Techtogether Hallgatói csapattól a Koenigsegghez

Hallgatói csapattól a Koenigsegghez

autopro.hu | 2023.06.18 08:22

Hallgatói csapattól a Koenigsegghez

Fotó: BME Motorsport

Vissza a kezdetekhez: 2019-ben Marton Péternek és Pláner Benedeknek, illetve egy maréknyi lelkes hallgatónak hála megalakult a BME Motorsport, hogy újra lehessen benzinmotoros Formula Student csapat a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen. Azóta csupán 4 év telt el, mégis igencsak hosszú utat járt be a csapat, illetve Benedek is. A budapesti mérnökhallgatói csapat a társalapítójával készített interjút, melyet lentebb olvashatnak.

- Kérlek mutatkozz be pár mondatban!

- Pláner Benedek vagyok, a tavalyi évben (2022) végeztem a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem hőerőgépek és berendezések mesterszakán. Mindig is érdekeltek a gépek és azokon belül is az autók, így egyértelmű volt, amikor elkezdtem az egyetemet, hogy ki kell próbálnom magamat a Formula Student világában. Az első éveimben még az elektromos csapat tagjaként tevékenykedtem, azonban nagyon hiányzott a belső égésű motorok szépsége, így 2019-ben úgy döntöttünk Marton Péter barátommal, hogy megalapítjuk a BME Motorsportot. Mindezek után nagy örömömre szolgál, hogy az új csapattagok megkerestek ezen interjú lehetőségével.

- Mikor váltak el az útjaid a csapattól?

- A csapatban kettő aktív szezont teljesítettem főmérnökként, amikor is megépítettük az első autónkat (FRC-06), valamint az első teljesen saját tervezésű és gyártású autónkat (FRC-07). A 2020-21-es szezon volt az utolsó évem, amikor aktívan részt tudtam venni a csapat életében, viszont a munkám miatt ekkor már csak a motor fejlesztésében és beállításában segítettem.

- Milyen pályát járt be a karriered azóta?

- Az utolsó évem alatt a Zengő Motorsporttal utaztam a túraautó világkupa fordulóira, ahol a versenyautó szerelője voltam. A 2022-es szezonban pedig Jordi Gené főszerelője lettem. Ebben az időszakban a Zengő Motorsport volt az egyetlen csapat, aki a Cupra autóit használta a sorozatban, így rengeteg olyan információt, tudást megkaptunk a gyártótól, amik előtte csak a gyári csapatoknak állt rendelkezésére. Emellett már korábban is dolgoztam gyakornokként a BME Motorsport szponzorainál, így a diplomám megszerzése után egy ismerős helyen kezdtem el dolgozni az AVL-nél benzin motor kalibráción. Jelenleg már kicsit több, mint egy éve a Koenigseggnél dolgozom, azon belül is a motorfejlesztésen.

- Mesélj kérlek a mostani munkádról és annak izgalmairól!

- A motorfejlesztésen belül jelenleg egy négyfős csapat tagja vagyok, akik a fő komponenseket fejlesztik, hozzánk tartozik minden, ami a blokkon és a hengerfej(ek)en belül van, továbbá az összes a levegő útját befolyásoló alkatrész, a turbófeltöltő hideg oldalától a meleg oldaláig. Amikor bekerültem a csapatba az első feladatom a következő generációs V8-as blokk tervezése volt. A csapat méretéből adódóan szinte minden feladat önálló munkavégzést igényel, így nagyon örültem, hogy egy ekkora felelősséggel járó projektet vihetek. Ezzel párhuzamosan a következő modellünk teljes szívórendszerének a tervezését végeztem a cégen belül. Mindezek mellett nem csak számítógépes tervezésben kell helytállni, hanem az aktuális modell éppen felmerülő problémáit is javítanunk kell, ha arra van szükség a motorszerelő műhelyben vagy akár a gyártósoron is jelen kell lennünk.

- Mik a tapasztalataid, tudod kamatoztatni a Motorsportnál szerzett tudást?

- Úgy gondolom erre a kérdésre 100 százalékosan igen a válasz. Amennyiben a Formula Student világából megszerzett tudás és problémamegoldó készség nem állt volna rendelkezésemre az első naptól fogva, sokkal nehezebben tudtam volna beilleszkedni egy ilyen dinamikus közegbe. Elég csak arra gondolni, hogy a tervezés mellett különböző hibaanalíziseket is kell végeznünk, ahol hatalmas segítséget jelentenek azok a problémák, amikkel a versenyautó üzemeltetése során szembesültünk.

- Vannak konkrét terveid a jövőre?

- Mivel olyan szerencsés helyzetben vagyok, hogy mindkét nagy projektemet az elejétől kezdve én vittem, így mindenképpen szeretném őket végig vinni, hiszen ez egy olyan tapasztalat, ami nagyon kevés fiatal mérnöknek áll rendelkezésére. Hogy ezek után váltok-e, és ha igen mikor még nem tudom, de az biztos, hogy mindenképpen hasonló mérnöki vonalon képzelem el a jövőmet.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink