Szolgáltatók Megérkeztek az agglomerációba a CNG-s MAN-ek

Megérkeztek az agglomerációba a CNG-s MAN-ek

Pörge Béla | 2023.03.01 13:20

Megérkeztek az agglomerációba a CNG-s MAN-ek

Fotó: Pörge Béla

Némi csúszás után Budapesten és a főváros agglomerációjában is forgalomba állhatnak a Volánbusz CNG-s MAN Lion’s City buszai. Az új járművek elsőként Solymár és Nagykovácsi felé szállítanak utasokat, de fokozatosan mind a 75 példány forgalomba fog állni.

Március 1-jén adták az első hat MAN Lion’s City 12 G típusú autóbuszt Budapesten – összesen 75 ilyen busz érkezik a BKK olyan agglomerációs vonalaira, amiket a Volánbusz üzemeltet. A CNG-s MAN-ek a budai oldalon közlekednek majd, elsőként március másodikától a 63-as vonalon és a 64-es vonalcsaládon, azaz Hűvösvölgy és Nagykovácsi, valamint Solymár között. A 75 busz annak a 164 buszból álló beszerzésnek a része, amit még 2022-ben jelentett be a Volánbusz: a buszoknak az eredeti tervek szerint az ősztől kellett volna forgalomba állniuk, ám a háború okozta energiaválság némi csúszást okozott. Ahogyan az autopro.hu is beszámolt róla, februárban Szegeden már átadták az első példányokat ebből a beszerzésből.

A fővárosi buszok a megszokott világoskék fényezést kapták, az utastér pedig teljes mértékben a BKK által megkövetelt színvilágot követ. Viszonylag tágas a beltér, a buszok egyaránt 106 férőhellyel rendelkeznek, ebből 27 az ülőhely. Az alacsonypadlós, klimatizált járművek USB-csatlakozókkal is rendelkeznek, valamint a vezetést segítő rendszerekkel is fel vannak szerelve.

Az új buszok egyikének utastere.

Az új buszok egyikének utastere. | Fotó: Pörge Béla

Március 2-án tehát hat busz áll forgalomba, a további példányok az utastájékoztatórendszer felszerelését követően, fokozatosan követik társaikat a budai agglomeráció járatain. A Volánbusz égisze alatt így már alig marad dízelbusz a fővárosi, „kékbuszos” vonalakon: a korábban beszerzett negyven eCitaróval együtt 115 alternatív hajtású új buszból áll majd a flotta, mellettük csuklós, dízelhajtású Volvo és Mercedes-Benz buszok maradnak még, jellemzően a pesti oldalon. Információink szerint tartalékként tíz darab korábbi, dízeles MAN Lion’s City marad az agglomerációban, a többi busz a Volánbusz által kiszolgált más térségekbe kerül – ahogy az eCitarók érkezése után is került többek között Salgótarjánba és Sopronba is a 2014-es MAN-ek közül.

Égető szükség van az agglomerációban a környezetbarát közlekedésre

A buszok átadóján részt vett Kruchina Vince, a Volánbusz Zrt. vezérigazgatója, valamint Aradszki András és Menczer Tamás, Pest vármegye 1-es és 2-es választókerületének országgyűlési képviselői. Menczer Tamás (aki egyben a Külgazdasági és Külügyminisztérium államtitkára is) arról beszélt, hogy a fővárosi agglomerációban óriási kihívást jelent a lakosságszám növekedése. A folyamatot ugyan szeretnék megállítani, de a már ott élő emberek életkörülményeit is javítani kell. Az egyik neuralgikus pont a közlekedés – ahogyan a képviselő is elmondta, a lakosságszám növekedése az autók számának emelkedését is magával hozta, ami miatt rendszeresek a torlódások. Ezen a jó tömegközlekedés – így a korszerű buszok, ahol pedig van, a vasút – segíthet, ezért is örömteli a Volánbusz buszbeszerzése. Hozzátette, hogy képviselőként dolgozik a Budakeszire vezető úton kialakítandó buszsávért is.

Középen Kruchina Vince, a Volánbusz Zrt. vezérigazgatója, mellette jobbra Aradszki András és Menczer Tamás. A képen továbbá a hat darab busz járművezetője és az MAN képviselői szerepelnek.

Középen Kruchina Vince, a Volánbusz Zrt. vezérigazgatója, mellette jobbra Aradszki András és Menczer Tamás. A képen továbbá a hat darab busz járművezetője és az MAN képviselői szerepelnek. | Fotó: Pörge Béla

Aradszki András kiemelte a környezetkímélő közösségi közlekedési eszközök fontosságát, hiszen az ilyen sűrűn lakott régiókban a levegőminőség is gyakran rossz. Hozzátette, hogy az agglomerációra nem szabad szükséges rosszként tekinteni, mert a „főváros nem tudna létezni az agglomeráció nélkül”.

Zöldül a flotta

Kruchina Vince felhívta rá a figyelmet, hogy a mostani beszerzés is a 2018-ban indult buszmegújítási program része a Volánbusznál. A járműpark átlagéletkorának folyamatos csökkentésével az utasok kényelmét szolgálja a cég, ám emellett az új buszok fenntartási és üzemeltetési költsége is alacsonyabb, mint a régebbi társaiké.

A Zöld Busz Program keretén belül megvalósuló beszerzésnek hála az idei tavaszra már átlépi a százat a Volánbusznál közlekedő tisztán elektromos buszok száma, emellett a mostani beszerzéssel együtt közel kettőszáz CNG-s busz is erősíti a környezetbarát részt a Volánbusz flottájában. A sajtótájékoztató végén a vezérigazgató mindenkit az új buszok kipróbálására biztatott.

Fotó: Pörge Béla

A Volánbusz már több mint két évtized óta vesz részt tartósan a főváros tömegközlekedésében (korábban eseti pótlások alkalmával már megfordultak a cég buszai a BKV vonalain), igaz, 2014-ig marginális szereplőként egy-két diósdi és törökbálinti járatot szolgált ki a cég. 2014-től előbb a Budapesti Közlekedési Központ alvállalkozójaként, majd 2016 novemberétől a közlekedésért felelős minisztérium megrendelése alapján végzi az agglomerációban közlekedő járatok üzemeltetését a BKK forgalomirányításával a teljes budapesti agglomerációban.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink