Gyártók Jó ötlet a repülő autó?

Jó ötlet a repülő autó?

Biró Csongor | 2014.06.11 09:15

Jó ötlet a repülő autó?

Elon Musk, a Tesla elektromos autó, valamint a SpaceX űrtaxi megálmodója és kivitelezője újabb merész terveken dolgozik. Sci-fibe illő, de megvalósíthatónak tűnik a repülő autó.

Hirdetés

Elon Musk kaliforniai feltaláló és üzletember a Tesla és a SpaceX keresztezéséből akar repülő járművet, repülő autót létrehozni. "Biztosan képesek vagyunk repülő autót építeni, nem ez a nehéz. A nehéz, hogy a repülő autónk tökéletesen biztonságos és nagyon csendes legyen. Egy baklövéssel nem lehet az embereket boldoggá tenni" - mondta el a jobb kormányos Tesla Model S brit bemutatóján Musk.

A Tesla nem az egyetlen, akik üzletet látnak a repülő kocsikban. A kaliforniai dugókat a massachussettsi Terrafugia vállalkozás is a levegőből kerülné ki, a kétüléses Transition elnevezésű járműve olyan szárnyas eszköz, amely közúton is közlekedhet. Nem is repülő autónak hívják, hanem utcai repülőgépnek. Van kormánya, gáz- és fékpedálja. Előnye a Tesla-féle járműhöz képest, hogy már kész, van ára (279 ezer dollár) és tesztelik. A történet 2004-ben kezdődött, amikor Carl Dietrich PhD-hallgató volt a bostoni MIT egyetemen. A Terrifuga első modellje 160 kilométer/órás sebességgel tud haladni a levegőben.

A Transition már a második generációs modell. Dízelüzemű, így harminc százalékkal olcsóbb, mintha kerozint használna. Szárnyait egy perc alatt össze tudja húzni, és máris lehet vele autózni. Felszálláskor ötszáz méterre van szüksége.

Terrafugia Transition

Persze megvalósítás első fázisáig a repülés hőskorában számos vakmerő feltaláló eljutott. 1917-ben az amerikai Glenn Curtiss megépítette az alumínium Autoplane-t, amelyet a szakirodalom az első repülő autóként ismer. Bár látványosan ugratott a levegőben, repülni sosem tudott. Később, 1926-ban Henry Ford is megpróbálkozott a 15 lábas légi Model T-vel, az egyszemélyes Ford Flivverrel csak két ember repült: Charles Lindbergh és a tesztpilóta Harry Brooks. Az ötletet hamar kútba dobták és a Fordnál ma sem gondolják komolyan a repülő autó gondolatát. Egy Los Angeles Times által két éve készített interjúban, a Ford akkori elnöke, Alan Mullaly egyenesen rossz ötletnek nevezte azt. Elmondta, hogy a műszaki, technikai követelmények mások az aszfalton és megint mások a levegőben, ezt a két platformot összekeverni butaság. Mulally-nak hihetünk, a Ford előtt a Boeing teherszállító részlegét vezette. Ennek ellenére az amerikai szabadalmi hivatalban százával találni repülő autókkal kapcsolatos terveket, technológiai leírásokat.

De nem kell olyan messze menni, hogy repülő autót lássunk, elég csak átugrani a szomszédba. Tavaly októberben sikeresen tesztelték a szlovák fejlesztésű repülő autót, az Aeromobil 2.5 néhány méteres magasságban repült. Stefan Klein szlovák mérnök - aki korábban az Audinak, a BMW-nek és a Volkswagennek is dolgozott - a jármű prototípusát még a kilencvenes években tervezte meg. Közúti közlekedésre is alkalmas a szlovák csodamasina, nyolcméteres fesztávú szárnyait hátra lehet hajtani, ha nincs szükség rájuk. A földön és a levegőben egyaránt egy Rotax 912-es repülőgépmotor felelős a meghajtásért: az úton 160 kilométer/órás, a levegőben 200 kilométer/órás a maximális sebessége. Légi hatótávja 700 kilométer, szárazföldön 500 kilométer. Váza acélcsövekből készül, a karosszéria szénszálas műanyag, tömege kevesebb 500 kilogrammnál. A feltaláló jelenleg befektetőket keres.

Szlovák repülő autó

Levegőben a szlovák autó

Ha azonban mégsem valósulna meg Elin Musk nagyratörő terve a közeljövőben a repülő autókkal kapcsolatban, a feltalálónak van B terve: a víz alatti autó. Azt gondolhatnánk, Musk sok Bond-filmet néz. A brit Independentnek adott minapi interjújában a Tesla első embere elmondta, hogy ez az autó kétéltű lesz, képes a strandon is közlekedni, de a tenger fenekén is. "Kettőt-hármat készítünk, nem többet. Nem eladásra fejlesztjük, azt hiszem, túl kicsi még a víz alatti autók piaca." A víz alatti autó megvalósításának első lépéseként tavaly a feltaláló egy millió dollárért megvette azt a Lotus Esprit kétéltűt, amellyel Roger Moore közlekedett az 1977-es A kém, aki szeretett engem című filmben.

Lotus Esprit a víz alatt

Kiemelt Partnereink