Techtogether Berczeli Miklós: A tömegcsökkentéshez az alumínium-kompozitok ideális alapanyagok

Berczeli Miklós: A tömegcsökkentéshez az alumínium-kompozitok ideális alapanyagok

autopro.hu/P.M. | 2018.04.10 12:40

Berczeli Miklós: A tömegcsökkentéshez az alumínium-kompozitok ideális alapanyagok

A határfelületi kötéstechnológiákat és minőségi javításuk lehetőségeit elemzi a BME járműmérnök doktorandusza. A járműmérnök elgondolásai és javaslatai az elektronika, valamint a járműgyártás különböző részterületei számára lehetnek értékesek.

Berczeli Miklós néhány éve határfelületi jelenségek vizsgálatával és kötéstechnológiák megfigyelésével foglalkozik. A Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar (KJK) járműmérnök mesterképzésén a közelmúltban diplomát szerzett fiatal szakember tudományos diákköri dolgozatáért Rektori Különdíjban részesült – olvasható a bme.hu oldalon.

A kitüntetett műegyetemi doktorandusz a határfelületi jelenségeket, többek között a lágy- és a keményforrasztás, valamint a ragasztás anyagtudományi szempontjait vizsgálta. Például azt, hogy az elemzett matéria felületének megváltoztatásával milyen átalakulások történnek az adott anyagban, a módosítás hogyan befolyásolja a kötési mechanizmust, annak erősségét, a felhasználható kötőanyagok sorát, ez által a gyártási költségeket.

– A gyártók arra törekednek, hogy a karosszériakészítéshez felhasznált alapanyagok és technológiák megfeleljenek a modern kor gazdasági és környezetvédelmi kihívásainak. Céljuk a járművek önsúlyának mérséklése új eljárásokkal, miközben csak minimálisan változtatnak az alapvető anyagtulajdonságokon – vázolta fel a hibrid anyagpárosítások alkalmazásának egyik fő motivációját a szakember. Arra a következtetésre jutott, hogy a tömegcsökkentéshez az alumínium-kompozitok ideális hibrid-vázszerkezeti alapanyagok.

– Könnyűek, továbbá az is előnyük, hogy megfelelő geometriai kialakítással és szerkezettel kellően merev és szilárd részegységek hozhatók létre belőlük. Az eddig ismert gyártás- és a kötéstechnológiák további átgondolásra szorulnak, azaz a meglévő ismereteket a hibrid kombinációkra is érvényesíteni kell.

A fiatal kutató által elemzett ragasztásos módszer jól automatizálható, nyomon követhető és tervezhető technológia, amelyről elmondta, a hagyományos varratokkal szemben ez az eljárás számos előnnyel bír. Az alapanyagok megolvadása, belső feszültsége és az alkatrészek jelentősebb alakváltozása, vetemedése nélkül alkalmazható.

Berczeli Miklós kutatási eredményeinek további felhasználási területe lehet még a járműipari elektronika, ahol javarészt a rézfelületeken lágyforrasztott kötések terjedtek el. A tehetséges doktorandusz munkája során újragondolta az ismert felületkezelési eljárásokat és új módszereket dolgozott ki. Ezekkel elérhető a 20-30 százalékos úgynevezett nedvesedési peremszög csökkenése, ami által jobb minőségű lesz a varrat, és a további tökéletesítéshez szükséges paraméterek is egyszerűen módosíthatók.

(Fotó: Takács Ildikó)

Kiemelt Partnereink