Techtogether Egyelőre nem versenyképes a szintetikus üzemanyag

Egyelőre nem versenyképes a szintetikus üzemanyag

Pörge Béla | 2023.04.13 16:18

Egyelőre nem versenyképes a szintetikus üzemanyag

Krisztián Róbert, a MAGE elnöke. | Fotó: Magyar Suzuki Zrt.

Krisztián Róbert, a Magyar Gépjárműipari Egyesület (MAGE) elnöke adott interjút az autopro.hu-nak. Ebben szó esik a járműipart érő legnagyobb kihívásokról, az akkumulátorgyárakról, az elektromos átállásról és a közelgő Ipar Napjai és Automotive Hungary kiállításokról is.

- Közel egy éve tölti be a MAGE elnöki pozícióját és egy igen mozgalmas időszakot élünk át azóta. Mi okozza a legnagyobb kihívást egyrészt a MAGE, másrészt a tagvállalatok számára 2023-ban?

- A legnagyobb kihívást talán minden autóipari szereplő számára a nagy költségváltozások jelentik. Az energiaárak, alapanyagárak emelkedése és ezek kezelése a saját piaci pozíció és versenyképesség megtartásával mindenkinek jelentős feladat. Összegyűjtöttük a tagvállalatoktól, hogy mely tényezők érintik őket a legjobban és igyekeztünk ezeket a leghatékonyabban becsatornázni, mind a szervezetünkön belül, mind a kormányzat felé. Meghatároztunk három fő területet: versenyképesség, fenntarthatóság, HR. Ezek mentén létrehoztuk a HR szakmai-, a versenyképességi- és a fenntarthatósági fórumot, amelyekre fókuszálva a jelenlegi piaci pozíció fenntartható, esetleg erősíthető minden szereplő számára. A versenyképesség minden üzleti tevékenység alapja, a fenntarthatóság valamennyi szektorban prioritás a zöld gazdaság megvalósítása érdekében, megfelelő munkaerő hiányában pedig egyetlen vállalat sem működhet.

Egy elért eredményre is szeretném felhívni a figyelmet, amely bizonyítja, hogy a kormányzat nyitott a javaslatainkra, sőt örömmel veszik, hogyha olyan javaslatokat teszünk, amelyek segítenek a magyar vállalatok versenyképesége megtartásában, illetve növelésében. A kormányzattal való egyeztetéseink során, javasoltuk, hogy a munkába járási támogatás adómentesen adható szintjét szükséges nagy mértékben megemelni. Az ajánlásunk célja az volt, hogy a magas üzemanyagárak miatt senkinek se kelljen otthagynia a munkahelyét. A kormány a munkába járással kapcsolatos utazási költségtérítésről szóló kormányrendeletet március 23-án módosította, az adómentesen adható támogatás 15 Forint/kilométerről 30 Forint/kilométerre emelkedett.

- A szintetikus üzemanyagokkal hajtott belső égésű motorral szerelt új autókat forgalomba helyezhetik az EU-ban 2035 után is. Hogyan értékeli ezt a döntést?

- A szintetikus üzemanyagok elviekben lehetővé teszik a piaci és technológiai sokszínűséget és szélesítik a vásárlók választási lehetőségeit. Nagy előnye, hogy a jelenlegi töltési infrastruktúra is használható vele, nem szükséges hozzá újat kiépíteni. Azonban pillanatnyilag nagyon kevesen gyártanak szintetikus üzemanyagot, ráadásul háromszoros áron a hagyományos üzemanyaghoz képest. Jelenleg a használata jóval drágább, mint egy elektromos autóé, ezért egyelőre nem jelent valós, versenyképes alternatívát az autózásban.

- Mennyire jelentős a magyar járműiparban a hidrogén mobilitás? Ezzel kapcsolatban milyen lépéseket tett a MAGE?

- Egyelőre nincsenek konkrétumok. A MAGE és tagvállalatai is vizsgálják, hogy a gyártásban mely területeken – potenciálisan például logisztika, anyagmozgatás –, hogyan tudnák alkalmazni a hidrogént, hidrogén meghajtást.

- Miért érdemes kiállítóként részt venni az Automotive Hungary és az Ipar Napjai kiállításokon? Mit vár a MAGE az eseménytől?

- Az Automotive Hungary Magyarország vezető autóipari eseménye, amely a Hungexpo Zrt. és Magyar Gépjárműipari Egyesület kezdeményezésére jött létre, további szakmai partnere a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA). A rendezvény alkalmat add arra, hogy a magyar járműipar szakmai szereplői, a magyar autógyártóktól kezdve a beszállítókon át a kis- és középvállalkozásokig, találkozhassanak egymással. Ezen találkozások és a tárgyalások során létrejövő együttműködések talán még sosem voltak olyan fontosak az iparágban, mint napjainkban, hiszen a jelenleg zajló átalakulások közepette elengedhetetlen, hogy a vállalatok megőrizzék, erősítsék a beszállítói láncban megszerzett pozíciójukat, esetleg új szereplőként lépjenek be erre a piacra.

A rendezvény elkötelezett a legújabb technológiák és trendek bemutatása iránt, ennek okán a legfrissebb fejlesztések, trendek állnak a kiállítás és a hozzá kapcsolódó konferenciák középpontjában. Továbbá azért érdemes kiállítóként is megjelenni, mert a kiállítás-együttes komplex marketingkommunikációs platform, ennek okán ideális üzleti lehetőség is egyben. Az esemény kiváló platformot biztosít a személyes kapcsolatteremtésre, közvetlen értékesítésre, új termékek tesztelésére, piaci igényfelmérésre, a cég ismertségének növelésére, meglévő adatbázis bővítésére, új célcsoportok elérésére, az egy időben zajló kiállítás látogatóinak megszólítására.

A kiállítás társrendezvénye idén is az Ipar Napjai nemzetközi ipari szakkiállítás. Azzal számolunk, hogy előreláthatólag 500 kiállító és 15 ezer szakmai látogató, azaz potenciális üzleti partner lesz jelen a CEE régióból, akik egy helyen, egy időben kíváncsiak a piac kínálatára, résztvevőire, a megjelenő ágazatok nyújtotta lehetőségekre, a legújabb trendekre és innovációkra.

- A rendezvény keretében megszervezik ismét a Portfólióval közös járműipari konferenciát, mi lesz ennek a fő témája?

- A Portfolióval közösen rendezett konferencián a MAGE által létrehozott három stratégiai terület kulcskérdéseiről lesz szó, vagyis olyan témákról, mint a körforgásos gazdaság, zöldgazdaságra való átállás, HR menedzsment, energiabeszerzés, amelyekkel a jelenlegi időszakban foglalkozni szükséges.

- Az akkumulátor gyárak telepítésével kapcsolatban mi a MAGE álláspontja? Mennyit profitálhat ebből a járműipar, illetve milyen veszélyei lehetnek az ilyen üzemeknek?

- A magyar autóipar alapvetően inkább lehetőséget lát az akkumulátorgyárak telepítésében és működésében, mint veszélyt. Ezekre az üzemekre szükség van az elektromos autógyártásra történő átálláshoz, a helyi gyártás a magyar járműipari vállalatok versenyképességét is növeli a nemzetközi piacon.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink