Trend Gondolatolvasó járművön dolgozik a Nissan

Gondolatolvasó járművön dolgozik a Nissan

autopro.hu/Sz.K. | 2018.01.09 12:30

Gondolatolvasó járművön dolgozik a Nissan

A világ legnagyobb autógyártói és techcégei milliárdokat költenek arra, hogy tökéletesítsék azt a képességünket, hogy gondolkodás nélkül vezethessünk. A japán gyártó eközben más irányba halad – megpróbálja dekódolni gondolkodásunkat, így az aktív vezetés még nagyobb élmény lehet.

Hirdetés

A japán vállalat az idei CES-en fogja leleplezni és tesztelni „brain-to-vehicle” technológiáját Las Vegasban. A B2V rendszer használatához a sofőrnek viselnie kell egy agyhullámaktivitás-mérőkkel felszerelt sisakot, ami továbbítja a kiértékelt adatokat a kormány, a váltó és a fékrendszer felé, amik így már azelőtt működésbe léphetnek, hogy a maga sofőr egyáltalán belekezdene a használatukba.

A vezető továbbra is forgatja a kormányt, vagy rálép a pedálokra, de az autó megelőzi tetteit, és 0,2-0,5 másodperccel hamarabb működésbe lépteti azokat, mondta el Lucian Gheorghe, a Nissan szenior innovációs kutatója.

– Egy olyan jövőt képzelünk el, ahol a manuális vezetés továbbra is a társadalom értéke – hangsúlyozta Gheorghe, aki alkalmazott idegi technológiák doktora. – A vezetés élménye valami, amit nekünk emberekként nem szabadna hagynunk elveszni.

Míg az önvezető technológia fejlesztésével párhuzamosan több autógyártó is azon dolgozik, hogy a vezetést élményét megtartsa, addig az újonc iparági szereplők, mint a Waymo és az Apple megpróbálják felforgatni az ipart teljesen önvezető technológiáikkal. Akárhogy is, az IHS Markit 21 millió önvezető autó eladását várja évente 2035-re.

Több autógyártó, beleértve a Toyotát és a BMW AG-t, azt mondja, hogy nem adja a teljes irányítást a számítógépek kezébe, hanem azt tervezi, hogy folytatja a vezethető autók gyártását is.

A Nissan 2022-re tervezi bemutatni teljesen önvezető autóit. Amellett, hogy megjósolja a sofőrök mozdulatait, az agyi hullámokat mérő sisak észlelné preferenciáikat, sőt azt is, ha kényelmetlenül éreznék magukat az önvezető üzemmódtól. Az önvezetők sofőrjeinek megvan a lehetősége arra, hogy bármikor manuális irányításra váltsanak - ennél a váltásnál lehet szerepe a Nissan B2V rendszerének.

– Azt is érzed, hogy jobb sofőr vagy, illetve hogy az autó még sportosabb, még érzékenyebb, mondta el Gheorghe, aki napi 15 percig használja a rendszert, miközben ingázik a munkába.

A technológia, ami a Nissan szerint elég friss, 5-10 éven belül a teljesen önvezető autók része lehet. A prototípus egy olyan sisakra emlékeztet, amit bizonyos számítógépes játékok, vagy orvosi tesztek során láthatunk. Gheorghe hangsúlyozta, a sisak nem a sofőr gondolatait olvassa, hanem feltérképezi és dekódolja az agyi aktivitást, ami nagyjából két másodperccel a valós mozdulat előtt megtörténik.

– Ez nem a gondolatolvasásról szól. Azonban mielőtt mozdulnál, tudjuk, hogy mozdulni fogsz, tette hozzá.

A Nissan a technológiát a CES 2018-on IMx elektromos koncepció autójával fogja bemutatni, ami Gheorghe szerint „agyi kapcsolatra kész”. A hallgatóság tagjai egy autópályán szimulált vezetésben vehetnek részt egy pár percre, és az autó valós időben végzi el a mozdulatokat.

A CES-en azért gyűlnek össze az autógyártók, hogy bemutassák legfejlettebb technológiáikat a mesterséges intelligencia és az okos járművek terén. A Nissan a 2016-os pénzügyi évben jövedelmének 4,2 százalékát fordította kutatás-fejlesztésre. A gyártó azt tervezi, hogy idén lehetővé teszi autóinak, hogy az autópályákon önállóan válthassanak sávot, 2020-tól pedig már városi környezetben is emberi beavatkozás nélkül navigálhassanak.

– Az önvezető autók nem egyenlően dobozokkal, melyekben az emberek alhatnak, hangsúlyozta Gheorghe.

Kiemelt Partnereink