Techtogether Egy autóval, de sok versenyen indul a BME FRT

Egy autóval, de sok versenyen indul a BME FRT

Végh Martin | 2022.03.10 04:17

Egy autóval, de sok versenyen indul a BME FRT

Fotó: BME Formula Racing Team

Ellentétben eddigi gyakorlatával, az elektromos versenyautókat építő BME Formula Racing Team az idei szezonra csupán egy autót fog készíteni, amit nemcsak egy pilóta, hanem egy önvezető rendszer is irányíthat majd. Autóból ugyan egy készül csak, azonban megmérettetésből így sem lesz hiánya a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem csapatának, aminek idei terveiről Madácsi Bendegúzt, a csapat vezetőjét kérdeztük.

Hirdetés

- A BME Formula Racing Team az idei versenyszezonra csupán egy autót készít, ami vezethető lesz pilóta által, de ugyanakkor autonóm módon is mozoghat. Milyen előnyöket vártok attól, hogy csak egy járművel kell foglalkoznotok?

- A legnagyobb előny abban mutatkozik meg, hogy több idő és erőforrás jut az új autóra, mint az eddigi szezonokban. Emellett fontos tényező az is, hogy az eddigi rendszertől eltérően nem egy régebbi konstrukcióra építjük rá utólag az önvezetéshez szükséges érzékelőket, így sokkal jobb eredményeket érhetünk el a versenyeken. Ez azért van, mert évről évre egyre könnyebb és fejlettebb autókat tudunk készíteni a folyamatos fejlesztésnek köszönhetően, ezt pedig az egy autós modellben remekül ki tudjuk majd használni.

A BME FRT 2022-es versenyautójának CAD modellje

A BME FRT 2022-es versenyautójának CAD modellje | Fotó: BME Formula Racing Team

- Előreláthatólag a következő szezonokban is maradni fog az egy autós modell?

- Terveink szerint maradni fog, hiszen egyrészt elég nagy technikai visszalépés lenne, ha újra két különálló rendszert kellene fejleszteni, másrészt gazdasági szempontból sem igazán érné meg. Ez azonban csak az érme egyik oldala: a Formula Student szabályaiból is kiolvasható egy olyan tendencia, mely szerint az autonóm és a hagyományos rendszer ötvözésére ösztönzik a csapatokat, ezért aztán mindenképp megéri a fejlesztésbe energiát fektetni, hiszen ez plusz pontokat eredményez a versenyeken.

- Még úgy is, hogy az önvezető modul új alkatrésznek számít, az új versenyautótok négy kilogrammal könnyebb, mint a tavalyi pilóta vezette járművetek. Hogyan sikerült elérni ezt a tömegcsökkenést?

- A tömegcsökkenés egyik oka a váz fejlesztésében keresendő, mivel új kompozit rétegrenddel készül el a monocoque, és ezzel minimum kettő kilogrammot spórolunk meg. A tömegcsökkentéshez csakugyan jelentősen hozzájárult az akkumulátorrendszer fejlesztése: az eddigi különálló alacsony feszültségű akkumulátort teljes egészében elhagyjuk az új autóból, ami által több mint öt kilogrammot fogunk spórolni. Ezeken felül minden komponens tervezésekor szem előtt tartottuk a tömeg mérséklését, még a grammok tartományában is, hiszen az önvezető rendszer jelentette plusz tömeget minél inkább próbáltuk kompenzálni.

- Milyen mélységig fejlesztitek saját magatok a versenyautótokba beépített akkumulátort? Milyen szakon tanuló hallgatók foglalkoznak a feladattal, és milyen egyedi kihívásokkal jár ez a folyamat?

- Az akkumulátorunk celláit vásároljuk, ezenkívül azonban minden egyes komponens saját tervezésű. Ez magába foglalja a karbon kompozit konténert, a tűzálló 3D nyomtatott akkumulátor modulokat és elektronika dobozolást, ahogyan a szükséges nyomtatott áramköröket is. Az akkumulátor konténerével, szegmenseivel, hűtésével és az egyes komponensek elhelyezésével a tervezéstől a gyártásig jellemzően járműmérnök és gépészmérnök hallgatók foglalkoznak, míg az egyedi áramkörökkel és elektronikai komponensekkel villamosmérnök hallgatók. Az egyedi kihívás az akkumulátor tervezése, gyártása és üzemeltetése során, hogy a csapat szinte összes csoportjának kompetenciáit ötvözi a feladat, hiszen szükség van anyagtechnológiai, hőtani, általános gépészeti, valamint villamosmérnöki ismeretekre is.

Az akkumulátordoboz alkatrészeinek sorjázása

Az akkumulátordoboz alkatrészeinek sorjázása | Fotó: BME Formula Racing Team

- Ha jól gondolom, az előző félévben már normál rend szerint, a járványügyi korlátozások jelentette akadályok nélkül folyhatott a munka. Mennyire és melyik területeken érezhető a pozitív hatása a normál kerékvágáshoz való visszatérésnek?

- A félév elején ténylegesen a normál rend szerint működtünk, jelenléti megbeszéléseket tartottunk és nem volt kötelező a maszkhasználat sem, azonban a tél közeledtével az esetszámok felfutása miatt újra kötelezővé tettük a maszkot a műhelyben, illetve kerültük a nagyobb csoportosulásokat is. Összességében a megbeszélések és a csoportos tervezési és felkészülési feladatok során volt érezhető a pozitív hatás, hiszen könnyebb volt a kommunikáció és hatékonyabbá vált a munka.

- A felkészülési célokra szolgáló FS Easteren kívül a csapat idén három Formula Student versenyen tervez részt venni, melyek az FS Austria, a Hungaroringen tartott FS East és az FS Germany. Ezek július 24-től augusztus 21-gyel bezárólag fognak zajlani, rövid köztes szünetekkel. Mennyire nehezítik meg a csapattagok munkáját, valamint az autó felkészítését a rövid szünetek?

- Összességében a rövid szünetek elegendőek a versenyautó karbantartására, illetve a következő versenyre történő felkészülésre. Érdemesnek tartom kiemelni, hogy bár a megmérettetések között mindenre kevés idő jut, az első versenyekre már véglegesítjük az autó beállításait, így a versenyek között már csak minimális mennyiségű tesztelésre van szükség.

- A csapat tervez indulni a májusi Techtogether Automotive Hungary versenyen. Van valami konkrét célkitűzésetek, tervetek a megmérettetéssel kapcsolatban?

- A konkrét tervünk az, hogy megvédjük a tavalyi első helyünket. A jutalom mellett rengeteg hasznos tapasztalatot és kapcsolatot szerezhetünk az eseményen.

Madácsi Bendegúz a tavaly őszi Techtogether Automotive Hungary fődíjával

Madácsi Bendegúz a tavaly őszi Techtogether Automotive Hungary fődíjával | Fotó: Szammer Nikolett

Az autopro.hu az Automotive Hungary szakkiállítással egybekötve, május 10-11. között ismét megrendezi a Techtogether Automotive Hungary versenyt, ahol a magyar mérnökhallgatói csapatok műszaki és gazdasági feladatokat megoldva mérhetik össze tudásukat. Minden érdeklődőtőt szeretettel várunk a verseny helyszínén, a Hungexpo Budapest Kongresszusi és Kiállítási Központban!

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink