Techtogether Teljesen zöldek a pozsonyi egyetemi járműépítők

Teljesen zöldek a pozsonyi egyetemi járműépítők

Kuthi Áron | 2018.11.15 15:45

Teljesen zöldek a pozsonyi egyetemi járműépítők

Az éves Formula Student-idény végével a hazai terepen túl is körülnéztünk, teremnek-e járműfejlesztő tehetségek például Pozsonyban. A szlovák főváros műszaki egyetemén működő Stuba Green Team kizárólag elektromos modelleket fejleszt, és komoly fejlődési ívet írtak le az elmúlt kilenc év alatt. Példájuk is visszaigazolja, a támogatók felhajtása, a velük való együttműködés jól gyümölcsöző befektetés a jövőbe. És megtudtuk, vannak nehezebb időszakok külföldi csapatok életében is. A csapatnak több magyar tagja is van, közülük Czakó Veronika gépészmérnök hallgatónak tettük fel kérdéseinket.

– Mikor alakult a csapat, és miért Green a neve?
– A Stuba Green Team 2009-ben alakult, miután a Formula Student versenyen elindították az elektromos kategóriát. (A Stuba a Slovenská Technická Univerzita Bratislava rövidítése – a szerk.) A csapat azért lett Green, mert addig csak benzines kategória volt. Ma már erről folynak a viták, de mi a csapatban még mindig úgy gondoljuk, hogy az elektromos autó környezetkímélőbb. Igyekszünk a gyártás és alkatrészválasztás során is környezettudatos döntéseket hozni, ha van rá lehetőségünk.

– Mekkora a csapat, milyen szakokon tanulnak a tagok, és hány lány van benne?
– A csapat körülbelül 65 tagból áll, ebből 15 lány. A tagok nagy része a Szlovák Műszaki Egyetem Gépészmérnöki-, illetve Elektrotechnikai és Informatikai Karán tanul, de vannak az egyetem más karairól is, továbbá a Comenius Egyetem menedzsment karáról is van egy tagunk.

Czakó Veronika

– Milyen versenyautó készült eddig, milyen versenyeken vettetek részt, milyen helyezések születtek?
– 2010 óta minden nyáron járunk versenyekre, évente 2-3 versenyen sikerül részt vennünk. Próbálunk minden évben elmenni Magyarországra és Csehországba, és voltunk olasz, német, brit és spanyol Formula Student versenyen. Eddig hét versenyautót építettünk, mindegyik jobb paraméterekkel rendelkezik az elődjénél. Így jutottunk el az első, 374 kg-os egymotoros, 36 kilowattos fémkeretes járműtől a legutóbbi 225 kg-os, 4x4-es, 140 kW-os központi vázas (monocoque) autónkhoz. Legjobb eredményünket Németországban értük el az első évben, ahol elsők lettünk a cost report (ráfordított összegről szóló beszámoló) versenyszámban. Egy második helyünk is van Csehországból, amit 2016-ban az üzleti terv bemutatásával szereztünk.

– Milyen fejlesztésen dolgoztok jelenleg?
– Tavaly változtattunk az autón a legtöbbet az elődjéhez képest, ami váltást jelentett a fémvázról a központi vázra, illetve 2 motorról 4-re. Ellenben az új autó alapkoncepciója nem sokat fog változni idén, kisebb-nagyobb finomítások lesznek rajta. Próbálunk egyszerűbb megoldásokat találni, mert tavaly hosszadalmas volt pár egyedi tervezésű alkatrészünk gyártási ideje, így idén azokat egyszerűbbre tervezzük, vagy más, már más csapatoknál bevált megoldásokat alkalmazunk.

– Hova mentek legközelebb versenyre, milyen nemzetközi kapcsolataitok vannak?
– A jövő szezonra is tervben van a magyarországi és csehországi verseny, és igyekszünk regisztrálni a legtöbb európai versenyre is, amik közül majd választunk az időpontoktól függően. Nagyon jó a kapcsolatunk a brünni csapattal, illetve a prágai E-Force-szal, mindig számíthatunk rájuk a versenyeken is, illetve évközben is.

– Mennyire támogatja a csapatot az egyetem, van-e mentor tanár, aki szakmailag és üzletileg is támogat?
– Kapunk támogatást az egyetemtől, bár az együttműködés lehetne jobb is. Van mentor tanárunk, aki segít szakmailag és a pénzügyek intézésében, illetve a doktori képzésen résztvevő volt csapattagok is mindig segítségünkre vannak. Ahogy az egész itteni iskolaügyre jellemző, úgy az egyetemre is, hogy kevés a pénz, és bár az egyetem keretein belül működünk, a szponzorok nélkül nem tudnánk fenntartani a csapatot.

– Hogy sikerült megnyerni az ipari informatikával, automatizálással foglalkozó IT-cég, a SOVA Digital támogatását, mit ajánlottatok nekik, ők mit nyújtanak a csapatnak?
– A SOVA Digital az NX szoftverrel és Team Centerrel, illetve képzésekkel támogat minket, amiért cserébe reklémfelületet kapnak. Az együttműködés eredményeként már alkalmazottjaik is vannak a csapatból.

– Még milyen cégekkel álltok kapcsolatban, ki miben támogatja a csapatot?
– Legfőbb partereink közé tartozik a SOVA Digitalon kívül a ZF, a Schäffler, és a polikarbonát technológiát alkalmazó cseh ZENIT. Tőlük egyaránt pénzügyi és technikai támogatást is kapunk.

– Milyen terveitek vannak a versenyzéssel?
– A Formula Student versenyeken pár éve elindult egy harmadik kategória is, mégpedig a Driverless, amelyben az idei vagy jövő évi szezonban szeretnénk egy régebbi autónkat indítani. Az önvezető projektbe már két éve toborzunk embereket, folyamatosan vásároljuk a különféle szenzorokat és más alkatrészeket, illetve képzésekre járunk a témával kapcsolatban. Elképzelhető az is, hogy csapatunk idővel két önálló csapatra bomlik. Van azonban egy másik csapat is az egyetemen, az AM Team. Ők benzines autót fejlesztenek, de idén nem aktívak, és sajnos már 4 vagy 5 éve nem építettek új autót. Nincsenek is sokan, legfeljebb tízen.

Kiemelt Partnereink