Techtogether A legjobb ötven közé akar jutni idén az Arrabona Racing Team

A legjobb ötven közé akar jutni idén az Arrabona Racing Team

autopro.hu | 2020.03.05 13:48

A legjobb ötven közé akar jutni idén az Arrabona Racing Team

Fotó: Arrabona Racing Team

Bemutatta új versenyautójának terveit és koncepcióját az Arrabona Racing Team. Céljuk, hogy az idei szezonra készített autójukkal a világranglista élmezőnyébe jussanak.

Hirdetés

A támogatóknak, mentoroknak és érdeklődőknek évente megtartott Design Freeze februári rendezvényén az új, hetedik generációs versenyautójuk, az ART_7 bemutatása mellett a tavalyi szezon, illetve a 2020-as regisztrációs időszak eredményeit is összefoglalták. Idén kvalifikációt nyertek a Formula Student Austria és a Formula Student Germany versenyekre, emellett 2019-ben a legjobb hazai csapatként fejezhették be a magyarországi Formula Student East versenyét, amelyre ennek köszönhetően előregisztrált csapatként kaptak meghívást.

A győri Széchenyi István Egyetem csapata jelenleg a 614 csapatot számláló világranglista 71. helyén áll, azonban elhatározták, hogy 2020-ban még feljebb, a TOP 50 közé fogják küzdeni magukat. Hogy megtudják a járművükön milyen irányú fejlesztésekre érdemes koncentrálni a cél elérése érdekében, köridő szimulációs szoftvert használtak.

Alapjaitól újragondolt konstrukció

A csapat a fennállásának legsikeresebb évét zárhatta 2019-ben. A szezon során használt ART_6 menetkész össztömege 172 kilogramm, százra pedig 4,3 másodperc alatt gyorsul. Aerodinamikai csomagja 430 newton leszorító erőt képes termelni másodpercenként 15 méteres sebesség mellett. A jobb köridők elérését segíti az automatikus kuplungvezérlés is, aminek köszönhetően a pilótának csak a gáz- és fékpedálokra kell figyelnie.

Az ART_7 több mint elődjének továbbfejlesztése, tervezését ugyanis sok tekintetben az alapoktól kezdték újra. A köridő szimulációk eredményének megfelelően az aerodinamika mellett a futóműnek is nagy figyelmet szenteltek. A győri csapat idén Continental helyett Hoosier abroncsokat fog használni. A váltást a jobb melegedési tulajdonságok, a szélesebb tartománybeli kezelhetőség, valamint a stabilabb teljesítmény indokolták. Az abroncsok átmérője ugyancsak megváltozott. A kisebb, 10 colos gumik, karöltve az új karbon lengőkarokkal, lehetővé tették a futómű súlyának csökkentését. A tömeg redukálása tovább folytatódott a kormányrendszerben. Az acél kormányoszlopot karbon csövekkel fogják helyettesíteni, a héj szerkezetű karbon kormány pedig nem csak könnyű lesz, hanem ergonomikus is, geometriája ugyanis a pilóták beszkennelt maroklenyomatát fogja követni.

Fotó: Arrabona Racing Team

Az aerodinamikai elemek áttervezésével a másodpercenként 15 méteres sebességnél jelentkező leszorító erőt 30 százalékkal, 550 newtonra sikerült emelnie az Arrabona Racing Team tagjainak. Az autóra kiegészítő elemek is kerültek, melyek egyike a hátsó szárnyat az első szárny keltette „káros áramlatoktól” védő „bull-horn”. Az aerodinamikai alkatrészek készítésekor a jó szerelhetőségre is ügyeltek, hisz a verseny közbeni javítások alkalmával nagyon fontos a leszerelésükkel töltött idő.

Az új erőforrást a SZEngine szállítja

Az Arrabona Racing Team immáron az ötödik szezonban fog együttműködni a szintén győri SZEngine motorfejlesztő csapattal. Az ART_7 lelkét egy általuk készített, növelt teljesítményű új erőforrás, az egyhengeres EVO7 alkotja, aminek kompresszióviszonyát az előző 14,3:1 értékről 15:1 arányig sikerült feltornázni a RON98-as üzemanyag használatával. A motorhoz csatlakozó kipufogórendszer az autó hátulján kapott helyet. A dob nélküli rendszer hangtompításáról lamellák fognak gondoskodni.

Az ART_7 pedáljai 3D nyomtatással fognak készülni. A gázpedált műanyagból fogják előállítani egy SLS technológiát használó nyomtató segítségével, míg a fékpedál, az előírásoknak megfelelően, alumíniumból lesz nyomtatva.

Csakúgy, mint az ART_6-ot, az új autót is el fogják látni a csapat saját fejlesztésű telemetria rendszerével, mely menti az autó adatait a tesztek és versenyek folyamán. A legjobb futómű-beállítás meglelését, valamint az új abroncsok melegedési jellemzőinek megfigyelését pedig egy új gumi hőmérő rendszer fogja segíteni.

Kevésbé lesznek fárasztóak a futamok

A részegységeket összefogó vázban is változtatásokat hajtott végre a csapat. Merevségét az előzőleg kitűzött 1700 Nm/fokra sikerült növelniük, a pilóták számára pedig a nagyobb cockpit fogja komfortosabbá tenni a versenyeket.

Fotó: Arrabona Racing Team

Az Arrabona Racing Team hosszútávú projekt keretében egy úgynevezett monocoque, a vázat, illetve az oldalelemeket egyesítő vázon dolgozik. A konstrukció könnyebb, merevebb, és a futómű, valamint az aerodinamikai elemek keltette terhelések is jobban eloszlathatóak vele.

Jönnek az autonóm versenyautók

A csapat már egy éve az autója önvezetővé tételén is dolgozik. A területhez kötődő fejlesztéseken mostanra egy egész részlegnyi ember dolgozik. 2021-től kezdődően plusz pontokkal jutalmazzák az indulókat, amennyiben járműveikkel önvezető módban is teljesítik a versenyszámokat. A győri csapat rendszere jelenleg képes a kamera képén megjelenő bóják felismerésére, majd az alapján a pályarajz elkészítésére. Terveik szerint a tavaszi tesztszezonban az autó kormányzását fogják tesztelni autonóm módban, őszre pedig a rendszer alkalmas lesz az autó teljes körű irányítására.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink