Techtogether A BME mérnökei is segítették a Hableány kiemelését

A BME mérnökei is segítették a Hableány kiemelését

autopro.hu/P.M. | 2019.06.25 11:43

A BME mérnökei is segítették a Hableány kiemelését

A Margit híd alatt május 29-én felborult Hableány dunai sétahajó 35 emberrel a fedélzetén süllyedt el: 33 dél-koreai turista és a 2 fős magyar személyzet tartózkodott a hajón. Az áldozatok közül heten élték túl a balesetet. A BME mérnökei is segítették a Hableány sétahajó kiemelési munkálatait.

Hirdetés

A sétahajó kiemelésében részt vettek a BME szakemberei. Az egyetem vízépítő-mérnök és hajómérnök szakemberei két hétig azon dolgoztak, hogy a műszaki kérdésekre, megkeresésekre pontos válaszokat adhassanak – írja a bme.hu.

Elsőként vízépítő mérnökeik kaptak felkérést a Duna adott szakaszára vonatkozó áramlások feltárására, amely alapján a búvárokra eső felületi terhelés becsülhetővé vált. Megállapították, hogy a vízbe merülő búvárra ható erőhatás orkánerejű szélben történő munkavégzéshez hasonlítható és fokozottan életveszélyes.

A műszaki mentés második fázisában, miután a folyamatos vízügyi mérések és a búvárcsapatok merülései révén feltérképezték az elsüllyedt hajóroncs helyzetét, megkezdődhetett a darus kiemelésre vonatkozó műszaki terv kidolgozása. A legfontosabb mérnöki kérdés az volt, hogy hány helyen és hol kell a hajótestet rögzíteni ahhoz, hogy a felszínre hozás során ne törjön ketté. A BME mérnökei ennek megválaszolására hajószilárdsági számításokat végeztek. Június 11-én megkezdődött a hajóroncs darus kiemelése, a hajót sikerült egyben kiemelni és biztonságos helyre elszállítani.

A BME vízépítő mérnök és hajómérnök szakértői kétheti munkájuk során számos esetben bizonyították, hogy a mérnöki eljárások gyakorlatban történő hasznosulása nagymértékben hozzájárulhat a hatóságok sikeres mentési munkájához.

Kiemelt Partnereink