Techtogether A női gondolkodás számos pluszt ad a fejlesztési munkához

A női gondolkodás számos pluszt ad a fejlesztési munkához

Beck András | 2019.08.27 05:00

A női gondolkodás számos pluszt ad a fejlesztési munkához

Kellő türelme és kitartása miatt tartották alkalmasnak arra, hogy nőként átvegye a KEFO Motorsport Formula Student csapat irányítását. A munkában nem hisz a demokráciában, a fontossági sorrendeket a részlegvezetőkkel folytatott konzultációk alapján állapítják meg. „Olyan kihívásokkal szembesülünk és olyan problémákat kell megoldanunk a csapatban, amelyekre az iskolai környezetben nincs lehetőségünk” – mondta Bendik Elizabet Hanna, a kecskeméti KEFO Motorsport csapatvezetője.

Hirdetés

– Mióta működik a csapat és hány főből áll?
– A KEFO Motorsport Formula Student csapat 2010 óta működik Kecskeméten a Neumann János Egyetemen, ami akkor még főiskola volt. A nevünk innen ered, a KEFO-t megtartottuk azután is, hogy egyetemmé váltunk. Jelenleg 29-en vagyunk a csapatban, idei célunk a teljes aero-csomag felszerelés megtervezése, szimulálása és legyártása volt, ennek megvalósítása mellett a súlycsökkentésre helyeztünk nagy hangsúlyt. Sajnos az optimalizált csonkállványokat, kerékagyakat végül nem szereltük be az autónkba. Ezenkívül magnézium-felniket vásároltunk, a pilóták pedig szimulátorokon gyakoroltak a versenyre. Ezzel az volt a célunk, hogy a dinamikus versenyszámokon minél jobban szerepeljünk, minél több pontot szerezzünk. A dokumentálásra is nagy hangsúlyt fektetünk, aminek az a lényege, hogy a következő években az újabb generációk minden adathoz hozzáférjenek és ne kövessék el évről-évre ugyanazokat a hibákat. Ezek közé tartoznak például a futómű beállítással kapcsolatos adatok, a hibákat és a jó megoldásokra, illetve az azokhoz vezető utakat és pontosan dokumentáljuk.

– Tavalyhoz képest mennyit változott az autó?
– Néhány elképzelés megmaradt az előző formula autóról, de számos újítást is bevezettünk a Yamaha R6-os motorral felvértezett járműben. Új az ülés, így a pilóták megfelelőbb tartással és pozícióban versenyezhetnek. Elektromos váltót is szerettünk volna beszerelni, de sajnos ez végül nem jött össze.

Összesen 22 országból 2300 mérnökhallgató 72 csapatba szerveződve versenyzett júliusban Zalaegerszegen a Formula Student East futamán. A belső égésű motorok versenyét a joanneum racing graz csapat nyerte. A SZEngine motorral versenyző Arrabona Racing Team az előkelő harmadik helyen végzett. A kecskeméti KEFO Motorsport a 24., míg a BME Motorsport csapata a 25. lett. A BME Formula Racing Team az elektromos autók versenyében a 18. helyen végzett, itt a TUfast e-technology vitte el az aranyérmet. Az önvezető kategóriát az AMZ driverless csapata nyerte meg.

– Hogy készülnek egy versenyszezonra?
– Év elején kitűzzük a jövő évi célokat és kőbe véssük az időtervet. Augusztusban és szeptemberben elkezdjük felkeresni a szponzorokat, október-novemberig tervezzük a koncepciót és minden egyes mérföldkőnél részletesebbé tesszük a szükséges feladatok listáját és határidejét. A rajzok és a modell jóváhagyása után következik a gyártás és a műhelyben a szerelési munkálatok, majd a tesztelés. Sajnos a költségvetésünk nem tette lehetővé, hogy teljesen új autót készítsünk, nagyjából ötven százalékban használtunk tavalyi, illetve ötven százalékban idei, teljesen új alkatrészeket. Ebben az évben csak egy versenyen indultunk, ez volt a Formula Student East, Zalaegerszegen. A felkészülésben nagyobb hangsúlyt fektettünk a dinamikus versenyszámokra.

– A Techtogether versenyeken milyen tapasztalatokat szereztek?
– Három éve dolgozom a csapattal, azóta mindig részt vettem a Techtogether versenyen, ezeken nagyon hasznos tapasztalatokat szereztünk a közös feladatokon. Ezek kiválóak arra, hogy a csapat tagjai összekovácsolódjanak, a kitelepült cégekkel pedig szponzori kapcsolatokat tudunk kiépíteni.

– Nőként milyen módszerekkel vezeti a csapatot?
– A demokratikus módszerek nem feltétlenül működnek. Ha mindenkit meghallgatunk, akkor nagyon nehezen alakul ki közös cél. A fontossági sorrendeket a részlegvezetőkkel folytatott konzultáció alapján állapítjuk meg, akik a csoporttagjaikkal folyamatosan kommunikálnak. Nagyon fontos továbbá, hogy reális célokat tűzzünk ki magunk elé, mindig ezt veszem számításba legelőször.

– Hogy lett csapatvezető?
– Korábban a szponzor-kapcsolatokkal foglalkoztam, illetve a futómű részleg munkájában vettem részt. Az előző csapatkapitány szerint kellő türelmem és kitartásom van ahhoz, hogy átvegyem a csapat irányítását. Nőként a kommunikáció inkább az erősségem mint a férfi csapattagoknak, ez kifelé és befelé is igaz, emellett igyekszem minden részletre odafigyelni egyszerre. Nagy hangsúlyt fektetek arra, hogy a korábban elkövetett hibákat ne kövessük el még egyszer. Gimnáziumban matematika és fizika szakon tanultam, emellett a művészeti tárgyakat is kedveltem. A mérnöki munkában a kreativitás és a reáltudományok adódnak össze, ami szimpatikus nekem.

– A mérnöktársadalmon belül milyen a nők helyzete?
– Egyre több nő dolgozik ezen a területen vezető pozícióban és műszaki pályán is. A másfajta gondolkodásmód miatt számos pluszt tudunk hozzáadni a fejlesztési folyamatokhoz, mert más szempontok alapján vizsgálunk meg egy-egy problémát, ezzel kiegészítve a férfiak elképzeléseit. Szerintem fontos, hogy a nők és a férfiak közösen dolgozzanak a projekteken, mert így komplexebb megoldások születhetnek. Az összetettség lehet vonzó a nők számára ezen a területen.

– A csapatban való részvétel milyen előnyökkel jár?
– Nálunk nagyon sok céggel munkakapcsolatba kerülnek a hallgatók, ami természetesen megkönnyíti az elhelyezkedést. Emellett olyan kihívásokkal szembesülünk és olyan problémákat kell megoldanunk, amelyekre az iskolai környezetben nincs lehetőségünk. Nemcsak elméletben, a könyvekben találkozunk bizonyos helyzetekkel, hanem azokat a hétköznapokban meg is tudjuk tapasztalni.

– Milyen területtel szeretne a jövőben foglalkozni, mondjuk tíz éves távlatban?
– A projektmérnöki feladatok jelentenek számomra érdekes kihívást. Személy szerint nem a tervezés érdekel a munkafolyamatban, hanem az, hogy az egyik fázisból miként jutunk el a következőbe. Mindehhez milyen feltételek és körülmények kellenek.

Kiemelt Partnereink