NNG reményei szerint nagy autógyárak lesznek a vásárlói.

A Vodafone pedig bemutatta azt a GSM-re épülő parkolóinformációs rendszerét, amely a parkolóházak betonvasalatai között, akár a mínusz harmadik szinten is képes kapcsolatban maradni a mobilhálózattal.

– Tíz év leforgása alatt csendes forradalom zajlott le, az Internet of Things átalakította a piacot, és ma már a cégvezetők kétharmada gondolja, hogy mindez saját vállalkozásának megváltoztatását is szükségessé teszi - kezdte Király István, a Vodafone Magyarország vállalati szolgáltatások üzletágának vezérigazgató-helyettese. Beszámolt arról, hogy a Vodafone Magyarország egymillió IoT SIM-kártyával növelte részesedését egy év alatt a piac e szegmensében, ami azt jelenti, hogy az összesből ma 37 százaléknyi ilyen SIM-kártyát üzemeltet a vállalat.

Nem véletlen a Cobra telematikai cég 2014-es felvásárlása sem, már akkor is egyértelmű volt, hogy a vállalatcsoport nagyon hangsúlyosan ki akarja venni részét a connected car evolúciójából.

Király István arról beszélt, hogy a járművekben már nemcsak biztonsági feladat ellátására használt SIM-kártyák dolgoznak, hanem a hálózatba kapcsolásra felkészített, szórakoztató funkciókat ellátó, valamint a műszaki paramétereket kezelő SIM-ek kora érkezett el. Ez természetesen feltételezi, hogy az 5G-hálózat rohamtempóban épüljön ki, valamint azt, hogy a jelenlegi 20-40 milliszekundumos késleltetés 1-2 milliszekundumra csökkenjen. Ez természetesen az 5G-rendszer üzembe állításával megvalósul. A rendszernek megbízhatónak, biztonságosnak és visszakereshetőnek kell lennie – mondta Király István, többször is kitérve a mobilitási forradalom jogi vetületeire.

Kerecsen Tamás, az NNG technológiai igazgatója néhány számmal illusztrálta a hálózatba kapcsolt mobilitás mint iparág világszintű felfutását. Míg 2015-ben 37,5 milliárd dollár bevétele származott az IT-üzletágnak az autóiparból, 2020-ra akár 150 milliárd dollárt is kihasíthat ebből a szektorból. A növekedés félelmetes, a következő 15 évben 1100 milliárd dollár fog vándorolni az IT-iparágba a járműgyártóktól.

Nagyon jól kivehető, hogy merrefelé kell tapogatózni a fejlesztőknek: több, nagyobb képernyők és 50-nél is több mikroprocesszor kerül az autókba. A prémium kategóriás járművek digitális rendszerét már ma is 100 millió sor kód írja le (A Facebook 60 millió sor kód).

A fejlődés ellen ható trendeket is megemlítette az igazgató, ez pedig például a túlzott technológiai felszereltség, a tulajdonosok nem mindig használják ki autójuk lehetőségeit. Megfigyelések szerint míg az okostelefon tudását mélységeiben tárja fel a fogyasztó, az autóval egyáltalán nem így van.

Kerecsen Tamás a fejlesztések biztonsági oldaláról is beszélt, azt mondta, abban a pillanatban, hogy a mobiltelefonnal összekapcsolódik az autó fejegysége, a hackertámadás esélye is megnő. Egy biztos, az autózásnál nem működik az, ami az asztali számítógépen, hogy vírusirtókat installálgatunk hetente. A biztonságnak teljesen más pilléreken kell állnia, sokkal robusztusabb, ellenállóbb rendszereket kell alkotni.

Az NNG műhelybemutatóján szigorúan tilos volt fotózni, az újságírók egy közel piacérett fejlesztést nézhettek meg szimulált működés közben. A beszédfelismeréssel kommunikáló navigációs szoftver nemcsak útvonalat, de utcai vagy fedett parkolóhelyet, éttermet is tud ajánlani. Az elgondolás az volt, hogy a biztonság érdekében nem kell telerakni túl sok információval, választási lehetőséggel a kezelőfelületet, így egy menüpontoktól jól megtisztított felhasználói felület született, ahol mindig az adott szituációban releváns választási lehetőségek, gombok tűnnek fel. A szoftver a lehető legtöbb adatszolgáltatótól gyűjti az adatokat, és például közli a sofőrrel, hogy a parkolóházban van-e még hely, mennyibe kerül a parkolás, és felajánlja a fizetést is. Az NNG arra törekszik, hogy a digitális élmény a lehető legteljesebb legyen, mert ma már ez adja el az autót, és a gyártónak is az az érdeke, hogy a magasabb élményt adó szoftvert telepítse a termékbe. Kerecsen Tamás még annyit elárult, hogy a most fejlesztett navigáció a 2020-tól készülő modellekhez készül.

A Vodafone egy távirányításos modellautóval mutatta be parkolási asszisztens szolgáltatását. A fejlesztés lelke egy konzervdoboznál alig nagyobb, SIM-et tartalmazó szenzor, amit a parkolóhely betonjába lehet süllyeszteni. Ez ad jelet arról, hogy foglalt-e a hely, valós időben tájékoztatva a parkolóház foglaltsági szintjéről. Az adatokat keskeny tartományú, a betonon jól áthatoló, a föld alá is eljutó mobiljellel továbbítják.

(Nyitóképünk illusztráció)

Kiemelt Partnereink