Trend Miért lesznek drágábbak az olcsó akksik?

Miért lesznek drágábbak az olcsó akksik?

autopro.hu/Sz.K. | 2018.07.17 06:00

Miért lesznek drágábbak az olcsó akksik?

Ahogy a gyártók a lítium-ionos akkumulátorokat egyre olcsóbbá teszik, kimaradnak belőle olyan értékes összetevők, amelyek miatt eddig érdemes volt újrahasznosítani őket.

Az Electric Power Research Institute (EPRI) megállapította, hogy a lítium-ion akkumulátorok életciklus végi költségei sokkal magasabbak lehetnek, ha az újrahasznosítható anyagok kikerülnek belőlük.

– Jelenleg az ólomsav 98 százaléka újrahasznosítható, és felhasználható újabb ólomsavas akkumulátor gyártásánál. Ez majdnem teljes felhasználást jelent mondta el Ben Kaun, az EPRI energiatárolási programjának programigazgatója. – A lítium-ion nem ilyen. Nincs ekkora mennyiségű nagyértékű alapanyag, ráadásul rengeteg, jelenleg is zajló fejlesztés próbálja elérni, hogy még a maradékot is kiszedje belőle. Ilyen a kobalt is.

A kobalt ára, melyet katódként használnak az akkumulátorokban, egy év alatt majdnem megháromszorozódott. Erre a gyártók úgy reagáltak, hogy elkezdték csökkenteni az anyag mennyiségét az akkumulátorokban, sőt, közös céllá vált, hogy ne is kelljen többet felhasználni belőle. Ezáltal az akkuk olyannyira olcsóvá válhatnak, hogy gazdaságilag nem éri már meg újrahasznosításuk. Értékes tartalom nélkül az újrahasznosítással foglalkozó szereplők csak minimális ösztönzést kapnak, hogy felhasználják a tönkrement alkatrészeket.

– A lítium-ionos akkumulátoroknál még nem fejlesztették ki azt a szintű újrahasznosító infrastruktúrát, amit az ólomsavas társaiknál sikerült magyarázta. – Ez jelentős probléma, amivel foglalkozni kellene, ahogy az újrahasznosító infrastruktúra fejlődik. Már csak azért is, mivel újrahasznosítás hiányában az akkumulátorok használóit többletköltségek terhelhetik.

– Jelenleg a legtöbb lítium-ionos akkumulátor szemétlerakóba kerül magyarázta el Yan Wang, a massachusettsi Worcester Polytechnic Institute professzora, és a Battery Resourcers újrahasznosító alapítója. – Ha újrahasznosítják azokat, csak a fémek értéke visszaszerezhető az akkumulátorokból.

Wang hozzátette, hogy a Battery Resourcers olyan eljárást fejlesztett ki, amely során a katód alkatrészeket, mint a kobalt, az alumínium, a réz, a plasztik, a grafit, a metanol, és egyéb kemikáliák kinyerik az újrahasznosító folyamatban. Azon dolgoznak, hogy elég olcsón gyártsák ahhoz, hogy megérje az akkumulátorgyártóknak újrahasznosított alapanyagokkal dolgozni, ahelyett, hogy újabb mennyiségeket bányásznának ki.

Kiemelt Partnereink