Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Hány éves korig szabad autót vezetnie az időseknek?
2024.05.04 08:21Drónokat vetnek be a graffitik eltüntetésére
2024.05.04 04:16Az EU az együttműködés hiányával vádolja a kínai gyártókat
2024.05.03 17:17A Nordson megkezdi az új folyadékadagoló rendszerének forgalmazását
2024.05.03 16:18Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
A benzin és a dízel 2050-re akár még klímasemleges is lehet
Folyékony üzemanyagok nélkül nem megy az élet, még akkor sem, ha jelentős környezetterheléssel járnak – repülők, hajók, teherautók és a vegyipar a legjobb példa erre. A mesterséges üzemanyagok azonban kiutat jelenthetnek, mérsékelhetik a súlyos emissziós hátrányokat.
A klímacélok eléréséhez a folyékony energiahordozóknak – mint a benzin, a dízel, a kerozin és a fűtőolaj – egy kutatás szerint már nem feltétlenül kell kőolajból készülnie, hiszen az üzemanyagokról megújuló energiára való átállásnak köszönhetően versenyképes árakat érhetnek el 2050-re, írja a Prognos AG tanulmánya. Ehhez első lépésként a megfelelő kutatási és fejlesztési kapacitásokat lenne fontos kiépíteni, majd a fokozatos és folyamatos piacrajutást kell megszervezni.
A német közlekedési szektorban jelenleg a folyékony üzem- és tüzelőanyagok felhasználása közel 98, míg a hőtermelésnél 22 százalékos részesedéssel bír. Ehhez adódik hozzá még a vegyipar is, ahol ez erőforrások háromnegyedét adják az ásványi olajok. E szükségletek a jövőben sem változnak majd, azonban a folyékony energiahordozók előállítás módosítható. Első ütemben 2050-ig közel 60 millió tonnányi hagyományos feldolgozott kőolajat helyettesítenének e-üzemanyagokkal. Ennek előnye, hogy a csővezetékekből, tartályokból, benzinkutakból és hajóflottákból álló infrastruktúra továbbra is használható lesz.
Persze kulcskérdés a klímasemleges úton előállított üzemanyagok költséghatékonysága: a jelenlegi számítások szerint a szintetikus üzemanyagok költsége 200-400 forint lenne literenként. Ez még nem sokat számít, a megvalósuláshoz a nagy iparvállalatok technológiához való csatlakozása szükséges, magyarázta el Jens Hobohm, a Prognos elemzője. Eddig csak kis létesítményeket terveztek évi tízezer tonnás kapacitással, ezek 2020-ra készülhetnek el.
Rendkívül sok megújuló energiaforrásra van szükség azonban ahhoz, hogy a szükséges mennyiségű folyékony üzemanyagot elkészítsék, éppen ezért van szükség arra, hogy a terméket szélben és napfényben gazdag országokban állítsák elő, és utána exportálják azt.
Az egyik eljárás a szintetikus üzemanyagok előállítására, hogy hidrogént és szenet a megújuló energiaforrásokból érkező áram felhasználásával folyékony energiahordozóvá alakítják anélkül, hogy nyersolaj lenne a kiindulási anyag. A szén levegőből, vagy biomasszából lesz kinyerhető. A szintetikus üzemanyag belsőégésű motorokban is felhasználható lesz, viszont égése szén-dioxidban szegény gázt termel.