Trend A nyolcas Golf már képes lesz a környezetével kommunikálni

A nyolcas Golf már képes lesz a környezetével kommunikálni

autopro.hu/V.M. | 2019.11.13 04:30

A nyolcas Golf már képes lesz a környezetével kommunikálni

A Volkswagen már 2017-ben ismertette tervét miszerint 2019-től elkezdi járműveit felruházni a környezettel való kommunikálás képességével, azaz V2X (vehicle-to-everything) felszereltséggel. A Golf az első modell, mely a holland NXP chipjeit alkalmazva, ténylegesen képessé válik használatára.

Hirdetés

A Volkswagen lecsúszott az első helyről

A német vállalatot időközben megelőzte a Toyota és a Cadillac is. Előbbi több, japán belpiacos autójában 2015-ben, utóbbi az amerikai piacra szánt CTS esetében alkalmazta a technológiát 2017-ben. Mindazonáltal a szóban forgó modelleket nem értékesítették nagy számban, ellentétben a Golffal, amiből több mint fél milliót adnak el Európában minden évben.

A három autógyártó által használt rendszer a WiFi egy fajtája, amit 802.11p-nek hívnak és a járművek közötti (V2V), a jármű és infrastruktúra közti (V2I), valamint a V2X kommunikációra lett optimalizálva. Európában a szabvány pWLAN-ként, azaz nyilvános vezeték nélküli hálózatként ismert.

A szabályozás előtt járva

Az Obama adminisztráció idején az amerikai Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal a pWLAN új járművekben való kötelezővé tételét javasolta, de Trump elnöksége alatt nem történt előrelépés az ügyben. 2019 folyamán az Európai Bizottság is hasonló indítvánnyal élt, amit azonban az utolsó pillanatban visszavontak több vezeték nélküli technológiában érdekelt vállalat, például a Qualcomn nyomására, melyek célja inkább egy alternatív, cellás technológián alapuló rendszer (C-V2X) elterjesztése.

A Volkswagen mellett csupán két gyártó kötötte határidőhöz a V2X bevezetését. Az egyik ezek közül a Ford, mely már bejelentette, hogy C-V2X rendszert fog használni a DSRC helyett, illetve a GM. A detroiti óriás még nem hozta nyilvánosságra, hogy 2023-tól kezdődően melyik technológiát alkalmazza. Annak reményében, hogy más márkákat is hasonló döntésre ösztönözzön, a Toyota 2018-ban bejelentette, hogy 2021-től az USA-ban forgalmazott típusai már alkalmasak lesznek V2X kommunikációra. A várt hatás azonban elmaradt, és idén a japán gyártó is elállt korábbi ígéretétől.

Biztonság költséghatékonyan

A szériafelszereltséghez tartozó megoldás révén az új Golf, bevezetésekor képes lesz egyszerű, biztonságot érintő információk más gépjárművekkel való megosztására a saját jeladója vagy az útmenti pWLAN egységek segítségével. Ennek előnye például, hogy amikor csúszós úttal találkozik a jármű, ami aktiválja az ESP-t, akkor üzenetet küldhet a nyolcszáz méteres hatósugárban lévő más járműveknek, ezáltal figyelmeztetve azok vezetőit. Ehhez hasonlóan más közlekedőktől is fogadhat értesítéseket, például egy előtte haladó autó hirtelen fékezéséről.

Az NXP chipjei egyúttal az autó saját WiFi hozzáférési pontját (hotspot) is biztosítják, csökkentve a járulékos költségeket. Bár továbbiak nem ismertek, a Volkswagen várhatóan más modelljeit is fel fogja ruházni a V2X kommunikáció képességével.

Széles felhasználási lehetőségek

Európában egyre több vészhelyzeti járművet látnak el pWLAN jeladóval, melyek még azelőtt figyelmeztethetik az autósokat, hogy látnák vagy hallanák a feléjük közeledő járművet. A V2X legnagyobb előnye, hogy olyan információkat kaphat a sofőr, amiket egyébként nem láthatna vagy a gépkocsi érzékelői által nem juthatna hozzá.

Kamerákat, valamint más érzékelőket használva az autó vezetőjét figyelmeztetni lehet egy piros jelzés ellenére nem lassító másik jármű közeledtére vagy egy úton átkelni készülő gyalogosra. Hamburgban a Siemens közlekedési lámpákat szerel fel pWLAN egységekkel, hogy azok figyelmeztethessék az úton haladókat. A pWLAN egységekkel és különböző szenzorokkal felszerelt intelligens kereszteződésekben rejlő lehetőségeket többek között a Honda, Bosch, illetve a Continental is demonstrálta már. Az automatikus útdíj fizetés megvalósítására pedig Ausztriában találunk példát.

A későbbiekben a V2X implementálva lehet egyes vezetéstámogató rendszerekbe is, például a vészfékasszisztensbe, csökkentve a balesetek előfordulását, sőt az autonóm járművek egymás közti információcseréjében szintén szerephez juthat - számolt be a Forbes.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink