Techtogether A járműipar felé nyit 3D nyomtatóival a CraftBot

A járműipar felé nyit 3D nyomtatóival a CraftBot

Pörge Béla | 2022.10.19 13:22

A járműipar felé nyit 3D nyomtatóival a CraftBot

Fotó: CraftBot

Gajdátsy Gábor, a CraftBot CTO-ja adott interjút az autopro.hu-nak arról, hogy a vállalat miért vesz részt a Techtogether 2022 kiállításon és konferencián, miért lesz érdemes a cég standját felkeresni, valamint arról, hogy a 3D nyomtatáson belül melyik területeken várható innováció.

- Miért döntött úgy a CraftBot, hogy részt veszt a Techtogether 2022 kiállításon és konferencián?

- Messziről kezdem a választ: a vállalat megalakulásakor cégünk termékkínálata a végfelhasználói piacra koncentrált, és ott is hobbi- vagy oktatási tevékenységet végző vevőkre. Tanárok, iskolai bemutatók vagy otthoni barkácsolók számára kínáltunk FDM technológiás 3D nyomtatókat.

A technológiánk és termékeink fejlődésével egyre inkább eltolódtunk az ipar irányába, és most keressük azokat a félprofesszionális, vagy professzionális, de kkv nagyságú felhasználókat, akik valamilyen termelési, vagy termelést kiszolgáló feladatra használnák a nyomtatóinkat.

Itt jött képbe a Techtogether és az autóipar. Azt gondoljuk, hogy az FDM technológiának helye van a járműiparban, mi pedig már tudunk olyan termékeket kínálni a vevőinknek, amivel gyártási folyamatot tudnak megtámogatni vagy abba beépíteni.

- Mivel készül a cég a Techtogether 2022 kiállításra?

- Két dolgot fogunk bemutatni: az egyik a legnagyobb formátumú nyomtatónk, a Flow Wide XL, ami a versenytársaink között kiemelkedőnek nagy munkateret biztosít (425x250x500 milliméter). Ennek a nyomtatási területe már van akkora, hogy széleskörben használható szerszámelemek vagy segédalkatrészek gyártásához.

A nyomtatóinkhoz készítettünk egy távvezérlő, távfelügyelő szoftvercsomagot (FlowAdmin, FlowConnect), amit szintén be fogunk mutatni a nyomtatónkkal együtt. Célunk, hogy nyomtatóink az Ipar 4.0 elvárásainak megfelelően integrálhatóak legyenek egy „digitális gyárba”.

- Milyen feladatokra kínál nyomtatókat a vállalat?

- Az egyik leggyakoribb példa egy gyártósor szerszámozása, ez a feladat sokkal gyorsabban ellátható 3D nyomtatott alkatrészekkel, mint hagyományos eljárással. A mi nyomtatóink képesek olyan minőségű végterméket előállítani, ami a szerszámozásra alkalmas, de ez csak egy alkalmazási terület. Egy másik jólismert megoldás a gyorsprototípus gyártás.

Azt gondolom, ezeken az alkalmazásokon túl is fel fog fedezni magának a járműipar olyan feladatokat, ahol lehetne alkalmazni a 3D nyomtatást. Mi ebben tudunk segíteni mérnöki szolgáltatásainkkal és termékeink egyedi igényre igazításával.

- Az autóiparban nagyon szigorú elvárásoknak kell megfelelni. Ez mennyire jelent kihívást akár a cégnek, akár az egész technológiának?

- Ez valóban egy jelentős kihívás, ami úgy gondolom, még sokáig itt lesz velünk. Létezik olyan 3D nyomtató, ami szerszámgépként is felfogható, és teljesen kontrolált, tanúsított, ellenőrzött folyamattal készít alkatrészeket. Egy ilyen berendezés azonban jóval magasabb árkategóriába tartozik, mint amiket mi kínálunk.

A gyártósornál, vagy egy szerszám elkészítésénél nem kell megfelelni annyira erős kritériumoknak, mint egy alkatrész előállításánál. Éppen ezért a gyártási folyamatok támogatására alkalmas eszközöket tudunk készíteni a nyomtatóinkkal.

- Nyilván összetettebb járműalkatrészek gyártása még ritkán jön szóba 3D nyomtatással, de mi a helyzet az egyszerűbb alkatrészekkel, például az utastéri kiegészítő elemekkel?

- Még nem tartunk itt, de egyébként egy kilincs esetében is komoly kritériumoknak kell megfelelni, például magas hőingadozást kell elviselnie és hosszú élettartamot kell tudnia. A legtöbb hőre lágyuló műanyag erre nem képes kinyomtatva.

Gajdátsy Gábor, CTO, CraftBot

Gajdátsy Gábor, CTO, CraftBot | Fotó: CraftBot

Vannak olyan nyomtatók, amikkel lehet autóalkatrészeket gyártani, de ezek ára több százezer euró. Mi ennél alacsonyabb árkategóriájú termékekkel dolgozunk. Ugyanakkor léteznek, és főleg lesznek még olyan kiegészítő elemek az autókban, amiknek nem kell ennyire szigorú követelményeknek megfelelnie, ott a mi technológiánk is szóba jöhet.

- Milyen árkategóriájú nyomtatókkal rendelkezik a CraftBot?

- A belépőszint ezer euró körül van a 3D nyomtatóknál, a másik véglet 3-400 ezer euró. A kettő között óriási az űr, itt-ott helyenként fordulnak elő versenyzők. Mi a négy és tízezer euró közötti kategóriában vagyunk, tehát az ipari csúcsberendezések árszintjétől messze, de a mi gépeink is alkalmasak akár napi tízórás, vagy akár folyamatos, párszor 24 órás termelésre. Emellett hálózatra köthető, távfelügyelhető, távolról vezérelhető nyomtatókat kínálunk, az anyagportfóliónkba pedig tartós, utólag forgácsolható anyagok is tartoznak.

Újdonságnak számítanak a piacon a flexibilis anyagok: a mi gépeink alkalmasak arra, hogy Shore A keménységi skálán egészen a nyolcvanas szintig lemenjenek. Ez az ember által használt felületeknél előnyös, a járműipar mellett az orvosi eszközöknél, vagy egyedi sportszereknél alkalmaznak még rugalmas anyagokat. A sportcipők belső talpa ma már személyre szabottan nyomtatható olyan flexibilis anyagból, amit a mi gépünk is képes kinyomtatni.

- Hogyan jelenik meg a termékek árában a 3D nyomtatással előállított anyag?

- Ez egy érdekes jelenség, alapvetően a 3D nyomtatás üzleti modellje a kis darabszámokra épül, ha egy termékből nagy mennyiségben, egyforma darabok kellenek, akkor arra a hagyományos gyártási eljárások a megfelelőek, ebben nem versenyképes az additív gyártás. Viszont vannak olyan alkalmazási területek, ahol nagy darabszámban, ám kicsit eltérő terméket kell legyártani – erre jó példa az előbb említett cipőtalp. Itt nincs más versenyképes technológia, ez az árban is megmutatkozhat.

- Milyen anyagokkal dolgozik a CraftBot?

- Alapvetően hőre lágyuló műanyagokat vagyunk képesek nyomtatni, azoknak mindenféle szemcsékkel ötvözött változatát – ide tartoznak a fémek, az üveg- vagy szénszállal erősített anyagok vagy a különböző flexibilis anyagok (például poliuretán). Ezek közös tulajdonsága, hogy hőre lágyulnak, mi ezt használjuk ki a nyomtatás során.

Ezeknek az anyagoknak van egy alkalmazási tartománya a hőmérséklet és a mechanikai igénybevétel tekintetében, vagyis csak bizonyos paraméterek között használhatóak. Az autóipar számára gyakran túl kicsi ez a tartomány, ám egy sor másik alkalmazásban nem az. A tartományon belül ugyanakkor szabadon variálható az anyagok színe, ötvözete, merevsége, tartóssága.

A mi technológiánkkal nyomtatható olyan műanyag, amibe fémpor van adagolva. A folyamat végén a félkész termék egy kemencében szinterelhető, ezt pedig akár úgy is meg lehet oldani, hogy a műanyag távozik, és csak a fémváz marad meg. Ezt készre lehet égetni és ekkor születik egy fémtárgy, aminek a mechanikai tulajdonságai ugyan elmaradnak az öntött fémekhez képest, de vannak olyan alkalmazások, ahol ezt előnyös használni.

- Egy kis ugrással kérdezném: mi a helyes szóhasználat, az additív gyártás, vagy a 3D nyomtatás?

- Az additív gyártás egy szélesebb fogalom, abba beletartozik az is, ha téglából építenek egy házat. Minden olyan gyártási folyamat, ahol részegységeket összerakva kapunk egy végterméket, additív. Mára az is színes és sokrétű kérdés, hogy mi számít 3D nyomtatásnak, ugyanis rengeteg technológia létezik az additív gyártásban.

Ami mindenképpen 3D nyomtatásnak neveznék, ha a berendezés, amivel a termék készül, elfér egy munkaasztalon. Ez alól is van kivétel, hiszen léteznek nagyobb berendezések, amiket nyomtatónak neveznek. Sőt, ma egy forró téma a betonnyomtatás, ott a „nyomtató” egy több tonnás daru.

- A vállalat foglalkozik szoftverfejlesztéssel is?

- A 3D nyomtatás egy nagyon szoftverintenzív iparág, pontosan azért, mert csak digitális formában létező 3D tárgyakkal dolgozunk kiindulásként. Ezen tárgyak reprezentációját össze kell kötni a nyomtatószerszám mozgásával. A köztes réteg a szoftver, aminek meg kell találnia az optimális útvonalakat. A cégalapítást követően talán egy év sem telt, amikor rájöttünk, hogy csak akkor fog működni az üzlet, ha a szoftvertechnológiában is rendelkezünk kellő tudással.

Úgy látjuk, hogy a szoftver és hardver nem szétválasztható a 3D nyomtatás területén, sőt, a jövő egyre inkább szoftvervezérelt lesz: a gépek már elértek egy olyan fejlettségi szintet, ahol óriási nagy innováció jelenleg nem hardverszinten várható.

Két helyről várunk innovációt a 3D nyomtatásban: az egyik az anyagok fejlesztése, a másik az alkalmazás specifikus szoftver. A két ág össze is függ, mert a szoftverek teszik lehetővé, hogy a nyomtatók kezelni tudják az új anyagokat és kiszolgálják az új felhasználás igényeit.

Tudjon meg többet a 3D nyomtatás legújabb trendjeiről, találkozzon a CraftBot munkatársaival a Techtogether 2022 kiállításon. Látogasson el október 18-19-én a Bálnába és ismerje meg a járműipart is meghatározó, innovatív ipari trendek további hazai képviselőit!
Regisztráció az alábbi linken.

Az alábbi vállalatok biztosan ott lesznek a rendezvényen, jöjjön el Ön is!

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink