Trend 2040-től teherautókat sem forgalmazhatnak Nagy-Britanniában hagyományos hajtással

2040-től teherautókat sem forgalmazhatnak Nagy-Britanniában hagyományos hajtással

autopro.hu/P.B. | 2021.07.14 16:22

2040-től teherautókat sem forgalmazhatnak Nagy-Britanniában hagyományos hajtással

Fotó: Scania Media Provider

Komoly tervet tett le az asztalra a brit kormány a közlekedés kizöldítését illetően. 2050-re a közlekedés minden elemének szén-dioxid-kibocsátását – beleértve a repülését is – nettó zéróra csökkentené a brit kormány, 2040 után pedig újonnan már csak zéró emissziós közúti járművek kerülhetnek forgalomba minden kategóriában.

Július 14-én a brit kormány bemutatta a közlekedés kizöldítését célzó programját. A részletes terv célja a teljes közlekedés klímasemlegessé tétele 2050-ig. A brit kormány szerint ezzel nemcsak tisztább lesz a levegő, hanem munkahelyek tízezrét is teremti majd az átállás, ami természetesen több lépcsőben valósul meg.

A zöld közlekedés a brit kormány várakozásai szerint magas képzettséggel rendelkező munkahelyeket hoz létre, illetve támogatja az ilyen munkahelyeket. A több tízezer új munkahely a kormány szerint 9,7 milliárd fontnyi (11,3 milliárd eurónyi) hozzáadott értéket jelent.

A belső égésű motorok napjai meg vannak számlálva

A brit kormány konzultációt indít a hagyományos hajtású (dízel és benzines) járművek kivezetéséről. A tervek szerint 2035-ig a 3,5 tonnánál nehezebb, de 26 tonnánál könnyebb járművek forgalmazását tiltják meg, 2040 után pedig minden súlykategóriában csak zéró emisszióval rendelkező járműveket helyezhetek forgalomba.

A dátumok nincsenek kőbe vésve, a kormány ennél gyorsabb megvalósulást is elképzelhetőnek tart. Mint ismert, a személyautók és furgonok esetében már 2030-tól megtiltják a benzines és dízelhajtású modellek forgalmazását az országban.

Beruházások

Természetesen számos beruházásra lesz szükség a terv megvalósításához. Érdekesség, hogy csak a gyalogos és a kerékpáros közlekedés fejlesztésére kétmilliárd fontot (2,3 milliárd eurót) szán a brit kormány, de emellett tervet dolgoznak ki a kormányzati járművek lecseréléséről is.

Az autógyáraknak is fontos szerepe lesz az átállásban. A két kiemelt gyár a Nissan sunderlandi üzeme, beleértve a tervezett Envision Gigagyárat, valamint a Stellantis angliai gyára. A kormány támogatja, hogy utóbbi létesítmény átálljon az elektromos autók gyártására.

A repülés dekarbonizációjára is figyelmet fordítanak a brit döntéshozók, ez nem véletlen, hiszen fontos szerepet tölt be a közlekedésben a repülés. A cél 2050-re a szektor karbonsemlegessé tétele, ehhez hamarosan akciótervet fogak kidolgozni. Cél az is, hogy az Anglián belüli légiközlekedés már 2040-re zéró emisszióssá váljon.

Kiemelt Partnereink