Techtogether Minden, amit tudni kell a mérnökhallgatói versenyekről

Minden, amit tudni kell a mérnökhallgatói versenyekről

Végh Martin | 2021.10.05 07:22

Minden, amit tudni kell a mérnökhallgatói versenyekről

Fotó: Facebook/Formula Student East

A különböző hazai és nemzetközi mérnökhallgatói versenyek kiváló lehetőséget teremtenek a törekvő egyetemistáknak, hogy összemérjék és fejlesszék tudásukat, míg a vállalatoknak arra, hogy kiválasszák a tehetséges, az igényeiknek legmegfelelőbb tanulókat. Nemrég ezekről a versenyekről, köztük az autopro.hu által szervezett Techtogether Automotive Hungary-ról kérdeztük olvasóinkat.

A mérnökhallgatói versenyek megismerésére játékos formában lehetőséget nyújtó, oldalunkon és Facebook felületeinken közzétett kvízünket augusztus 20. és szeptember 7. között 74 olvasónk töltötte ki.

A hazai csapatok rendszeresen mérettetik meg magukat a külföldi versenyeken, ahol a versenyautót, motort vagy éppen hajót építő csapatok is megtalálják helyüket. Kihívást keresve azonban nem feltétlenül kell külföldre utazni, ugyanis Magyarországon több versenyt is rendeznek minden évben. Ezek egyike a Formula Student East (FS East), amit idén hatodik alkalommal szerveztek meg. Ugyancsak hazánkban tartják meg minden évben a Nemzetközi Aventics Pneumobil Versenyt, valamint a BME Villamosmérnöki és Informatikai Karának RobonAUT versenyét, amin a kar mesterképzéses hallgatói által épített önvezető modellautók teljesítenek feladatokat. A kitöltőknek nyolc százaléka jelölte meg mindhárom versenyt itthon megrendezettként a hazai és külföldi eseményeket felsoroló kérdésünkre válaszolva.

Hasonlóan más Formula Student versenyekhez, az FS Eastre is Forma-1 stílusú versenyautókkal nevezhetnek a csapatok. Ez a járműdizájn nagy teret ad az innovációknak, mint például a kompozit karosszéria, a tisztán elektromos hajtás vagy akár az autonóm vezetési rendszer, melyek mindegyike engedélyezett volt a 2021-es, ZalaZone-on megrendezett versenyen. Kérdésünknél, melynél arra voltunk kíváncsiak, hogy olvasóink mennyire ismerik, milyen járművekkel lehetett indulni az idei versenyen, a kitöltők 18 százaléka jelölte meg engedélyezettként az előbb említett mindhárom konstrukciós elemet.

Azonos kérdést fogalmaztunk meg a sűrített levegő hajtotta járműveknek 2008 óta évente megrendezett Nemzetközi Aventics Pneumobil Versennyel kapcsolatban is. Idén – kissé szokatlan külsejű – három és négy kerekű járművekkel is a rajtvonalhoz lehetett állni – ezt a kitöltőink ötöde találta el.

Senki nem fog kimaradni

A kitöltőknek mintegy kétharmada, 66 százaléka találta el, hogy a Techtogether Automotive Hungary-t idén is hibrid formában rendezzük meg. A november 16-18. között a Hungexpóban tartott versenyre online is becsatlakozhatnak majd a hallgatók, így azok sem lesznek megfosztva a versenyzés lehetőségétől, akik valamiért nem tudnak személyesen megjelenni.

Fotó: Erhardt László

A résztvevők most is egyaránt számíthatnak kérdésekre az autóipar, az általános gépészet, a gyártástechnológiák és azok előbbiek gazdasági aspektusainak témaköreiben. A témakörökkel a válaszadóink még inkább tisztában voltak, ugyanis 81 százalékuk jelölte meg a négy témát tartalmazó helyes választ. Hogy a valós szakmai munkához még közelebb vigyük a verseny feladatait, 2018 óta angol nyelvű kérdések is várják a hallgatókat. A dátumot a kitöltők közel harmada, 28 százaléka ismerte kvízünkben.

A Techtogether versenyeken többek között elektromos és sűrített levegővel hajtott, valamint autonóm versenyautókat építő csapatok, mellettük pedig még egy napelemes hajókat tervező csapat, név szerint a BME Solar Boat Team, és a járműépítés helyett más projektekkel foglalkozó csapatok, például a robotkart is építő Szombathelyi Gépész – StudentTechLab is rendszeresen részt vesz. Az előbbi profilokat a kitöltők 18 százaléka választotta ki maradéktalanul a rendszeresen induló csapatokra vonatkozó kérdésünknél felsorolt válaszlehetőségek közül.

A jellemzően kétszáznál is több hallgatót vonzó Techtogether versenyeken nem csak az egyetemi csapatok profilja, de összetétele is változatos. A digitalizáció iparban való térhódításával párhuzamosan a klasszikusnak tekinthető mérnöki képzések, mint a gépészmérnök vagy a mechatronikai mérnök képzések hallgatói mellett a csapatokban megjelentek az informatikai tanulmányokat folytató tanulók is. Kvízünk kitöltőinek mintegy harmada tudta helyesen, hogy rajtuk kívül gyakran még gazdasági képzéseken tanuló tagok is erősítik a csapatokat. A mérnökökhöz hasonlóan ők is fontos szerepeket töltenek be, hiszen a csapatok működtetésében számos olyan feladat elvégzéséről is gondoskodni kell, melyek nem műszaki jellegű kompetenciákat, esetleg azokat is megkövetelnek, ilyen például a menedzsment vagy a kommunikációs felületek kezelése.

Kiemelt Partnereink