Trend A Mercedes-Benz kivezeti a belső égésű motorokat

A Mercedes-Benz kivezeti a belső égésű motorokat

autopro.hu/Sz.K. | 2023.06.04 08:16

A Mercedes-Benz kivezeti a belső égésű motorokat

Fotó: Mercedes-Benz

A Mercedes-Benz nyilvánosságra hozta a kereskedelmi és magánfurgonjainak villamosítási stratégiáját. „Célunk, hogy az iparágat a teljesen elektromos jövő felé vezessük” - mondta Mathias Geisen, a Mercedes-Benz furgonokért felelős vezetője. „A jövőnk kizárólag elektromos, és a jövőbe vezető útitervünk világosan meghatározott.”

Hirdetés

A prezentáció a vállalat szén-dioxid-semlegességre vonatkozó átfogó stratégiáját is részletezte. A Mercedes-Benz 2039-re szeretné elérni a furgonflotta szén-dioxid-semlegességét, és ez a jármű teljes életciklusára értendő.

A belső égésű motor a múlté

Bár a Mercedes-Benz nem szándékozik azonnal leállítani a belső égésű motoros furgonok gyártását, úgy tűnik, hogy a vállalat hamarosan átáll a kizárólag elektromos meghajtású járművek kínálására. A Mercedes-Benz pénzügyi igazgatója, Mario Pucher kijelentette, hogy a vállalat az évtized közepére 70 százalékkal csökkenti a belső égésű furgonokba történő beruházásokat.

Geisen kifejtette, hogy bár a Mercedes-Benz csökkenti kínálatát, továbbra is az a szándék, hogy változatos termékkínálatot kínáljon, miközben több ügyfélszegmensben, például a „prémium” furgonok piacán is növekedést céloz meg. „A kizárólag elektromos meghajtásra való átállás ambiciózus, mivel párhuzamosan kell kielégítenünk különböző vásárlói igényeket” - mondta.

Geisen utalt egy új V-osztályra, amelyet még ebben az évben be fognak mutatni, friss megjelenéssel, frissített belső térrel és új vezetőtámogató funkciókkal. Konkrét részletek nem hangzottak el, de Geisen megerősítette, hogy a legújabb V-osztály a magánvásárlókat célozza meg, és a Mercedes-Benz „prémium” szegmensének ügyfeleit szolgálja majd ki.

Moduláris felépítés

A vállalat elektromos furgonjainak bevezetése során a VAN.EA platform, a vállalat újonnan kifejlesztett moduláris és skálázható architektúrája lesz a vezérfonal, amely a hírek szerint a Mercedes-Benz összes jövőbeli furgonmodelljének alapjául szolgál majd. „A VAN.EA-t a semmiből fejlesztettük ki, mint egy célzott akkumulátoros elektromos architektúrát, amely teljes mértékben kihasználja az új technológia előnyeit” - mondta Geisen, hozzátéve, hogy „a villamosítás kéz a kézben jár az egyszerűsítéssel”.

A VAN.EA platform lesz a Mercedes-Benz összes közép- és nagyméretű furgonjának alapja, az elektromos V-osztálytól kezdve a kereskedelmi célú Sprinterekig. A vállalat 2026-ra 20 százalékos, 2030-ra pedig több mint 50 százalékos piaci részesedést céloz meg az elektromos hajtású furgonok szektorában.

Stefanie Schmitz, a VAN.EA stratégiai projektvezetője továbbá ismertette a VAN.EA tervezett bevezetését és kialakítását. „2026-tól kezdve a Mercedes-Benz összes újonnan kifejlesztett furgonja egyetlen moduláris és skálázható architektúrán alapul majd” - hangsúlyozta.

A VAN.EA a Van, elektromos architektúra rövidítése. A VAN.EA platform kialakítása három modult foglal magában. „Az első modul az elektromos meghajtásból és az első tengelyből áll. Ez a modul minden VAN.EA változatban azonos, ami az optimalizált közös alkatrész stratégiánk része” - mondta Schmitz. „Az ügyfél szerinti differenciálás a másik két modulban történik. A középső modul a jármű hosszát határozza meg.”

Az akkumulátorok többféle változata lesz elérhető, különböző kapacitással, az ügyfelek igényeitől függően. Schmitz azt is elmondta, hogy a hátsó modul kétféle változatban lesz elérhető: elektromotorral az összkerékhajtású változatokhoz, illetve meghajtott tengely nélkül az elsőkerékhajtású változatokhoz. „E három modul alapján a VAN.EA lehetővé teszi a magán- és a kereskedelmi célú furgonok egyértelmű megkülönböztetését” - mondta.

Az architektúra két fő változatának egyike a VAN.EA-P lesz, amely a magánszektorban történő felhasználásra, például lakóautónak vagy más személyes használatra szánt kialakítást jelöl. A VAN.EA-C azt a változatot jelöli, amely a közép- és nagyméretű szegmensben a kereskedelmi furgonok alapjául szolgál majd. A bemutató során nem hangzottak el további meghajtással kapcsolatos részletek, de a Mercedes-Benz kijelentette, hogy a tervezett hatótávolság minden változat esetében meghaladja az 500 kilométert.

Nem minden ment simán

Bár úgy tűnik, hogy a Mercedes-Benznél a VAN.EA platform fejlesztése jól halad, volt néhány bukkanó az úton. 2022 szeptemberében jelentették be, hogy a Rivian fejlesztési partnerséget kötött a Mercedes-Benzzel, hogy elektromos furgonokat gyártson Európában.

Az eredeti terv állítólag az volt, hogy a két vállalat egy olyan gyárat épít és működtet Európában, amely mindkét márka számára gyárt furgonokat. A gyár helyét akkor nem hozták nyilvánosságra, bár a Mercedes-Benz megerősítette, hogy Közép- vagy Kelet-Európában lesz. Arról is beszámoltak, hogy a partnerség csak egy „egyetértési nyilatkozat”, és még az EU jóváhagyásától függ.

Az év decemberében azonban olyan hírek láttak napvilágot, hogy a Rivian visszalépett a megállapodástól. „Jelen pillanatban úgy gondoljuk, hogy a fogyasztói üzletágunkra, valamint a meglévő kereskedelmi üzletágunkra való összpontosítás jelenti a legvonzóbb közeljövőbeli lehetőségeket a Rivian értékének maximalizálására” - mondta RJ Scaringe vezérigazgató egy nyilatkozatban. A Mercedes-Benz közölte, hogy a Riviannál folyamatban lévő „prioritások átcsoportosítása” volt az oka az üzlet meghiúsulásának.

Annak ellenére, hogy a Rivian partnerség nem valósult meg, a Mercedes-Benz folytatta saját elektromos furgon platformjának és gyártóüzemének fejlesztését. A bemutató során kiderült, hogy a vállalat kiválasztotta a VAN.EA gyár helyszínét: a Mercedes-Benz szerint az összes VAN.EA-alapú járművet a lengyelországi Jaworban található új gyártóüzemben fogják gyártani – írta meg a SAE International.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink