Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Egy zsugorodó tóban kell halásznia a magyar beszállítóknak
2024.05.21 16:16Nincs elég töltő, késik a kínai elektromos SUV
2024.05.21 15:19Tiltott kínai alkatrészekkel importálhatott autókat a BMW
2024.05.21 13:17Ellephetik a gyárakat az emberszabású robotok
2024.05.21 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Miért ne építhetne egy pénzügyes autót?
Marton Péter, a BME pénzügy-számvitel szakos hallgatója már korábban is belekóstolt a Formula Student hallgatói járműverseny világába a BME Formula Racing Team (FRT) tagjaként. Most azonban barátjával, Pláner Benedekkel úgy döntöttek, saját csapatot alapítanak. Így jött létre a BME Motorsport.
– Miért döntöttél úgy, hogy kiszállsz a BME Formula Racing Teamből?
– A 2018-as szezon végén, szeptemberben léptem ki. Már a kezdetekkor elhatároztam, hogy egy évet tudok vállalni. Sok időt és energiát igényel egy ilyen csapat. Nagyon élveztem és szerettem, és sajnáltam azt is, hogy nem elsőévesként vágtam bele, de azt a döntést hoztam, hogy a tanulmányaim végéhez közeledve inkább a vizsgákra összpontosítok.
A Formula Student olyan nemzetközi, hallgatói versenysorozat, ahol egyetemisták terveznek és építenek együléses versenyautókat. Komoly szakmai ismereteket igénylő műszaki kvíz kitöltésével lehet nevezni az egyes versenyekre. Ha ez sikerült, a járművel pályára állni csak akkor lehet, ha minden műszaki és biztonsági kritériumnak megfelel a jármű. |
– Pénzügy-számvitel szakon valószínűleg kevés hallgató dönt amellett, hogy járműépítésre adja a fejét. Mi fogott meg ebben?
– Szeretem a kreatív dolgokat és kihívást láttam benne, ezért is jelentkeztem. 2017 nyarán kerültem a BME Formula Racing Team csapatba és ősszel már a menedzsment csoportot vezettem. Amikor kezdtük, ketten voltunk Mura-Mészáros Eszterrel, aki grafikai feladatokat látott el, majd fokozatosan építettük fel a csapatot. A tavalyi szezonban egy új elektromos autó épült meg, mellette pedig a 2017-es szezon elektromos autóját átalakítottuk önvezető autóvá. Nagyon szerettem velük dolgozni, de idén nyáron diplomázom és ki kellett szállnom.
– Most úgy tűnik, mégis visszahúzott a szíved, hiszen gyakorlatilag már egy új csapat vezetőjeként, saját járművet fejlesztetek az idei szezonra. Honnan jött az ötlet, hogy saját csapatot hozz létre?
– Az új csapat ötlete az őszi időszakban fogalmazódott meg bennünk. Nyáron felvetődött a kérdés, hogy miért nincs egy harmadik csapata a BME-nek. Külföldi példák azt mutatták, hogy elfér három csapat is egy ekkora egyetemen, ezért korábbi FRT-sekkel elkezdtünk beszélgetni egy új csapat létrehozásáról. Ekkor került szóba az is, hogy belsőégésű motorral működő autót építenénk. Szeptember végén már szervezni kezdtük, közvéleménykutatást végeztünk és szerencsére volt igény a hallgatók részéről, és a cégek is nyitottak voltak. Most már azt mondhatom, hogy fél év alatt bebizonyosodott, hogy jó döntést hoztunk. Így alakult meg a BME Motorsport.
– Egy csapat fenntartása, az autó megépítése bizonyára sokba kerül. Nagyon sok múlik a szponzorokon is. Hogyan találtatok támogatókat?
– Egy autó költségvetése és a csapat fenntartása körülbelül 25-30 millió forint éves szinten. Ez nagyon nagy összeg, melybe beletartozik a műhelybérlés, eszközbeszerzés, versenyeken való részvétel az utazástól kezdve a szállásig. Jelentős erőforrást igényel és valóban nem egyszerű, támogatók nélkül aligha lehet fenntartani egy csapatot. Műhelyt kaptunk az egyetemtől. Szponzorokat pedig első körben az egyetemi állásbörzén szereztünk. Gyakorlatilag helyben kerestük fel a cégeket. Csapattársammal, Kelemen Mártonnal végigjártuk a standokat és prezentációt tartottunk a terveinkről, megkérdeztük, mit gondolnak és szerencsére nagyon nyitottak voltak.
– Jelenleg hányan vagytok? Toboroztok még tagokat?
– Már most nagyon elégedett vagyok a csapattagokkal, hiszen lelkesek, motiváltak. Egyelőre még csak 12-en vagyunk, de nemrég tagfelvételt tartottunk. Érkeztek önéletrajzok, ez mutatja, hogy van igény és szerencsére hely is, ezért mindenképpen szeretnénk bővíteni a csapatot. A maximum létszámot 40 tagban határoztuk meg, de fokozatosan szeretnénk integrálni a hallgatókat.
Regisztrációs kvíz a győri motorfejlesztő csapattal |
– Ha jól tudom, egy másik egyetemi csapattal is együtt dolgoztok. Kik ők?
– Igen, van egy társcsapatunk, ők a SZEngine győri hallgatói motorfejlesztő csapat. A SZEngine jelenleg két Formula Student csapatnak gyárt erőforrást. Az Arrabona Racing Team mellett most már nekünk is ők készítik a motort az autónkhoz. Gördülékenyen zajlik a munka és úgy tűnik, a távolság sem okoz problémát. Jelentős könnyebbség nekünk, hogy a SZEngine készíti a motort, mind anyagilag, mind emberi erőforrásban. Sok segítséget kapunk a BME Formula Racing Teamtől is. Tudásban, eszközben, technológiában is támogatnak minket, mellettük pedig az Arrabona Racing Teamre is számíthatunk, olyanok vagyunk, mint egy nagy család.
Olvasta már? Nemrég mutatták be a győri hallgatók az idei terveiket. Kattintson és olvassa el, milyen járművet épít idén a győri Arrabona Racing Team! |
– Hogy áll jelenleg az autótok? Milyen versenyeken vesztek részt az idei szezonban?
– Nagyon magasra tettük a lécet az évad célok megfogalmazásakor. Kvízeken keresztül három versenyre is kijutottunk: a magyar, a cseh és a holland futamra. Büszkén mondhatom, hogy hibátlan kvízsorral és nagyon jó időeredménnyel végeztünk. Jelenleg a gyártásra koncentrálunk és áprilisban már tesztelni szeretnénk. Az idei szezonban egy korábbi autót alakítunk át, de a következőre már teljesen új autót szeretnénk felépíteni, melynek tervezését szintén tavasszal kezdjük.