Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Járműmérnök-hallgatóknak tartott képzést a BMW
2024.05.02 16:22Romániába költözik a Michelin gumigyára
2024.05.02 15:17Kirúgja az összes töltéssel foglalkozó dolgozóját a Tesla
2024.05.02 13:18Duális egyetemi mentor programot indít a szombathelyi Schaeffler
2024.05.02 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Bemutatta legújabb motorját a SZEngine
Kihasználta a koronavírus-járvány miatti kényszerszünetet a SZEngine Formula Student motorfejlesztő csapata, és több újítást bevetve kifejlesztette a 690 nevet viselő motorját. Az Arrabona Racing Team ezt a motort fogja használni az idei versenyein, azaz élesben is debütálhat a motor.
A járványhelyzetre való tekintettel a SZEngine online tartotta meg a motor bemutatóját, azaz roll-outot. Az esemény házigazdája Hajas Balázs csapatvezető volt, aki elsőként a főtámogató Audi Hungaria üzenetét konferálta fel.
Jürgen Königstedt, az Audi Hungária Járműhajtás Fejlesztés részlegének vezetőjének a videóüzenetben előbb sajnálatát fejezte ki amiatt, hogy a járványhelyzet következtében 2020-ban csak egy versenyen mutathatta meg motorját a SZEngine. Königstedt nagyon okos dolognak nevezte, hogy a kényszerszünet alatt a csapat fejlesztésekkel foglalkozott. Mint fogalmazott, tudomása szerint főleg a fékpadot fejlesztette a csapat, ezt is dicsérte, valamint megemlítette, hogy a két idei verseny közül az egyiket – az Ausztriában megrendezésre kerülőt – személyesen is meg szeretné nézni.
A nehéz év ellenére sikerült elérni a célokat
Hadarits Milán, a csapat konstrukciós vezetője szerint a tavalyi év ugyan nehéz és kihívásokkal teli volt, de a SZEngine elérte a céljait. Ugyanakkor felhívta a figyelmet arra is, hogy még csak most kezdődik a 690-es tesztidőszaka az Arrabona Racing Team autójában, így még várhatóan szükség lesz finomhangolásokra.
Megszólalt a videóban Orova László, az Arrabona Racing Team konstrukciós vezetője is, aki kiemelte, hogy a csapat és a SZEngine kapcsolata egyedülálló, hiszen nincs más motorfejlesztő csapat a Formula Studentben. A két csapat kapcsolata egyébként 2016-ig nyúlik vissza, azóta közös eredményeket értek el az üzemanyaghatékonyság terén, illetve a 2019-es Formula Student Easten elért harmadik helyét is a SZEngine motorjával szerezte az Arrabona.
Ahogyan arról az autopro.hu is beszámolt korábban, az Arrabona Racing Team idén karbonszálas monococque vázat épített az autójához, ezért új motorkonstrukció kellett, ez a 690-es, ami emiatt több újdonságot is tartalmaz.
Additív technológia
Kocsis Bálint, a SZEngine termodinamikai részlegének vezetője elmondta, hogy csapattársaival újratervezték a szívórendszert, amihez kellett egy új szűkítő. Ez egy fontos alkatrész, ami meghatározza, mennyi levegő mehet át a rendszeren.
Kiemelte, hogy 3D tervezés segítségével is alakítottak az alkatrészeken: a szívócső felületének kezelésében a Varinex segített a csapatnak azzal, hogy poliamid alkatrészeket gyártottak számukra SLS-eljárással.
Deissinger Dániel, a dizájnért felelős részleg vezetőjétől megtudtuk, hogy a 3D-s technológiákkal ez a részleg is dolgozott. A koncepcióváltás miatt főleg a Reverse engineeringgel foglalkoztak, ami viszont a csapat tagjainak új terület volt. Ennek megtanulásában a CAD-CAM 3000 Kft. segített, együtt készítették el a 690-es motorblokk 3D modelljét.
Magához a folyamathoz kellett egy jó minőségű 3D-s szkennelés az alkatrészekről, ezt a Werth Magyarország Kft.-nél csinálták. Más területen is a legújabb technológiákat követik a részlegen, a szelepfedél például 3D nyomtatással készül a Varinex közreműködésével.
Változások a fékpadon
Szitás Krisztián, az elektronika részleg vezetője elmondta, hogy a fékpad berendezéseinek újragondolása volt a legnagyobb kihívás, kompakt kialakítást alkalmaztak. A motorvezérlő MaxxECU Pro is ott kapott helyet a „boom-boxban”.
Papp Márktól, a fékpadrészleg vezetőjétől megtudtuk, hogy a MaxxECU Pro leállítja a motort, ha a teszten hibás adatot mér, illetve azt is, hogy újrakábelezték a fékpadot, melynek átalakításából a Revo-Tech is kivette a részét, többek között Fejes Fábió is, aki korábban a SZEngine csapatát erősítette.
A videó végén a motor hangját is meghallgathattuk, a teljes felvétel, végén a motor beindításával ide kattintva érhető el.