Szolgáltatók Megszabadulhat Ikarus trolijaitól Bukarest

Megszabadulhat Ikarus trolijaitól Bukarest

autopro.hu/P.B. | 2023.04.25 14:20

Megszabadulhat Ikarus trolijaitól Bukarest

Fotó: Wikipédia/TrainsSimFan

Már 2024 első negyedévében, a tervezettnél fél évvel korábban megérkezhet Bukarestbe az a 100 darab önjárásra is képes Solaris Trollino 12, melyeket még Bukarest 2022 végén rendelt meg a lengyel gyártótól.

A 100 darab akkumulátoros trolibuszt 60 millió euróért (mintegy 23 milliárd forint) szerzi be Bukarest, mindezt vissza nem térítendő uniós támogatásból. A szállítási szerződés megkötését követően a Solarisnak 22 hónap állt volna rendelkezésére a teljes flotta leszállítására, de a járművek átadására, az időközben a gyártók és a fővárosi önkormányzat között létrejött újabb megállapodásnak köszönhetően, már 2024 első negyedévében sor kerülhet – írja a Magyarbusz Info.

A bukaresti Trollino 12-esekbe egy 60 kilowattórás kapacitású, folyadékhűtéses lítium-titanát-oxid (LTO) akkumulátorcsomag is beépítésre kerül, amelynek segítségével a felsővezeték nélküli szakaszokon bizonyos ideig (legfeljebb 20 kilométeres hatótávolságig) önjáró üzemmódban is képesek lesznek működni. Az akkumulátorok menet közben, vagy konnektoros töltési eljárással is tölthetőek. A járművek közvetlen meghajtását 160 kilowatt csúcsteljesítményű villanymotor biztosítja. A trolibuszokra a gyártók öt év vagy 300 ezer kilométer garanciát vállalnak az üzembe helyezésüket követően.

Ilyen trolik érkeznek Bukarestbe.

Ilyen trolik érkeznek Bukarestbe. | Fotó: Solaris

Magyar trolikat válhatnak

Bukarest 1997 és 2002 között 200 trolibuszt szerzett be az Ikarustól, ezek végösszeszerelése Aradon zajlott, az Astra gyárában. Ma Bukarestben mintegy 230 troli közlekedik, átlagéletkoruk közel húsz év – a járművek több mint fele ma is Ikarus 415T, az állomány másik gerincét Irisbus Citelisek adják. A Solarisok érkezésével várhatóan a 415-ösök zömét selejtezni fogják a románok, bár, ha nem lesz komolyabb átszervezés a hálózaton, vagy nem érkeznek további kocsik, akkor még kisebb létszámban maradnak magyar trolik is a román fővárosban.

Jelenleg Bukarestben közlekedik a legtöbb Ikarus trolibusz, az Európai Unióban emellett Szófiában és Budapesten maradtak még magyar trolik, de mindkét fővárosban viszonylag kis mennyiségben. Az EU-n kívül Ukrajnában találkozhatunk még Ikarus trolikkal, azonban Ikarus 415T kizárólag Romániába közlekedik. Bukaresten kívül három példány Galacban talált gazdára, ezeket azonban tavalyig már leselejtezték. A 203 Romániába értékesített Ikarus 415T mellett még egy prototípus készült, ezt azonba a 2000-es években dízelhajtású busszá alakították, és az Alba Volánnál, majd a KNYKK-nál közlekedett KL-792-es rendszámmal.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink