Szolgáltatók Jön a német parkoló reform

Jön a német parkoló reform

Szabó Krisztina | 2020.01.25 04:22

Jön a német parkoló reform

Főként a nagyvárosokban – de manapság már a kisebbekben is – gyakran nehéz parkolóhelyet találni. A városok növekednek, a nyilvános terek viszont egyre szűkebbé válnak, a környezetbarát közlekedési eszközöknek azonban nagyobb helyre van szükségük. A VDA a parkolási rendszer reformját sürgeti.

Azoknak, akik többet keresnek, többet kellene fizetniük a lakásukhoz tartozó parkolóhelyért, az elektromos autóknak azonban speciális parkolóhelyet kellene adni, és a helyi közösségeknek nagyobb mozgástérre lenne szükségük a parkolóhelyek árának meghatározásában. Ezek a német parkoló rendszer alapvető reformjának kulcspontjai, melyeket a VDA autóipari szövetség mutatott be.

– A parkolóhelyek egyszerű felfestése nem elegendő. Szükség van olyan általános közösségi koncepciókra, melyek mindennapi mobilitási alternatívát kínálnak a polgároknak – mondta Kurt-Christian Scheel, a VDA igazgatója. Fontos lenne továbbá a digitális megoldások integrálása, például a szabad parkolóhelyek megtalálása során. A járművek akár adatokat is gyűjthetnének a szabad parkolóhelyekről, és tájékoztathatnák egymást. A cél a parkolási forgalom jobb kezelése, és az ezzel kapcsolatos nyomás csökkentése, főként a belvárosi lakóövezetekben.

A politikusok is támogatják a törekvést

A VDA így számos támogatóhoz csatlakozik, akik a lakóövezeti parkolás reformját szeretnék elérni. Andreas Scheuer szövetségi közlekedési miniszter az ősszel jelentette be, hogy vizsgálni akarja a tartományokkal és az önkormányzatok segítségével, hogy hogyan tudják a közösségek maguknak az ott lakók parkolásának díját maximálni.

A cél az életminőség javítása

A Német Városok Szövetsége üdvözölte, hogy az autóipar felismeri, hogy változásra van szükség az autóforgalomban, és úgy véli, hogy a lakosok számára kiadott parkolási engedélyeket a jövőben évente 20-200 euró közötti összegben lehet megvalósítani. Az ADAC támogatja a díjak terén a nagyobb mozgásteret, de csak egy felső határ mellett, ugyanakkor fontos a városok és az agglomerációk mobilitási igényeinek és a kereskedelmi forgalom igényeinek kielégítése is, továbbá figyelembe kell venni a kerékpározást, mint éghajlat-politikai tényezőt is.

Nagyobb bér, drágább parkolás

A szövetség szerint a jövőben nem csak díjakat, hanem árakat is kellene megszabni a parkolóhelyek használatáért, így azok megszabhatóak lennének. Ez egyértelműen azt jelenti, hogy szűk helyen, vagy csúcsidőben drágább lehet a parkolás, továbbá a lakossági parkolási díj, azaz amit az ott lakók fizetnek be a parkolók használatáért, jövedelem alapján kerülne meghatározásra. Ez tehát azt jelenti, hogy azok, akik többet keresnek, többet is fizetnének érte.

A parkolás menedzsmentnek segítenie kell a klímacélok elérését is, így speciális parkolóhelyet kellene biztosítani az elektromos járművek számára, illetve ezek parkolási díjai is csökkenhetnének. Állásokat kellene kialakítani az autómegosztók számára is, illetve a kereskedelmi forgalom és a rakodás számára is, így megakadályozva a tehergépjárművek megállását egy második sorban.

Szóba került a városi útdíj

A parkolási díjak terén a nagyobb mozgástér csak egy intézkedés a városok megfelelőbb területi kihasználása érdekében. A megemelt parkolási díjak mellett a Német Városok Szövetsége ismét felszólalt a városi útdíj mellett. Ezt a díjat akkor kellene fizetni, ha egy autó belép a város területére – erre ismert példa London is. Ahhoz, hogy ezt Németországban is be tudják vezetni, a szövetségi és a tartományi jogszabályok megváltoztatására is szükség lenne.

Ennek ellenére több német városban is folynak tárgyalások a városi útdíjról. A berlini zöldek például szeretnék kitiltatni a belvárosból az autókat. A düsseldorfi főpolgármester, Thomas Geisel tavaly a károsanyag-kibocsátástól függő mértékű városi útdíj bevezetéséről beszélt. Az ADAC azonban az ezzel kapcsolatos bizonytalanságra és a tisztességtelen költségekre figyelmeztet.

A Szövetségi Közlekedési Minisztérium idáig nem foglalt állást a városi útdíj témájában. Jelenleg a klímacsomagon dolgoznak, továbbá a városlakók parkolása mellett a helyi tömegközlekedési rendszer megerősítésén is dolgoznak. Azt tervezik, hogy a járdán és kerékpárutakon parkolást még nagyobb összegű bírsággal büntessék – írta meg az Automobilwoche.

Nyitókép: FAZ

Kiemelt Partnereink