Techtogether Két csapatnak is szállít motort a SZEngine

Két csapatnak is szállít motort a SZEngine

Beck András | 2019.07.25 04:35

Két csapatnak is szállít motort a SZEngine

A zalaegerszegi ZalaZone tesztpályán megrendezett Formula Student East verseny volt az első alkalom, amikor a SZEngine által fejlesztett erőforrással két csapat is részt vett a viadalon. Az ebből adódó többletmunka miatt nem is volt kapacitás komolyabb innovációkra, de azért jutott idő kisebb segédberendezések optimalizálására – mondta Györkös Szabolcs, a SZEngine Fordumla Student motorfejlesztő csapat menedzsment vezetője.

Hirdetés

– Hogyan épül fel a Formula Student versenysorozat?
– A hallgatók egy belsőégésű vagy egy elektromos motorral szerelt versenyautót építenek meg. Előbbi kategóriában a hengerűrtartalom maximálisan 710 köbcentiméter lehet. A hengerszám nincs megadva, bármi elképzelhető. A csapatok alapvetően a kereskedelmi forgalomban kapható motorkerékpárok motorjait használják, a megkötés csupán annyi hogy ezeknek négyüteműeknek kell lenniük. Többnyire az ilyen motorokat alakítják át a csapatok az előírások szerint. Például megkötés, hogy szűkítőt kell használni, amely az üzemanyagtól függően 19 vagy 20 milliméter lehet. A SZEngine csapata azért találta ki, hogy épít egy kifejezetten az erre a versenyre alkalmas motort, mert a kereskedelmi forgalomban kaphatókat csak meglehetősen nagy munkával lehet átalakítani.

– Hogyan alakították ki a motort?
– Sok időt töltöttünk a versenytársak elemzésével, ami alapján arra jutottunk, hogy a Formula Student versenysorozatra az egyhengeres motor az ideális választás. Itt nem a teljesítmény számít, hanem az, hogy milyen tartományban ad le bizonyos teljesítményt az erőforrás. Motorfejlesztésben egyedülállóak vagyunk a világon, az összes többi csapat motorkerékpárok motorjait alakítja át. Tavaly voltunk 10 évesek, 2008 veszünk részt Formula Student versenysorozatban, újdonság számunkra, hogy a BME Motorsport csapatának is mi adtuk a motort az Arrabona Racing Team mellett. Ez az első évünk, amikor egyszerre két csapattal is együttműködünk, aminek a premierje ráadásul pont a Magyarországon megtartott Formula Student East verseny volt.

– A motor mellé mit kapnak a csapatok?
– Elegendő embert biztosítunk a versenyekre a motor szereléséhez, illetve szervizeléséhez. Ez három négy hallgató a versenyeken. A Formula Student viadalokon a csapatok ezer pontot szerezhetnek, amiből 325 pont jár a prezentációkért amit angolul kell előadniuk, a többit a dinamikus számokért adják. Az elméleti feladatokban nem azt díjazzák, hogy ki mennyit költött az autóra és milyen újításokat vitt véghez, hanem inkább az egyes lépések szakmai indokait jutalmazza a zsűri. Dinamikus pontokat többek között gyorsulásra, kanyar gyorsulásra és a legnagyobb, 22 kilométeres versenyszámra, az endurance-ra a kapják a csapatok. Ezt a távot két szakaszban, elfelezve teszik meg két külön pilótával, az autót közben le kell állítani és annak újra is kell indulnia. Az energiahatékonysági versenyszámra is 100 pontot kapnak.

A csapatba kerüléshez megbízhatóságra és a közös munkára való hajlandóságra van szükség
A csapatba kerüléshez megbízhatóságra és a közös munkára való hajlandóságra van szükség

– Az idei versenyen mi az idei igazi újdonság a csapatuknak?
– Mivel már két csapatot szolgálunk ki ezért mindent, a projektmenedzsmenttől kezdve a szerelőkig meg kellett duplázni. Ez a gyártott alkatrészek számának növekedését is magával hozta, hiszen a csapatoknak pótalkatrészeket is biztosítunk a motorok mellett. Arról nem is beszélve, hogy mindegyik csapatnak egy pótmotor is jár. Tehát az összesen elkészítendő négy motor mellett komolyabb innovációkra egyszerűen nem volt kapacitás, amit lehetett, azt megtartottuk a tavalyi motorból. A neve ezért is EVO6+. Emellett azért jutott idő kisebb segédberendezések optimalizálására, például a szívórendszerére. Mindkét csapatnál beiktattunk egy olajhűtőt is, miután tavaly hűtési problémák léptek fel.

