Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Félidejéhez érkezett a Rába Modernizációs Program
2024.05.03 12:22Áprilisban kilőtt az újautó-piac
2024.05.03 10:19Bezárja marosludasi gyárát a Leoni
2024.05.03 09:18Le kell állítani a gödi Samsung-gyárat
2024.05.03 08:16Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Újabb busztípus búcsúzott Budapesttől
Április 30-án közlekedtek utoljára Volvo Alfabusz Cívis 12 típusjelzésű buszok. Nem beszélhetünk a budapesti tömegközlekedés meghatározó típusáról ezen buszok esetében, hiszen összesen 18 darab fordult meg belőle a fővárosban.
Április utolsó napján közlekedtek utoljára Budapesten menetrend szerinti járaton Volvo Alfabusz Cívis 12-es buszok. A járműveket egy azóta már megszűnt magyar cég, az Alfa Busz gyártotta Székesfehérváron, a Volvo B9L fenékvázán alapulva. A típust kifejezetten Debrecen számára fejlesztették ki, összesen 102 példány készült belőle, kettő prototípus Székesfehérváron maradt, 100 busz pedig a DKV vonalain, az Inter Tan-Ker üzemeltetésében kezdte meg a szolgálatát 2009 nyarán.
Budapestre első körben 15 ilyen busz került 2014-ben, a buszok az Inter Tan-Ker tulajdonában maradtak, de már a BKV égisze alatt közlekedtek előbb cinkotai, majd óbudai telephellyel. Az évek során még három példány került Budapestre a kiadás tartása végett, egy buszt pedig 2021-ben selejteztek, így 17 Cívis élte meg a 2023. április 30-ai kivonást.
Májustól a buszokat a nemrégiben érkezett Mercedes-Benz Conecto, illetve a kevésbé szerencsés helyeken a használtan vásárolt, már huszonéves Mercedes-Benz Citaro C1-es buszok váltják Észak-Budán. A Budapestről elkerülő járművek sorsa még nem ismert, de hosszú jövő nem jósolható nekik, igaz, a két prototípus Székesfehérváron, 51 busz Debrecenben, négy pedig Hatvanban még közlekedik.
Tiszavirág-életű gyártó
Érdemes pár szót ejteni a buszok gyártójáról, a székesfehérvári Alfa Busz Kft-ről. A cég az Ikarus telephelyén működött, 2003-ban partnerséget kötött a Volvóval. A gyártó legismertebb típusai a B7RLE alvázra épített Localo és a B7R valamint B12B alvázakra épített Regio modellek. Utóbbi típus az ország számos régiójában megtalálható ma is, szinte minden egykori Volán vett belőle korábban. Localók jelenleg Fejér és Nógrád megyében fordulnak elő, korábban Budapesten futottak be híres-hírhedt pályafutást a VT-Transman (későbbi ArrivaBus) és a Nógrád Volán által üzemeltetett vonalakon.
Emellett a gyártó külföldre is értékesített buszokat, a fentiek mellett az Interregio modellt is. A Cívis 12 csuklós testvére, a szintén Debrecen számára fejlesztett Cívis 18 csak minimális részben az Alfa Busz terméke, a buszokat Wroclawban gyártották, de itthon fejezték be az összeszerelésüket.
Az Alfa Busz Kft. 2011-ben csődölt be, de elsősorban a Regio típusjelzésű buszai jócskán túlélik a rövid életű buszgyártót.
Ahogyan arról korábban beszámoltunk, május 1-jével egy másik budapesti típus búcsúja is megkezdődött, erről az alábbi cikkben olvashat bővebben:
Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!