– A szükséges munkára mikor van ideje a hallgatóknak?
– Tanórákon nincs, ezért mindenki a szabadidejét áldozza fel. Egyetem, illetve akár az egyetem mellett végzett munkán kívül végzik ezt a feladatot hallgatók. A csapat harmadát jelenleg az elsőévesek teszik ki. Nekik ez kiváló lehetőség a képességeik fejlesztésére, tavaszra már többen a csapat magjához tartoznak majd. Húsz-harminc százalékot tesznek ki a másod-, illetve a harmadévesek, a többiek pedig inkább végzősök. Jelenleg összesen 25 fős a csapat. Más Formula Student csapatoknál a motorrészleg négy öt főből szokott állni. Nálunk a menedzsment részleg mellett négy technikai részlegre oszlik a csapat. Motor-összeszerelő, design, termodinamikai és az elektronikai részlegünk van.

Összesen 22 országból 2300 mérnökhallgató 72 csapatba szerveződve versenyzett múlt héten Zalaegerszegen a Formula Student East futamán. A belső égésű motorok versenyét a joanneum racing graz csapat nyerte. A SZEngine motorral versenyző Arrabona Racing Team az előkelő harmadik helyet szerezte meg, a BME Motorsport csapata a 25. helyen végzett.

– Mennyire nehéz bekerülni a csapatba?
– Elsősorban a megbízhatóságot és a közös munkára való hajlandóságot nézzük, nem is a technikai képességekre vagyunk kíváncsiak. A kiválasztás úgy történik, mintha állásinterjúra jelentkezne a hallgató. Ha úgy döntünk, hogy csatlakozhat valaki, akkor három hónapos próbaidő következik, ezalatt mi is figyeljük őt és ő is eldöntheti, mennyire érdekli ez a feladat. Kulcsfontosságú, hogy mennyire tudja beosztani a szabadidejét úgy, hogy erre elegendő idő jusson. Tavaly harmincan jelentkeztek, közülük tizenkettőt választottunk ki. Nekik az egyetem, a magánélet, és az olyan önkéntes tevékenységek mint a csapatban való részvétel közötti egyensúlyt kell megtalálniuk az idejük beosztásában.

– Az egyetem elvégzése után milyen előnyökkel jár, ha valakinek az önéletrajzában szerepel, hogy Formula Student csapattag volt?
– Mindenképpen elég nagy előny. Már eleve az annak számít, hogy valaki önkéntes tevékenységet végzett, de itt mindezt csapatmunkában tette és szakmai terülten. Az itt szerzett tapasztalatokat értékelik az egyes autóipari cégek, akik egyébként ismerik a versenyt. Korábbi csapattagok jellemzően az autóiparban, sokszor a csapat szponzorainál helyezkednek el. Támogatóink közül mindegyikkel folyamatosan tartjuk a kapcsolatot.

Kisebb segédberendezéseket, például a szívórendszert optimalizálták
Kisebb segédberendezéseket, például a szívórendszert optimalizálták

– Mióta van Magyarországon ilyen verseny?
– Az első magyarországi Formula Student viadalt 2016-ban Gönyűn rendezték, utána Örkényben volt az Euroringen. Tavaly és idén pedig már a Zala Zone járműipari tesztpályán. Zalaegerszeg azért jó választás, mert ha a csapatoknak bármire szükségük van, akkor egy nagyvárosban azt könnyebben beszerezni.

– A Techtogether verseny hogyan illeszkedik bele felkészülési időszakba?
– Az október közepi időpont azért nagyon ideális, mert akkor az újoncok már együtt dolgoznak velünk és őket ezen kiválóan tudjuk integrálni a csapatba. Igazából ez egy újonc-integrációs esemény is számunkra. Sokkal jobban megismerjük őket, amikor közösen kell feladatokat megoldani. Az idősebb hallgatók koordinálják az újoncokat. A Formula Studentet nyáron tartják, a Techtogether versenyek – mind az őszi mind a tavaszi – kiváló alkalom arra, hogy felmérjük a csapattagok és az egész csapat tudását. A megméretéseken a többi hallgatói csapattól is nagyon sokat tanulunk.

Kiemelt Partnereink